Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: 7031605-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 05.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 23.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- ETKDipa
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Maika Kummel
- Ryhmät
- 
                        AVOTERTS25VTerveydenhoitajan erikoispolku, avoin AMK, S25
- Opintojakso
- 7031605
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 02.12.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | TUKEIT-info, Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössä 7031605-3013 | etänä | 
| Ti 16.12.2025  klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) | Tiedonhakuinfo, Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössä 7031605-3013 | etänä | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Joulukuussa 2025:
- infotunti ja toimeksiannot
- tiedonhaun kertausta
Kevät 2026:
- itsenäinen th-kehittämistyön suunnittelu ja toteutus sekä artikkelikäsikirjoituksen työstäminen
- pienryhmäohjaukset
- työn palautus 4/2026
- verkkoseminaari 4/2026, jossa oman työn esittely
- toisen työn opponointi
                    
Tavoitteet
Opiskelija
 - osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
 - osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
 - osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
 - osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
 - tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
 - ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
 - tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
 - tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
 - osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
                    
Sisältö
Sisältö
 - Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
 - Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
 - Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
 - Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
 - Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
 - Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
 - Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
 - Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
 - Tutkiva ja kehittävä työote
                    
Oppimateriaalit
Omaan kehittämisaiheeseen ja -menetelmään liittyvä tutkimusmateriaali ja kirjallisuus
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjaus, tiimi- ja seminaarityöskentely, itsenäinen työskentely
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
TKI-integraatio, työelämälähtöisyys, hanketyö
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämälähtöinen terveydenhoitotyön toimeksianto, jossa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat kehittämistyön.
Kehittämistyöstä kirjoitetaan artikkelikäsikirjoitus valittavan lehden/julkaisun kirjoitusohjeiden mukaan.
Kehittämistyö esitetään verkkoseminaarissa, jossa myös opponoidaan toisen opiskelijaparin kehittämistyötä.
5 op = 135 t opiskelijan työtä
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0 - K5
Arvioinnin osa-alueet ovat: työn sisältö, käyteyt lähteet ja ulkoasu, toiminnallisen osuuden suunnittelu ja toteutus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa sekä oman työn esitys ja toisen työn opponointi.
Tarkemmat arviointikriteerit esitetään Its:ssä.
                    
Lisätiedot
Its ja s-posti