Asiantuntijuuden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ66-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
- Salla Grommi
- Teija Franck
Ryhmät
-
YKLASK24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· liittää syöpähoidon strategian tiimin osaamisen kehittämiseen
· tunnistaa asiantuntijan roolin syövän hoidon asiantuntijana, ja tiimin johtamisen keinoja syövän hoidon kehittämisessä
· hyödyntää osaamistaan koko työyhteisön osaamisen ja toiminnan edistämisessä
· arvioida työyhteisönsä osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita, ja suunnitella työyhteisön osaamista pitkäjänteisen kehittämisen mallin mukaan
· toimia syöpähoidon ja kuntoutumisen tuen kouluttajana alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
· hyödyntää työyhteisössä olevaa osaamista syövän hoidon ja hoitopolun eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti
· edistää yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuurin kehittymistä työyhteisössä · soveltaa oppivan organisaation teoriaa osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· edistää työhyvinvointia ja työssäjaksamista syövän hoidon yksikössä hyödyntäen varhaisen puuttumisen menetelmiä
Sisältö
· Oppiva yksilö ja organisaatio
· LEAN-toiminnan filosofia organisaation kehittämisessä
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta ja osaamisen kehittämisen interventiot Magneettisairaalamallissa
· Cancer Nursing Framework - henkilöstön osaamisen kehittäminen ja varmistaminen syövän hoidossa
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
· Osaamiskäsite ja sen yhteydet
· Osaamisen johtaminen
Oppimateriaalit
Löytyy Itslearning-oppimisalustalta
Opetusmenetelmät
Lähi-/etäopetus: 5.2.2025 6h, 3.3.2025 6h ja 8.5.2025 4h sekä itsenäinen opiskelu.
22.4.2024 Syöpä- teemapäivän suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi SAILA- sairaanhoitajaryhmälle sekä palautteen keruu.
Toteutuu toisen Syöpää sairastavan hoidon kehittäminen- opintojakson kanssa yhteisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 135h
Sisältää:
Luentoja
Syöpä-teemapäivän suunnitelma, toteuttaminen ja arviointi (itsenäinen / vertaisparityöskentely) sekä palautteen keruu
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· liittää syöpähoidon strategian tiimin osaamisen kehittämiseen
· tunnistaa asiantuntijan roolin syövän hoidon asiantuntijana, ja tiimin johtamisen keinoja syövän hoidon kehittämisessä
· hyödyntää osaamistaan koko työyhteisön osaamisen ja toiminnan edistämisessä
· arvioida työyhteisönsä osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita, ja suunnitella työyhteisön osaamista pitkäjänteisen kehittämisen mallin mukaan
· toimia syöpähoidon ja kuntoutumisen tuen kouluttajana alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
· hyödyntää työyhteisössä olevaa osaamista syövän hoidon ja hoitopolun eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti
· edistää yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuurin kehittymistä työyhteisössä
· soveltaa oppivan organisaation teoriaa osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· edistää työhyvinvointia ja työssäjaksamista syövän hoidon yksikössä hyödyntäen varhaisen puuttumisen menetelmiä
Opintojakson sisältö
· Oppiva yksilö ja organisaatio
· LEAN-toiminnan filosofia organisaation kehittämisessä
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta ja osaamisen kehittämisen interventiot Magneettisairaalamallissa
· Cancer Nursing Framework - henkilöstön osaamisen kehittäminen ja varmistaminen syövän hoidossa
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
· Osaamiskäsite ja sen yhteydet
· Osaamisen johtaminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen (HKS/HYL)
Syöpä-teemapäivän suunnitelma ja toteuttaminen ( 0-K5)
Itse- ja vertaisarviointi (HKS/HYL)
Arviointikriteerit oppimistehtävän yhteydessä
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ei ole suoritettu ja/tai poissaolot opetuksesta.
22.4.tilanteen kirjallinen opetussuunnitelman arviointi:
Opetustilanteen suunnitelmassa ei tuoda esille lainkaan tiedonhakua prosessina ja mitä aiheesta tiedetään tällä hetkellä. Lähdeaineisto on hyvin yksipuolista ja tutkimustietoa ei ole lainkaan käytetty. Opetustilanteen esitystä ei ole tehty ohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
22.4. tilanteen kirjallinen opetussuunnitelman arviointi:
Opetustilanteen suunnitelmassa tuodaan esille jonkin verran tutkimustietoa ja muuta näyttöä, mutta aineisto jää niukaksi painottuen suomalaiseen lähdeaineistoon. Haun ja tulosten kuvaus jää osin epäselväksi. Opetustilanteen esityksen kieliasussa ja visuaalisessa ilmeessä on viimeistelemättömyyttä / epätarkkuutta. Havainnollistaminen on vähäistä / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
22.4. tilanteen kirjallinen opetussuunnitelman arviointi:
Opetustilanteen suunnitelmassa on kuvattu tiedonhaku ja sen tulokset havainnollistaen. Oman aiheen ydinasiat on selkeästi tunnistettu ja niihin liittyvä tutkimusnäyttö kuvattu. Lähdeaineistona on käytetty suomalaista ja kansainvälistä tutkimustietoa. Opetustilanteen esitys on hyvin suunniteltu, havainnollinen ja kieliasultaan selkeä. Visuaalinen ilme ja kokonaisuus hieman viimeistelemätön, mutta selkeä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
22.4. tilanteen kirjallinen opetussuunnitelman arviointi:
Opetustilanteen suunnitelmassa on käytetty lähdeaineistona käytetty monipuolisesti suomalaista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja muuta näyttöä. Opetustilanne on hyvin suunniteltu ja laadittu sisällöllisesti selkeästi, loogisesti, monipuolisesti ja havainnollisesti. Kirjallisuushaku kuvattu, havainnollistettu sekä tulokset hyödynnetty erinomaisesti. Opetustilanteessa esitys (esim. powerpoint) on visuaaliselta, että kieliasultaan viimeistelty sekä tasapainoinen.