Skip to main content

Presenting Public Art (5 cr)

Code: 2021163-3006

General information


Enrollment
01.02.2025 - 14.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.03.2025 - 18.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Fine Arts
Teachers
Eero Merimaa
Course
2021163

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 22 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 11.03.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Julkisen taiteen esityskäytännöt
LIN_H115 Kuvateatteri
Wed 12.03.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Thu 13.03.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Tue 18.03.2025 time 10:00 - 16:15
(6 h 15 min)
Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Thu 20.03.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Julkisen taiteen esityskäytännöt 2021163-3006
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssin aikana tehtävä työ kietoutuu julkisen taideprojektin suunnittelun ympärille. Julkisen taiteen näkyvyys ja rooli ovat kasvaneet viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Uudet tekniset innovaatiot ja julkisen taiteen käsitteen laajentuminen mahdollistavat monipuolisesti erilaisten taiteellisten prosessien tuomisen julkisiin tiloihin. Eri tahojen tilaamat projektit, prosenttiperiaate ja julkisen taiteen konsulttiyritykset kanavoivat taidekentälle myös uutta rahaa - erään arvion mukaan julkisen taiteen rahoitus on samaa kokoluokkaa valtion jakamien apurahojen kanssa. Käsite itsessään on myös kiinnostava - mitä "julkisella" itseasiassa tarkoitetaan? Minkälaisia taitoja taiteilija tarvitsee tehdäkseen oman työnsä mahdolliseksi julkisen taiteen kontekstissa? Näitä kysymyksiä pyrimme kurssin aikana hahmottamaan.

Ti 4.3. JULKISEN TAITEEN ESITYSKÄYTÄNNÖT
Kurssin aloitusseminaari Muusa
Klo 10-12
Case-esimerkkejä julkisesta taiteesta – kolme taiteilijaa kertoo suunnitteluprosessin kulusta
Klo 13-15
Vierailu kohteessa ja tilaajan huomioita
Klo 15-16
Jakautuminen pienryhmiin ja aiheen reflektointia

Ke 5.3. Pienryhmät ideoivat ja tekevät alustavia luonnoksia – ei yhteisiä tapaamisia
To 6.3. Pienryhmien tapaamiset opettajan kanssa
sparrausta idean kehittelyyn

Pe 7.3. Pienryhmien työskentelyä

Ti 11.3. Julkisen taiteen hakemusten teoriapäivä ja ohjeistus torstaita varten 9.30 – 12

Ke 12.3. Idealuonnosten viilaaminen esityskuntoon, idean pitchaus 12-15
Kuvataiteen projektitila

To 13.3. Ideoitten esittely, mukana vesilaitoksen edustaja, Eero kirjoittaa muistiinpanot ja lähettää pienryhmille kehitysehdotuksia 10-15
Kuvataiteen projektitila

Pe 14.3. Pienryhmien työskentelyä palautteen pohjalta

Ti 18.3. Eero katsoo posterit 1h/ ryhmä, varataan ajat 10 – 16

Ke 19.3. Pienryhmien työpäivä
To 20.3. postereiden viimeinen tsekkaus yhdessä 10-14
Kuvataiteen projektitila
Pe 21.3. Pienryhmät tekevät viimeistelyä

valmiit suunnitelmat Eerolle viim. 26.3. – lähetetään lightpressiin 27.3.

Ti 1.4. Näyttelyn rakentaminen Turun vedenpuhdistuslaitoksen tiloihin

Ke 2.4. iltapäivällä kriittinen palaute 13-16

To 3.4. Hommat plakkarissa

Objective

The students will be able to
• understand the processes and practices of public art
• take into account factors influencing the design of a public work of art (expression, materials, safety, durability etc.)
• create a professional proposal for a public work of art

Content

• The processes and practices of public art
• designing and presenting a proposal for a public work of art

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmätyöskentely, luennot, oppimistehtävä

Student workload

Turun seudun puhdistamo oy pyysi meitä suunnittelemaan taideteoksen heidän toimitiloihinsa. Nämä ovat siis maan alla olevia valtavia luolastoja, joissa kaikki alueen jätevedet puhdistetaan. Näkymätöntä kriittistä infraa. Kurssin aikana tehdään luonnoksia teosta varten ja puhdistamolla on mahdollisuus myös viedä suunnitelma toteutukseen. Eli kyseessä on ihan oikeanlainen tilaus. Työskentely tapahtuu kolmen hengen ryhmissä. Käymme läpi idean konseptointia, budjetin suunnittelua, rakennesuunnittelua ym. julkisen taiteen prosesseihin liittyviä kysymyksiä. Ryhmät aikatauluttavat itse osan työskentelystään, osa on kaikille yhteistä

Evaluation methods and criteria

The learning task forms the basis of the assessment, which focuses on the appropriate scale of the work, control of the work process and artistic expression. All assignments given during the course must be completed and will contribute to the assessment. At the end of the course, there will be an individual assessment discussion, either common to all or alternatively between the student and the teacher. Self-assessment, peer and teacher assessment will be emphasised in the assessment discussion.

Failed (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin

Assessment criteria, good (3-4)

• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Assessment criteria, excellent (5)

• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Go back to top of page