Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön erityisosaaminen 2 (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CQ89-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Elina Santala
Hanna Ollikkala
Ryhmät
PTERTK24
Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K24
Opintojakso
TH00CQ89
Toteutukselle TH00CQ89-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Ajoitus: Viikot 47-51
Harjoittelun keskeinen sisältö:
- hoitotyön keskeisten toimintojen toteutus oppimisympäristön ja asiakkaiden/potilaiden tarpeiden mukaisesti
• potilaan kliinisen tutkimisen toteuttaminen
• potilaan voimavaraistavan ohjauksen toteuttaminen asiakkaan/potilaan sekä hänen omaisensa kanssa
• näyttöön perustuvan hoitotyön ja ohjauksen toteutusta
• sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen tuntemisen syveneminen ja palveluohjauksen toteuttaminen asiakkaan/potilaan sekä hänen omaisensa kanssa
• lääke- ja nestehoidon perustan syventäminen

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija:
• Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaskeskeistä hoitoa ja ohjausta julkisissa ja yksityisissä hoitolaitoksissa (esim. toimintarajoitteisen henkilön hoidossa, kotihoidossa, kotisairaalassa, palliatiivisessa hoidossa)
• Auttaa ja tukee erilaisia ihmisiä äkillisissä ja pitkäaikaisissa terveyden muutoksissa ja tiedostaa oman osaamisensa rajat
• Syventää osaamistaan terveyden edistämiseen liittyvässä ohjauksessa
• Muodostaa hyvän hoitosuhteen erilaisissa hoitoympäristöissä
• Toimii moniammatillisissa työryhmissä
• Soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä asiakkaan/potilaan hoitotyössä ja sen kehittämisessä
• Syventää lääkehoito-osaamistaan hoitotyön eri alueilla

Sisältö

Sisältö

• hoitotyön keskeisten toimintojen toteutus oppimisympäristön ja asiakkaiden/potilaiden tarpeiden mukaisesti
• potilaan kliinisen tutkimisen toteuttaminen
• potilaan voimavaraistavan ohjauksen toteuttaminen asiakkaan/potilaan sekä hänen omaisensa kanssa
• näyttöön perustuvan hoitotyön ja ohjauksen toteutusta
• sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen tuntemisen syveneminen ja palveluohjauksen toteuttaminen asiakkaan/potilaan sekä hänen omaisensa kanssa
• lääke- ja nestehoidon perustan syventäminen

Oppimateriaalit

Työkengät, nimikortti, VRK-kortti

Opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ohjattu harjoittelu työelämässä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskustele tutoropettajasi kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7 opintopistettä = 189h, josta 2h infotunti, 2h CVn päivitys vai 2h palautetuntiin osallistuminen
Työyksikössä 183h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN
OSAAMINEN
Osaa kohdata asiakkaan/ perheen / yhteisön jäsenen oman elämänsä aktiivisena asiantuntijana. Osaa kysyä ja vastata osana ammatillista keskustelua ja viestintää työryhmässä, mutta voi vaatia tukea ja ohjausta. Osaa arvioida asiakkaan
voimavaroja ja tukea häntä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Pitää salassa hoitosuhteessa saamansa luottamukselliset tiedot.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri
kulttuuritaustaisten kanssa. Osaa arvioida ja reflektoida omaa toimintaansa
ohjaajien ja asiantuntijatuntijoiden avustamana. Kantaa vastuun tekemästään
hoitotyöstä. Arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan saamansa palautteen perusteella ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa. Toimii hoitotyön
eettisten periaatteiden mukaisesti.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA PÄÄTÖKSENTEKO

Osaa hankkia näyttöön perustuvaa tietoa, suunnitella ja perustella toimintaansa sekä päätöksentekoaan, mutta voi tarvita vielä tukea.
Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Osaa potilaan perushoidon, hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset
tutkimukset.
Toimii aseptiikan periaatteiden mukaan.
Soveltaa kuntouttavaa hoitotyötä ja ergonomiaa päivittäisissä toiminnoissa.
Osaa turvallisesti toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
Seuraa lääkehoidon vaikuttavuutta.
Hyödyntää lääkehoitopassia oman lääkehoito-osaamisen kehittämisessä.
Osaa tuettuna hoitotyön rakenteisen kirjaamisen ja raportoinnin hoitotyön
prosessin toimipisteen ja yhtenäisten toimintakäytäntöjen mukaan.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hankkii lisää tieteellistä tietoa toimintansa
perustaksi

TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA DIGITAALISET
PALVELUT
saa tuettuna ohjata potilasta/asiakasta ja/tai hänen läheisiään heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Ymmärtää asiakkaan/potilaan hoitotyön prosessissa omahoidon merkityksen terveyden edistämisessä. Osaa ohjata potilaan/
asiakkaan terveyden edistämisen vaikutuksista terveyteen ja toimintakykyyn.
Perehtyy terveydenhuollon digitaalisiin palveluihin, hoitopolkuihin ja niiden
mahdollisuuksiin

YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS

Osallistuu työryhmän jäsenenä terveysalan yksikön toimintaan.
Osaa toimia yhteistyössä potilaan, läheisten sekä henkilökunnan kanssa.
Osaa kertoa asiakkaalle/potilaalle tarkoituksenmukaisista julkisen, yksityisen ja
kolmannen sektorin palveluista.
Osaa huomioida asiakkaiden ja työryhmän jäsenten erilaiset kulttuuriset erityispiirteet ja toimia heidän kanssaan.

OSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS
JA YRITTÄJYYS
Osaa toimia turvallisuusperiaatteiden mukaan potilaiden/ asiakkaiden ja muun
henkilökunnan kanssa. Huomioi eri tilanteissa myös oman turvallisuutensa.
Osaa arvioida hoitotyön laatua hoitotyön prosessin kaikissa vaiheissa. Ymmärtää tietoturvallisuuden merkityksen hoitoprosessissa. Osaa toimia taloudellisesti ja kestävän kehityksen periaatteet huomioiden ja toimii niiden mukaisesti.
Hahmottaa yksikön toiminnan kokonaisuutena. Asennoituu työhön yrittäjämäisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatut ja ohjaajan ja opettajan hyväksymät tavoitteet

Kirjatut ja ohjaajan ja opettajan hyväksymät arvioinnit

Tehdyt, kirjatut ja hyväksytyt työvuorot

Lisätiedot

SunHarkka-sovellus

Siirry alkuun