Siirry suoraan sisältöön

Juridinen osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KH00BO95-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 24.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.09.2025 - 18.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Pauliina Kansanoja
Ryhmät
MLIITS24
Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
MLIITS24TAHA
MLIITS24TAHA
Opintojakso
KH00BO95

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 25.09.2025 klo 14:15 - 17:00
(2 t 45 min)
Juridinen osaaminen KH00BO95-3032
LEM_A309 Oppimistila byod
To 23.10.2025 klo 14:15 - 17:00
(2 t 45 min)
Lähijakso, Juridinen osaaminen KH00BO95-3032
EDU_1002 Moriaberg esitystila byod
To 13.11.2025 klo 14:15 - 17:00
(2 t 45 min)
Lähijakso, Juridinen osaaminen KH00BO95-3032
LEM_B164 Tapio muunto
To 04.12.2025 klo 14:15 - 17:00
(2 t 45 min)
Lähijakso, Juridinen osaaminen KH00BO95-3032
LEM_B164 Tapio muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on neljä lähitapaamista, joiden ajankohdat ovat
25.9. 14.15-17
23.10 14.15-17
13.11 14.15-17
4.12 14.15-17

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää juridista ajattelutapaa liiketoimintaan liittyvissä asioissa ja tuntee oikeudellisten asioiden käsittelyn periaatteet ja menettelytavat
- osaa laatia päivittäiseen liiketoimintaan liittyviä sopimuksia ja tuntee tuotteiden ja palvelujen markkinointiin liittyvän sääntelyn
- tuntee työsopimuksiin ja työehtosopimuksiin liittyvän sääntelyn niin, että kykenee työtehtävissään ratkaisemaan työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä
- tuntee yhtiöoikeuden perusteet yhtiön hallintotehtäviä ja omaa yritystoimintaa varten.

Sisältö

Tarkennetaan toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaalit

Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita Publishing Oy.

ITSlearning- oppimisalustalla jaettava opetus- ja luentomateriaali.
Opiskelijan itse valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Vierailijaluennoitsija.

Opiskelijan tekemät luentomuistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu erilaisia oppimismenetelmiä hyödyntäen, mm. lähiopetus, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, tiedonhaku, raportointi, olemassa olevan ja uuden tiedon yhdisteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi sekä keskustelut ja case-esimerkit.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia pedagogisia oppimismenetelmiä; luentoja, keskusteluita, case-esimerkkejä, videoita, esityksiä, raportointia ja tiedonhakua sekä yksilö- ja ryhmätyöskentelyä.
Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.
Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan opintojaksolla osana yritystoimintaa.
Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan laskennallinen työmäärä 5op=135h.

Opintojakson suorittaminen edellyttää erillisen ohjeistuksen mukaan annettavien oppimistehtävien ja niihin verrattavien suorittamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaamisen arviointiperusteet kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa, ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa opintojakson toteutuksen alussa

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).

Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson oppimistehtävistä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtäviä tai ne eivät vastaa tyydyttävästikään tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävä on puutteellinen eikä vastaa tehtävänantoa, vaan raportissa ja sisällössä on huomattavia puutteita. Oma pohdinta puuttuu. Valittuja näkökulmia ei ole perusteltu.
Raportti on vaikealukuinen ja sisältää asiavirheitä.
Lähteet on merkitty puutteellisesti tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävä on tehty huolellisesti ja se vastaa tehtävänantoa. Raportti on sisällöltään kiinnostava, selkeä eikä sisällä asiavirheitä. Teksti on perusteltua ja helppolukuista. Tuotos sisältää vähintään tehtävänannon mukaisen määrän lähteitä, jotka on asianmukaisesti merkitty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävä on laadittu kiitettävästi, noudattaen tehtävänantoa. Valittu näkökulma on perusteltu ja sitä on käsitelty monipuolisesti yhdistellen tietopohjaan omaa pohdintaa. Teksti ei sisällä asiavirheitä ja on helppolukuista.
Lähteitä on käytetty kattavasti, ne ovat luotettavia ja lähteet on kirjattu tekstiin ja lähdeluetteloon asianmukaisesti.

Lisätiedot

Ensisijaisesti viestintä tapahtuu ITSLearning-oppimisalustan kautta.
Akuuteissa tilanteissa opettajalle voi laittaa sähköpostia.

Siirry alkuun