Nestehoito (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CQ84-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 05.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Saimi Ristimäki
- Sanna Ojala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PTERTK25Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K25
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00CQ84
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Veriryhmät MedisiinaD_Nestehoito TH00CQ84-3002 |
MED_D2092
Aureus / opetuslaboratorio 2
MED_D2095 Vierianalytiikka |
To 18.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Veriiryhmät_MedisiinaD_Nestehoito TH00CQ84-3002 |
MED_D2092
Aureus / opetuslaboratorio 2
MED_D2095 Vierianalytiikka |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu alkulukukaudesta.
Sisällöt
• nestehoidon fysiologia
• infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimonsisäisessä lääkehoidossa
• nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• verituotteet ja verensiirto
• lääkehoitoteknologia
• keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• lääkelaskenta
• kestävä kehitys lääkehoidossa
Tavoitteet
Tavoitteet
• Tietää laskimoon annettavan lääke-, neste-, ravitsemushoidon fysiologiset perusteet
• Tietää sairaanhoitajan vastuun ja tehtävän laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
• Tunnistaa nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen tarpeen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida neste- ja ravitsemushoidon toteuttamista
• Osaa hyödyntää luotettavia lääkehoidon tietokantoja laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon toteutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
• Osaa saattaa käyttökuntoon ja annostella lääkärin määräyksen mukaisesti laskimoon annettavat lääkkeet, hallitsee siinä tarvittavat laskutoimitukset
• Tietää laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteen ja huollon sekä osaa toteuttaa laskimoon annettavan lääke- ja nestehoidon aseptisesti ja turvallisesti
• Osaa tarkkailla potilasta sekä arvioida laskimoon annettavan lääkehoidon vaikutuksia sekä vaikuttavuutta
• Tietää verensiirron perusteet ja osaa toteuttaa verensiirron
Sisältö
Sisällöt
• Nestehoidon fysiologia
• Infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• Potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• Nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• Erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• Laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• Verituotteet ja verensiirto
• Lääkehoitoteknologia
• Keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• Lääkelaskenta
Oppimateriaalit
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2025. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
Terveysportti - > oppiportti-> Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito
- Oppiportissa otsikot: happo-emästasapaino, neste- ja elektrolyyttittasapaino, verisuoniyhteydet, nestehoito, verivalmisteiden käyttö ja ravitsemushoito
VSSHP. 2020. Verisuonikatetrin hoito ja suoniyhteyden ylläpito.
SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit Itsissä
Kirjoista löytyy samoja asioita, eli voit valita vapaasti mistä asioihin perehdyt.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
• Tentit ja tietotestit
• Harjoittelu luokassa
• Lääkelaskupaja
• Itsenäinen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
• Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
• Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
• Simulaatiot
• Käänteinen oppiminen
• Turvallinen, ekologinen ja taloudellinen toiminta lääke- ja nestehoidossa
• Oman ja kollegan työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, hukkaa ja turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Aseptiikan hupomiointi ja tarttuvien tautien ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava opintojakso
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Opiskelijan työmäärä 3 op = 81 t
Lähi- ja verkko-opetus
ryhmätentti
Tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR
Lääkelaskut
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti, HYL/ T1-- K5
Pistarit HYV/T1-- K5 (toteutetaan harjoittelutunneilla)
Tehtävät, HYV/HYL ( tulee olla hyväksytysti tehtynä kolme vuorokautta ennen ryhmätenttiä)
Lääkelaskut HYV/HYL
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Simulaatio HYV / HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Hylätty (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä nestehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää nestehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää nestehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Lisätiedot
Sähköpostitse opintojakson opettajalle tai ItsLearning-viestipalvelussa