Siirry suoraan sisältöön

Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / verkko (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA75-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2025 - 29.10.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23

Tavoitteet

• osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• saat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen

Sisältö

• sijoitettujen lasten hyvinvointi, lasten tarpeet, kiintymyssuhdehäiriöt ja traumat
• terapeuttinen laitoskasvatus
• neuropsykiatriset haasteet

Opetusmenetelmät

Verkko-ohjaus 1op
Ennakko- ja tiimitehtävät 3op
Blogin kirjoittaminen parityönä 1 op

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jos opiskelija osallistuu toistuvasti tiimin yhteiseen työskentelyyn niin, että hän ei ole valmistautunut tiimi ilmoittaa, että opiskelija ei voi enää osallistua tiimin työskentelyyn.
Tiimissä työstettävä soveltava tehtävä: hyväksytty / täydennettävä.
Viikottaiseen opettajan verkko-ohjaukseen torstaisin 16-18 tulee osallistua 100%. Opetuskerroista 50 % voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä.

Kaunokirjallisuustehtävän palautus 22.10.2024 mennessä.

Blogin yhteenvedon palautuspäivät: Ensimmäinen palautuspäivä 10.11.2025 , toinen palautus 15.1.2025. Mikäli opiskelija ei palauta viimeiseen annettuun ajankohtaan mennessä, siirtyy palautus seuraavaan toteutukseen.

Sisällön jaksotus

Vastuuopettaja: Laura Närvi

22.10. kello 14-16 Tiimityö Kirjallisuustehtävän purku
annetaan ennakkotehtävä Arki lastenkodissa (yksilötehtävä)/ LN
29.10. klo 16-18 blogin kirjoittamisen ohjeistus / LN opetus: Arki lastenkodissa, terapeuttinen laitoskasvatus / LN
Annetaan ennakkotehtävä Lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet / NK
5.11. kello 14-16 Tiimityöskentely: lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet / NK
12.11.kello 14-16 opetus: Lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet / NK
viikko 47 Itsenäinen työskentely: menetelmät
26.11.kello 16-18 Menetelmät lastensuojelun sijaishuollossa / LN, SV, NK, NV

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei suorita arviointikohdetta kriteerien mukaisesti vähintään T1 tasolla.

Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.

osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• tunnistat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• tunnistat arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• tunnistat erilaisia työmenetelmiä, joita voit käyttää lasten kanssa työskentelyssä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti

osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kohdata traumatisoituja lapsia
ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen

Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti

osaat tunnistaa hyvin sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata hyvin, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen

Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti

osaat tunnistaa kiitettävästi sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata kiitettävästi, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi terapeuttisen arjen merkityksestä sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen

Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.