Siirry suoraan sisältöön

Itsensä johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CQ06-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 26.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.09.2025 - 21.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Johanna Stenroos-Vuorio
Ryhmät
MLIISK25
Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2025
Opintojakso
KH00CQ06
Toteutukselle KH00CQ06-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:

-arvot ja itsetuntemus
-omien vahvuuksien tunnistaminen
-oman osaamisen sanoittaminen
-itsensä johtamisen työkalut
-oman hyvinvoinnin johtaminen

Yhteiset tapaamiset:

2.9.2025 klo 9.15-12.00
23.9.2025 klo 9.15 - 12.00
21.10.2025 klo 9.15 - 12.00

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan ja osaamistaan.
• analysoida, mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omaan osaamiseen.
• arvioida ja kehittää itsensä johtamisen taitoja.
• käyttää itsensä johtamisen työkaluja.
• arvioida ja kehittää oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.

Sisältö

• arvot ja itsetuntemus
• omien vahvuuksien tunnistaminen
• oman osaamisen sanoittaminen
• itsensä johtamisen työkalut
• oman hyvinvoinnin johtaminen

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti eri teemoihin liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita, verkkolähteitä jne. Tiedot löytyvät ItsLearning-alustalta.

Opetusmenetelmät

Lähitapaamiset, itsenäisen opiskelun etäjaksot, verkko-oppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson suorittaminen edellyttää annettujen tehtävien tekemistä ajallaan. Korvaavia suorituksia ei oteta vastaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Monimuoto-opetuksessa opiskelussa vuorottelevat lähiopetuskerrat ja itsenäinen työskentely. Lähipäivinä keskitytään asioiden yhteiseen käsittelyyn, keskusteluun sekä erilaisiin harjoitteisiin. Lähipäiviin valmistaudutaan etäjaksolla ja niiden aikana toteutettavilla tehtävillä myös syvennetään aiemmin opittua ja demonstroidaan omaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään Its-verkko-oppimisalustaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvut: mikäli hyväksiluet opintojakson, olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista, viimeistään viikolla 34.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijalle lähetetään (järjestelmästä) ennakkotehtäväohjeistus. Ennakkotehtävä materiaaleineen on ItsLearning-oppimisalustalla, joka avautuu opiskelijoille viikkoa ennen opintojakson alkua.

5 op:n opintojakso tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.

Arvio tuntien jakaantumisesta:

Yhteiset tapaamiset: 12 h
Ryhmätyöskentely, lukupiiri ja siitä tehty tiivistelmä: 30 h
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin: Ennakkotehtävä ja muut oppimistehtävät: 93 h

Opintojaksolla on yhteensä 4 pisteytettävää tehtävää (3 yksilötehtävää, yksi ryhmätehtävä). Nämä neljä tehtävää pisteytetään 0-3 p. ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti.

Pisteytettävien oppimistehtävien lisäksi opintojaksolla voidaan tehdä pieniä tehtäviä (esimerkiksi ennakkotehtävä ennen opintojakson aloitusta, vertaisarviointia ryhmätyöstä), jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Nämä tehtävät huomioidaan osana henkilökohtaista aktiivisuutta.

Ryhmässä laadittavaan tehtävään (lukupiiri) liittyy kirjallinen vertaisarviointiosuus, joka otetaan huomioon opintojakson kokonaisarvioinnissa. Opettaja voi erittäin perustellusta syystä laskea opintojakson arvosanaa (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:
25% Ryhmässä tehtävä työ: Lukupiiri ja tiivistelmä (maks. 3p.)
75% Henkilökohtaiset oppimistehtävät: Itsensä johtamisen tehtävät (maks 9p.)

Kaikki tehtävät (yhteensä 4 kpl) pisteytetään 0-3p. ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti.

Pisteytettävien oppimistehtävien lisäksi opintojaksolla voidaan tehdä pieniä tehtäviä (esimerkiksi ennakkotehtävä ennen opintojakson aloitusta), jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Nämä tehtävät huomioidaan osana henkilökohtaista aktiivisuutta.

Opintojakso edellyttää läsnäoloa (poissa voi olla maksimissaan kerran) ja aktiivisuus sekä läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vaikuttavat arviointiin. Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus ja sitoutuminen esimerkiksi pienryhmätyöskentelyyn (kirjapiiri).

Jotta opintojaksosta pääsee läpi, kaikki pisteytettävät tehtävät on palautettava hyväksytysti. Jos tehtävän palauttaa myöhässä, voi tehtävästä saada maksimissaan yhden (1) pisteen.

Pistekertymä on nähtävillä arviointikirjassa (ItsLearning), joten opiskelija voi seurata menestymistään kurssilla reaaliaikaisesti.

Suorituksia ei voi korottaa jälkikäteen ja hyväksyttyä opintojaksoa ei voi uusia.

Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista ilman oikeanlaisia lähdemerkintöjä johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.

Arviointi:
11-12p. 5
10p. 4
8-9p. 3
6-7p. 2
5 p. 1
0-4p. hylätty

Oppimistehtävien arvioinnissa korostuu substanssitiedon hallinta (ns. tietopohja), sen soveltaminen käytäntöön ja oman osaamisen ja kehittymisen reflektio. Keskeisessä roolissa opintojaksolla on oman osaamisen ja kehittymisen reflektio.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei ole palautettu tai arviointikriteerien mukainen taso 1 ei ole saavutettu.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan luettelonomaisesti.
• tunnistaa mitä osaamista työelämä vaatii.
• nimetä, mitä eri työskentelyvahvuudet merkitsevät.
• luetella omia itsensä johtamisen taitoja ja tunnistaa itsensä johtamisen merkitys.
• käyttää jotakin itsensä johtamisen työkalua.
• kertoa, mitä resilienssi tarkoittaa.
• tunnistaa oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan monipuolisesti ja perustellen.
• määritellä, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• jäsentää ja kuvata erilaisten työskentelyvahvuuksien merkityksen työyhteisössä.
• arvioida omia itsensä johtamisen taitoja kriittisesti ja perustella itsensä johtamisen merkitystä.
• käyttää useita itsensä johtamisen työkaluja.
• määritellä, mitä resilienssi tarkoittaa ja pohtia omaa muutosjoustavuuttaan.
• jäsentää ja määritellä oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan analyyttisesti ja kriittisesti.
• analysoida, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• selittää ja arvioida erilaisten työskentelyvahvuuksien merkitystä työyhteisössä.
• arvioida ja kehittää omia itsensä johtamisen taitoja ja analyoida itsensä johtamisen merkitystä.
• käyttää useita itsensä johtamisen työkaluja ja arvioida niiden hyödynnettävyyttä eri tilanteissa.
• määritellä, mitä resilienssi tarkoittaa ja analysoida omaa muutosjoustavuuttaan.
• arvioida ja kehittää oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.

Lisätiedot

Pääsääntöisenä viestintäkanavana käytössä on sähköposti. Myös Its-oppimisalustalla tapahtuva viestittely on mahdollista.

Siirry alkuun