Siirry suoraan sisältöön

Juridinen osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KH00BO95-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 22.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2025 - 18.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Pauliina Kansanoja
Ryhmät
MLIISK25
Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2025
Opintojakso
KH00BO95

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 23.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Juridinen osaaminen KH00BO95-3031
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3031
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3031
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kolme (3) lähiopetuskertaa, jotka ovat:
23.9. klo 13-16
11.11. klo 13-16
2.12. klo 9-12

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää juridista ajattelutapaa liiketoimintaan liittyvissä asioissa ja tuntee oikeudellisten asioiden käsittelyn periaatteet ja menettelytavat
- osaa laatia päivittäiseen liiketoimintaan liittyviä sopimuksia ja tuntee tuotteiden ja palvelujen markkinointiin liittyvän sääntelyn
- tuntee työsopimuksiin ja työehtosopimuksiin liittyvän sääntelyn niin, että kykenee työtehtävissään ratkaisemaan työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä
- tuntee yhtiöoikeuden perusteet yhtiön hallintotehtäviä ja omaa yritystoimintaa varten.

Sisältö

Tarkennetaan toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaalit

Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Korte, A., Savolainen, H., Suojanen, K.& Vanhanen, P. (2015). 
Lakiopas. Juridiikan perusteet. 1. painos. KS-Kustannus. Helsinki.

ITSlearning- oppimisalustalla jaettava opetus- ja luentomateriaali.
Opiskelijan itse valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opiskelijan tekemät luentomuistiinpanot.
Työelämälähtöiset keskustelut.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu erilaisia oppimismenetelmiä hyödyntäen, mm. lähiopetus, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, tiedonhaku, raportointi, olemassa olevan ja uuden tiedon yhdisteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi sekä keskustelut, case-esimerkit ja esitykset sekä mahdolliset vierailevat luennoitsijat, joiden kautta opintojakson työelämälähtöisyys toteutuu.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia pedagogisia oppimismenetelmiä.
Opetus perustuu yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.

Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan laskennallinen työmäärä 5op=135h.

Opintojakson oppimistehtävät voivat olla kirjallisia tuotoksia, raportteja, vertaisarviointia, ryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä sekä keskusteluja ja case-esimerkkejä sekä esityksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaamisen arviointiperusteet kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa, ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa opintojakson toteutuksen alussa

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).

Opintojakson arvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvistä oppimistehtävistä. Oppimistehtäviin voi kuulua kirjallisia osuuksia ja esityksen pitämistä lähiopetuksessa. Tarkempi ohjeistus annetaan lähiopetuskerroilla, jolloin kulloinenkin tehtävä aukeaa oppimisalustalla.

Mikäli oppimistehtävissä käytetään tekoälyä, tulee opiskelijan raportoida sen käyttö asianmukaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtäviä tai palautetut oppimistehtävät eivät vastaa tehtävänantoa edes tyydyttävällä tasolla. Tehtävänantoja ei ole toteutettu kokonaisuuksina.
Kaikki oppimistehtävät tulee olla palautettuna opintojakson päättyessä. Viimeinen palautusajankohta ilmoitetaan erikseen opintojakson aikana.
Myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävän sisältö on suppea ja vastaa tehtävänantoa vain tyydyttävästi. Sisällössä on huomattavia puutteita.
Kirjallinen tuotos on vaikeaselkoinen ja sisältää puutteellisesti tai virheellistä tietoa.
Perustelut valituille vastauksille ja/tai käsiteltäville näkökulmille ovat puutteelliset.
Tuotos on luettelomainen eikä tekstiin ole tuotu omaa pohdintaa.
Oppimistehtävän koostuessa useammasta osasta, vain osa kokonaisuudesta on suoritettu tehtävänannon mukaisesti.
Käytetyt lähteet on merkitty puutteellisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävä on laadittu huolellisesti, ollen sisällöltään suurimmaksi osaksi monipuolinen ja perusteltu. Tuotos vastaa tehtävänantoa. Opiskelijan oma ymmärrys aiheesta näkyy tuotoksessa hyvin ja teksti sisältää jonkin verran omaa pohdintaa.
Raportti on sisällöltään informatiivinen eikä sisällä asiavirheitä. Teksti on pääosin sujuvaa ja helppolukuista.
Oppimistehtävät voivat koostua eri osista. Kunkin oppimistehtävän osa-alueet on suoritettu tehtävänantoa vastaavasti.
Tuotos sisältää luotettavia lähteitä, jotka on merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävä on laadittu huolellisesti, noudattaen kiitettävästi tehtävänantoa. Valittujen aiheiden käsittely on perusteltua ja monipuolista.
Oppimistehtävän koostuessa useammasta osa-alueesta, kaikki tehtävänannossa luetellut osa-alueet on toteutettu siten, että ne yhdessä muodostavat ehjän ja toisiaan tukevan kokonaisuuden.
Teksti ei sisällä asiavirheitä, se on sujuvaa ja tuotokseen valitut aiheet ja näkökulmat ovat perusteltuja.
Opiskelijan ymmärrys teorian soveltamisesta käytäntöön ja oma pohdinta aiheesta, näkyy tekstissä ja tuotoksessa loogisesti.
Lähteitä on käytetty kattavasti, ne ovat luotettavia.
Lähteet on kirjattu tekstiin ja lähdeluetteloon viittausjärjestelmän mukaisesti.

Lisätiedot

ITSlearning- opintoalusta.
Akuuteissa tilanteissa opettajalle voi laittaa sähköpostia.

Siirry alkuun