Siirry suoraan sisältöön

Julkisen taiteen esityskäytännöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021163-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.02.2025 - 14.03.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 18.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Eero Merimaa

Ryhmät

  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22
  • 11.03.2025 09:00 - 13:00, Julkisen taiteen esityskäytännöt
  • 12.03.2025 12:00 - 15:00, Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
  • 13.03.2025 10:00 - 15:00, Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
  • 18.03.2025 10:00 - 16:15, Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
  • 20.03.2025 10:00 - 14:00, Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee julkisen taiteen prosesseja ja käytäntöjä
- tunnistaa julkisen taideteoksen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä (ilmaisu, materiaalit, turvallisuus, elinkaari ym.)
- osaa tehdä edustavan suunnitelman julkiseksi taideteokseksi

Sisältö

- julkisen taiteen prosessit ja käytännöt
- julkisen taiteen suunnittelu ja suunnitelman esittely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyöskentely, luennot, oppimistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Turun seudun puhdistamo oy pyysi meitä suunnittelemaan taideteoksen heidän toimitiloihinsa. Nämä ovat siis maan alla olevia valtavia luolastoja, joissa kaikki alueen jätevedet puhdistetaan. Näkymätöntä kriittistä infraa. Kurssin aikana tehdään luonnoksia teosta varten ja puhdistamolla on mahdollisuus myös viedä suunnitelma toteutukseen. Eli kyseessä on ihan oikeanlainen tilaus. Työskentely tapahtuu kolmen hengen ryhmissä. Käymme läpi idean konseptointia, budjetin suunnittelua, rakennesuunnittelua ym. julkisen taiteen prosesseihin liittyviä kysymyksiä. Ryhmät aikatauluttavat itse osan työskentelystään, osa on kaikille yhteistä

Sisällön jaksotus

Kurssin aikana tehtävä työ kietoutuu julkisen taideprojektin suunnittelun ympärille. Julkisen taiteen näkyvyys ja rooli ovat kasvaneet viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Uudet tekniset innovaatiot ja julkisen taiteen käsitteen laajentuminen mahdollistavat monipuolisesti erilaisten taiteellisten prosessien tuomisen julkisiin tiloihin. Eri tahojen tilaamat projektit, prosenttiperiaate ja julkisen taiteen konsulttiyritykset kanavoivat taidekentälle myös uutta rahaa - erään arvion mukaan julkisen taiteen rahoitus on samaa kokoluokkaa valtion jakamien apurahojen kanssa. Käsite itsessään on myös kiinnostava - mitä "julkisella" itseasiassa tarkoitetaan? Minkälaisia taitoja taiteilija tarvitsee tehdäkseen oman työnsä mahdolliseksi julkisen taiteen kontekstissa? Näitä kysymyksiä pyrimme kurssin aikana hahmottamaan.

Ti 4.3. JULKISEN TAITEEN ESITYSKÄYTÄNNÖT
Kurssin aloitusseminaari Muusa
Klo 10-12
Case-esimerkkejä julkisesta taiteesta – kolme taiteilijaa kertoo suunnitteluprosessin kulusta
Klo 13-15
Vierailu kohteessa ja tilaajan huomioita
Klo 15-16
Jakautuminen pienryhmiin ja aiheen reflektointia

Ke 5.3. Pienryhmät ideoivat ja tekevät alustavia luonnoksia – ei yhteisiä tapaamisia
To 6.3. Pienryhmien tapaamiset opettajan kanssa
sparrausta idean kehittelyyn

Pe 7.3. Pienryhmien työskentelyä

Ti 11.3. Julkisen taiteen hakemusten teoriapäivä ja ohjeistus torstaita varten 9.30 – 12

Ke 12.3. Idealuonnosten viilaaminen esityskuntoon, idean pitchaus 12-15
Kuvataiteen projektitila

To 13.3. Ideoitten esittely, mukana vesilaitoksen edustaja, Eero kirjoittaa muistiinpanot ja lähettää pienryhmille kehitysehdotuksia 10-15
Kuvataiteen projektitila

Pe 14.3. Pienryhmien työskentelyä palautteen pohjalta

Ti 18.3. Eero katsoo posterit 1h/ ryhmä, varataan ajat 10 – 16

Ke 19.3. Pienryhmien työpäivä
To 20.3. postereiden viimeinen tsekkaus yhdessä 10-14
Kuvataiteen projektitila
Pe 21.3. Pienryhmät tekevät viimeistelyä

valmiit suunnitelmat Eerolle viim. 26.3. – lähetetään lightpressiin 27.3.

Ti 1.4. Näyttelyn rakentaminen Turun vedenpuhdistuslaitoksen tiloihin

Ke 2.4. iltapäivällä kriittinen palaute 13-16

To 3.4. Hommat plakkarissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja