Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 23.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
09.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Emmi Brunel
Laura Närvi
Ryhmät
AVOSOSERK25V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K25
Opintojakso
TH00CA43

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.10.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3012
verkko-ohjaus
To 06.11.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3012
verkko-ohjaus
To 20.11.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3012
verkko-ohjaus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus parittomien viikkojen torstaisin, viikot 43-51, muista opetuksen sijoittelutaulukko

viikko 43 torstai 23.10 kello 16-18 Jakson aloitus ja Kulttuuri sekä maahanmuuton peruskäsitteet
viikko 45 torstai 6.11. kello 14-16 Suomalaisen maahanmuuton linjaukset, turvapaikkaprosessi ja maahanmuuttoon liittyvä palvelujärjestelmä
viikko 47 torstai 20.11. kello 16-18 Monikulttuurinen ohjaaminen

Tavoitteet

• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Sisältö

• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Tiimitehtävien ja itsenäisten tehtävien materiaalit
Täydentyy myöhemmin

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset 0,5 op
Itsenäiset tehtävät ja Tiimitehtävät 1,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 3 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimispäiväkirjan 1. palautus 12.12.2025, toinen palautus 16.1.2026

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-ohjaus
Itsenäinen työskentely

Sosiaalinen kestävyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-ohjaus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Oppimispäiväkirja 3 op

Hylätty (0)

• Opiskelija ei ole palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtäviä tai oppimispäiväkirjaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija ei tunnistaa/ ei tuo esiin omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan tai reflektointoi niitä. Subjektiivinen ja teoreettinen tieto eivät yhdisty toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa/ ei tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti. ja aihealueita on valittu liian vähän.
- Oppimispäiväkirjassa ei ole noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan, mutta niiden reflektointi on heikkoa, eivätkä subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tunnistaa periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tunnistaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita heikosti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on hyvää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa hyvin.
- Opiskelija tietää ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tietää periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tietää sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita hyvin.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita pääasiassa hyvin.
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on kiitettävää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa kiitettävästi.
- Opiskelija tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä esittää esimerkkejä, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija mainitsee periaatteita, osaa soveltaa niitä käytäntöön toimia, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija osaa soveltaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotetta opiimispäiväkirjassaan.
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita laajasti.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin kiitettävästi.

Siirry alkuun