Juridinen osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00BO95-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2025 - 22.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.09.2025 - 18.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Pauliina Kansanoja
- Ryhmät
-
MLIISK25Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2025
- Opintojakso
- KH00BO95
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 23.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Juridinen osaaminen KH00BO95-3031 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3031 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3031 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää kolme (3) lähiopetuskertaa, jotka ovat:
23.9. klo 13-16
11.11. klo 13-16
2.12. klo 9-12
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää juridista ajattelutapaa liiketoimintaan liittyvissä asioissa ja tuntee oikeudellisten asioiden käsittelyn periaatteet ja menettelytavat
- osaa laatia päivittäiseen liiketoimintaan liittyviä sopimuksia ja tuntee tuotteiden ja palvelujen markkinointiin liittyvän sääntelyn
- tuntee työsopimuksiin ja työehtosopimuksiin liittyvän sääntelyn niin, että kykenee työtehtävissään ratkaisemaan työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä
- tuntee yhtiöoikeuden perusteet yhtiön hallintotehtäviä ja omaa yritystoimintaa varten.
Sisältö
Tarkennetaan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Korte, A., Savolainen, H., Suojanen, K.& Vanhanen, P. (2015).
Lakiopas. Juridiikan perusteet. 1. painos. KS-Kustannus. Helsinki.
ITSlearning- oppimisalustalla jaettava opetus- ja luentomateriaali.
Opiskelijan itse valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opiskelijan tekemät luentomuistiinpanot.
Työelämälähtöiset keskustelut.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu erilaisia oppimismenetelmiä hyödyntäen, mm. lähiopetus, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, tiedonhaku, raportointi, olemassa olevan ja uuden tiedon yhdisteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi sekä keskustelut, case-esimerkit ja esitykset sekä mahdolliset vierailevat luennoitsijat, joiden kautta opintojakson työelämälähtöisyys toteutuu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia pedagogisia oppimismenetelmiä.
Opetus perustuu yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.
Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan laskennallinen työmäärä 5op=135h.
Opintojakson oppimistehtävät voivat olla kirjallisia tuotoksia, raportteja, vertaisarviointia, ryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä sekä keskusteluja ja case-esimerkkejä sekä esityksiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaamisen arviointiperusteet kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa, ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa opintojakson toteutuksen alussa
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).
Opintojakson arvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvistä oppimistehtävistä. Oppimistehtäviin voi kuulua kirjallisia osuuksia ja esityksen pitämistä lähiopetuksessa. Tarkempi ohjeistus annetaan lähiopetuskerroilla, jolloin kulloinenkin tehtävä aukeaa oppimisalustalla.
Mikäli oppimistehtävissä käytetään tekoälyä, tulee opiskelijan raportoida sen käyttö asianmukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtäviä tai palautetut oppimistehtävät eivät vastaa tehtävänantoa edes tyydyttävällä tasolla. Tehtävänantoja ei ole toteutettu kokonaisuuksina.
Kaikki oppimistehtävät tulee olla palautettuna opintojakson päättyessä. Viimeinen palautusajankohta ilmoitetaan erikseen opintojakson aikana.
Myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävän sisältö on suppea ja vastaa tehtävänantoa vain tyydyttävästi. Sisällössä on huomattavia puutteita.
Kirjallinen tuotos on vaikeaselkoinen ja sisältää puutteellisesti tai virheellistä tietoa.
Perustelut valituille vastauksille ja/tai käsiteltäville näkökulmille ovat puutteelliset.
Tuotos on luettelomainen eikä tekstiin ole tuotu omaa pohdintaa.
Oppimistehtävän koostuessa useammasta osasta, vain osa kokonaisuudesta on suoritettu tehtävänannon mukaisesti.
Käytetyt lähteet on merkitty puutteellisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävä on laadittu huolellisesti, ollen sisällöltään suurimmaksi osaksi monipuolinen ja perusteltu. Tuotos vastaa tehtävänantoa. Opiskelijan oma ymmärrys aiheesta näkyy tuotoksessa hyvin ja teksti sisältää jonkin verran omaa pohdintaa.
Raportti on sisällöltään informatiivinen eikä sisällä asiavirheitä. Teksti on pääosin sujuvaa ja helppolukuista.
Oppimistehtävät voivat koostua eri osista. Kunkin oppimistehtävän osa-alueet on suoritettu tehtävänantoa vastaavasti.
Tuotos sisältää luotettavia lähteitä, jotka on merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävä on laadittu huolellisesti, noudattaen kiitettävästi tehtävänantoa. Valittujen aiheiden käsittely on perusteltua ja monipuolista.
Oppimistehtävän koostuessa useammasta osa-alueesta, kaikki tehtävänannossa luetellut osa-alueet on toteutettu siten, että ne yhdessä muodostavat ehjän ja toisiaan tukevan kokonaisuuden.
Teksti ei sisällä asiavirheitä, se on sujuvaa ja tuotokseen valitut aiheet ja näkökulmat ovat perusteltuja.
Opiskelijan ymmärrys teorian soveltamisesta käytäntöön ja oma pohdinta aiheesta, näkyy tekstissä ja tuotoksessa loogisesti.
Lähteitä on käytetty kattavasti, ne ovat luotettavia.
Lähteet on kirjattu tekstiin ja lähdeluetteloon viittausjärjestelmän mukaisesti.
Lisätiedot
ITSlearning- opintoalusta.
Akuuteissa tilanteissa opettajalle voi laittaa sähköpostia.