Skip to main content

Basics of Neurological Physiotherapy at Different Ages (7 cr)

Code: TH00CJ61-3007

General information


Enrollment
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
25.08.2025 - 26.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Esa Bärlund
Juho Korpi
Course
TH00CJ61

Realization has 26 reservations. Total duration of reservations is 91 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 29.08.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neuro ft opetus 1/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Wed 03.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
Opintopiirit
Thu 04.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Fri 05.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neuro ft opetus 2/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 09.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
Opintopiirit
Wed 10.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 12.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neuro ft opetus 3/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Wed 17.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neuro ft opetus 4/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
Thu 18.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Fri 19.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Fri 19.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
Opintopiirit
Mon 22.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
EDU_2030 Evert muunto byod
Thu 25.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
Opintopiirit
Fri 26.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Neuro ft opetus 5/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 30.09.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 01.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Neuro ft opetus 6/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Wed 01.10.2025 time 13:00 - 17:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
Opintopiirit
Thu 02.10.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_A1038b Oppimistila
Mon 06.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Neuro ft opetus 7/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 07.10.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 08.10.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Thu 09.10.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
Opintopiirit
Fri 10.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 21.10.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
ICT_B2038 Terapiatila 1
Wed 22.10.2025 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
TENTTI, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu syksyyn mennessä.
Opintojakso ajoittuu viikoille 37-45.

Viikolla xx42 on tentti ja ensimmäinen uusinta viikolla xx.(VAHVISTETAAN ryhmän kanssa)

Objective

The student is able to
• identify dysfunctions of the nervous system and the effect of them on client´s functional ability at adult clients,
• explain the connections between dysfunctions of the nervous system and constrains of the performance and participation,
• identify neuropsychological changes and the effect of them on client´s functional ability and participation,
• explain the promoting and limiting factors of the client’s living environment and individual resources related on client’s ability to function,
• take into account the ethical principles of physiotherapy
• select and apply appropriate examination methods of physiotherapy to detect client’s resources and deficiencies of nervous system and their effects on the client’s performance and participation,
• draw up physiotherapeutic diagnosis of a neurological client and based on it, client-oriented goals (GAS, SMART),
• explain the main evidence based physiotherapy methods to support neurological client’s ability to function,
• choose and justify the evidence based methods of physiotherapy in designing, implementing and evaluating physiotherapy.

Content

Control of movement and performance at level of nervous system (upper and lower motor neuron deficiencies), identifying the effects of the main tonus and movement disorders (for example spasticity, rigidity, ataxia), identifying the common perceptual cognitive disorders (neglect, apraxia) affecting on physiotherapy planning and implementation, identifying relationship between constrains of nervous system and limitations of performance and participation in adults, physiotherapy for supporting ability to function at different ages; using technology in examination and implementation of physiotherapy.

Materials

Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit

Soveltuvin osin:

Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.

Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.

Teaching methods

- Lähiopetus
- Pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely ennakkoon annetuilla ajoilla, sekä niiden ulkopuolella.

Exam schedules

Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.

Sähköinen tentti viikolla XX ItsLearning -alustalla.
Ensimmäinen uusinta viikolla XX ItsLearning -alustalla.
Toisen uusintakerran ajankohdasta sovitaan ryhmän kanssa erikseen.

Pedagogic approaches and sustainable development

Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.

Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.

Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.

Student workload

Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,0 op
Tehtävät 1,0 op
Itse- ja vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti ItsLearning -alustalla = arvioitava suoritus, josta muodostuu opintojakson arvosana.

Evaluation methods and criteria

Arvosanan muodostaa sähköinen tentti (asteikolla Hyl - 5)
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä).

Opintopiirityöskentelyn tuotosten osalta hyödynnetään viisitasoista SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):
Tasot:
1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .

Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/

Qualifications

The student is able to
• describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems.
• observe and analyze motion and movement
• guide and facilitate human motion and movements
• describe the main neurological phenomenon and concepts.

Further information

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.

Go back to top of page