Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CJ61-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 26.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Toteutuksella on 26 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 91 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neuro ft opetus 1/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ke 03.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
To 04.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Pe 05.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neuro ft opetus 2/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ti 09.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Ke 10.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Pe 12.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neuro ft opetus 3/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ke 17.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
To 18.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neuro ft opetus 4/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
EDU_3073
Oppimistila avo muunto byod
|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Pe 19.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2 ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Pe 19.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Ma 22.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
To 25.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Pe 26.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Neuro ft opetus 5/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ti 30.09.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Neuro ft opetus 6/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ke 01.10.2025 klo 13:00 - 17:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
To 02.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Neuro ft opetus 7/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Ke 08.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
To 09.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ti 21.10.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
TENTTI, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu syksyyn mennessä.
Opintojakso ajoittuu viikoille 37-45.
Viikolla xx42 on tentti ja ensimmäinen uusinta viikolla xx.(VAHVISTETAAN ryhmän kanssa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn aikuisilla asiakkailla
- selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
- tunnistaa neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
- selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
- ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- soveltaa ja valita asiakkaan suoritus- ja osallistumisrajoitteisiin tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian arviointi- ja tutkimusmenetelmiä
- suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
- selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
- valita ja soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa asiakaskeskeisen fysioterapian suunnittelussa, toteuttamisessa sekä vaikuttavuuden arvioinnissa
Sisältö
Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien tonus- ja liikehäiriöiden (esim. spastisiteetti, rigiditeetti, ataksia) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen aikuisilla; toimintakyvyn suoritusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin aikuisilla; teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely ennakkoon annetuilla ajoilla, sekä niiden ulkopuolella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
Sähköinen tentti viikolla XX ItsLearning -alustalla.
Ensimmäinen uusinta viikolla XX ItsLearning -alustalla.
Toisen uusintakerran ajankohdasta sovitaan ryhmän kanssa erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.
Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.
Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,0 op
Tehtävät 1,0 op
Itse- ja vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti ItsLearning -alustalla = arvioitava suoritus, josta muodostuu opintojakson arvosana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostaa sähköinen tentti (asteikolla Hyl - 5)
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä).
Opintopiirityöskentelyn tuotosten osalta hyödynnetään viisitasoista SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):
Tasot:
1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .
Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa
• selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen,
• havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä,
• ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista,
• tietää keskeiset neurologiset ilmiöt ja käsitteet
Lisätiedot
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.