Fluid Therapy (3 cr)
Code: TH00CQ84-3002
General information
- Enrollment
- 01.04.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 19.06.2025 - 05.10.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Saimi Ristimäki
- Sanna Ojala
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00CQ84
Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 55 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 12:00 - 13:00 (1 h 0 min) |
Info, Nestehoito TH00BV83-3008 |
etänä
|
Tue 02.09.2025 time 13:00 - 15:00 (2 h 0 min) |
Nestehoidon tarpeen arviointi ja nestehoidon aloitus, Nestehoito TH00BV83-3008 |
etänä
|
Wed 03.09.2025 time 13:00 - 15:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 1, Nestehoito TH00BV83-3008 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Wed 03.09.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Vapauttava koe, Lääkehoidon perusteet TH00BY16-3005 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Thu 04.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Nestehoidon teemapäivä |
etänä
|
Tue 09.09.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Nestehoidon tarkkailu, Nestehoito TH00BV83-3008 |
etänä
|
Thu 11.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Luokkaharjoittelu 1, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Thu 11.09.2025 time 11:00 - 14:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Luokkaharjoittelu 1, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Tue 16.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Parenteraalinen nestehoito, Nestehoito TH00BV83-3008 |
etänä
|
Thu 18.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Veriryhmät MedisiinaD_Nestehoito TH00CQ84-3002 |
MED_D2092
Aureus / opetuslaboratorio 2
MED_D2095 Vierianalytiikka |
Thu 18.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Veriiryhmät_MedisiinaD_Nestehoito TH00CQ84-3002 |
MED_D2092
Aureus / opetuslaboratorio 2
MED_D2095 Vierianalytiikka |
Fri 19.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 2, Nestehoito TH00BV83-3008 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Mon 22.09.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Luokkaharjoittelu 2: Nestehoidon rastit, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3035
Heräämö
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3033 Tehohoitotyö ICT_A3058 Ensihoito ICT_B3039 Hoitotyö 1 |
Mon 29.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Luokkaharjoittelu 3, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3035
Heräämö
ICT_B3036 Vastaanotto |
Mon 29.09.2025 time 11:00 - 14:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Luokkaharjoittelu 3, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3035
Heräämö
ICT_B3036 Vastaanotto |
Mon 29.09.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Parenteraalinen nestehoito, Nestehoito TH00BV83-3008 |
etänä
|
Wed 01.10.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ryhmätentti, Nestehoito TH00BV83-3008 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Fri 03.10.2025 time 10:00 - 13:00 (3 h 0 min) |
Simulaatio, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Fri 03.10.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Simulaatio, Nestehoito TH00CQ84-3002 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Tue 07.10.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 3, Nestehoito TH00BV83-3008 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Tue 04.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 4 /Rästijät, Nestehoito TH00BV83-3008 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Tue 11.11.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 5 /Rästijät, Nestehoito TH00BV83-3008 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu alkulukukaudesta.
Sisällöt
• nestehoidon fysiologia
• infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimonsisäisessä lääkehoidossa
• nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• verituotteet ja verensiirto
• lääkehoitoteknologia
• keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• lääkelaskenta
• kestävä kehitys lääkehoidossa
Objective
Objectives
• Students will learn the physiological basics of intravenous medication, fluid therapy and nutritional care
• Students will learn the responsibilities and roles of nurses as medication administrators at the different phases of intravenous fluid therapy, medication and nutritional care
• Students will be able to identify the need for fluid therapy and parenteral nutrition and plan, perform and evaluate their safe administration
• Students will be able to use reliable pharmacotherapy databases in the planning, provision and evaluation of intravenous pharmacotherapy, fluid therapy and nutritional care
• Students will know how to prepare and dose intravenous medications and how to make the required dose calculations according to the physician’s instructions
• Students will understand the indications for using venous catheters and the operating principle and maintenance of venous catheters and know how to perform intravenous pharmacotherapy and fluid therapy in an aseptic and safe manner
• Students will learn to monitor patients and evaluate the effects and effectiveness of intravenous pharmacotherapy
• Students will know the basics of blood transfusion and how to perform a blood transfusion
Content
Contents
• Physiology of fluid therapy
• Infusion fluids, intravenous medications and parenteral fluids
• Operating methods that promote patient and occupational safety and infection prevention in fluid therapy
• Pharmacotherapy plan and the pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and documentation
• Indications for using various venous catheters and their operating principles and maintenance
• Preparing and administering intravenous medications
• Blood products and blood transfusion
• Pharmacotherapy technology
• Key sources of information in pharmacotherapy and fluid therapy
• Dosage calculation
Materials
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2025. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
Terveysportti - > oppiportti-> Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito
- Oppiportissa otsikot: happo-emästasapaino, neste- ja elektrolyyttittasapaino, verisuoniyhteydet, nestehoito, verivalmisteiden käyttö ja ravitsemushoito
VSSHP. 2020. Verisuonikatetrin hoito ja suoniyhteyden ylläpito.
SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit Itsissä
Kirjoista löytyy samoja asioita, eli voit valita vapaasti mistä asioihin perehdyt.
Teaching methods
Lähi- ja verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
• Tentit ja tietotestit
• Harjoittelu luokassa
• Lääkelaskupaja
• Itsenäinen oppiminen
Pedagogic approaches and sustainable development
• Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
• Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
• Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
• Simulaatiot
• Käänteinen oppiminen
• Turvallinen, ekologinen ja taloudellinen toiminta lääke- ja nestehoidossa
• Oman ja kollegan työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, hukkaa ja turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Aseptiikan hupomiointi ja tarttuvien tautien ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä
Completion alternatives
Vastaava opintojakso
Student workload
Suomeksi
Opiskelijan työmäärä 3 op = 81 t
Lähi- ja verkko-opetus
ryhmätentti
Tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR
Lääkelaskut
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Evaluation methods and criteria
Ryhmätentti, HYL/ T1-- K5
Pistarit HYV/T1-- K5 (toteutetaan harjoittelutunneilla)
Tehtävät, HYV/HYL ( tulee olla hyväksytysti tehtynä kolme vuorokautta ennen ryhmätenttiä)
Lääkelaskut HYV/HYL
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Simulaatio HYV / HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Tutkintosäännön mukaan opintojakson toteutuskohtaiset tentin suorituspäivät järjestetään puolen vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta. Ohje koskee myös nestehoidon lääkelaskuja. Jos opiskelija ei osallistu uusintoihin niille varattuna ajankohtana, merkitään opintojakson suoritus hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Failed (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä nestehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Jäsentää nestehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Ymmärtää nestehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Sähköpostitse opintojakson opettajalle tai ItsLearning-viestipalvelussa