Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2025 - 23.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
09.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Emmi Brunel
- Laura Närvi
- Ryhmät
-
AVOSOSERK25VSosionomi (AMK), Salo, verkko K25
- Opintojakso
- TH00CA43
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.10.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3012 |
verkko-ohjaus
|
To 06.11.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3012 |
verkko-ohjaus
|
To 20.11.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3012 |
verkko-ohjaus
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus parittomien viikkojen torstaisin, viikot 43-51, muista opetuksen sijoittelutaulukko
viikko 43 torstai 23.10 kello 16-18 Jakson aloitus ja Kulttuuri sekä maahanmuuton peruskäsitteet
viikko 45 torstai 6.11. kello 14-16 Suomalaisen maahanmuuton linjaukset, turvapaikkaprosessi ja maahanmuuttoon liittyvä palvelujärjestelmä
viikko 47 torstai 20.11. kello 16-18 Monikulttuurinen ohjaaminen
Tavoitteet
• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
Sisältö
• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Tiimitehtävien ja itsenäisten tehtävien materiaalit
Täydentyy myöhemmin
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset 0,5 op
Itsenäiset tehtävät ja Tiimitehtävät 1,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 3 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimispäiväkirjan 1. palautus 12.12.2025, toinen palautus 16.1.2026
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-ohjaus
Itsenäinen työskentely
Sosiaalinen kestävyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-ohjaus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Oppimispäiväkirja 3 op
Hylätty (0)
• Opiskelija ei ole palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtäviä tai oppimispäiväkirjaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija ei tunnistaa/ ei tuo esiin omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan tai reflektointoi niitä. Subjektiivinen ja teoreettinen tieto eivät yhdisty toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa/ ei tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti. ja aihealueita on valittu liian vähän.
- Oppimispäiväkirjassa ei ole noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan, mutta niiden reflektointi on heikkoa, eivätkä subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tunnistaa periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tunnistaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita heikosti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on hyvää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa hyvin.
- Opiskelija tietää ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tietää periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tietää sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita hyvin.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita pääasiassa hyvin.
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on kiitettävää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa kiitettävästi.
- Opiskelija tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä esittää esimerkkejä, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija mainitsee periaatteita, osaa soveltaa niitä käytäntöön toimia, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija osaa soveltaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotetta opiimispäiväkirjassaan.
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita laajasti.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin kiitettävästi.