Basics of Neurological Physiotherapy at Different Ages (7 cr)
Code: TH00CJ61-3007
General information
- Enrollment
- 01.05.2025 - 31.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.08.2025 - 26.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Esa Bärlund
- Juho Korpi
- Course
- TH00CJ61
Realization has 26 reservations. Total duration of reservations is 91 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 29.08.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Neuro ft opetus 1/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Wed 03.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Thu 04.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Fri 05.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Neuro ft opetus 2/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 09.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Wed 10.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 12.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neuro ft opetus 3/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Wed 17.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Neuro ft opetus 4/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
EDU_3073
Oppimistila avo muunto byod
|
Thu 18.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Fri 19.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2 ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Fri 19.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Mon 22.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Thu 25.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Fri 26.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Neuro ft opetus 5/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 30.09.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Wed 01.10.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Neuro ft opetus 6/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Wed 01.10.2025 time 13:00 - 17:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Thu 02.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Mon 06.10.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Neuro ft opetus 7/7, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 07.10.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Wed 08.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 09.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
Opintopiirit
|
Fri 10.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 21.10.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Asiakastyö, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Wed 22.10.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
TENTTI, Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3007 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu syksyyn mennessä.
Opintojakso ajoittuu viikoille 37-45.
Viikolla xx42 on tentti ja ensimmäinen uusinta viikolla xx.(VAHVISTETAAN ryhmän kanssa)
Objective
The student is able to
• identify dysfunctions of the nervous system and the effect of them on client´s functional ability at adult clients,
• explain the connections between dysfunctions of the nervous system and constrains of the performance and participation,
• identify neuropsychological changes and the effect of them on client´s functional ability and participation,
• explain the promoting and limiting factors of the client’s living environment and individual resources related on client’s ability to function,
• take into account the ethical principles of physiotherapy
• select and apply appropriate examination methods of physiotherapy to detect client’s resources and deficiencies of nervous system and their effects on the client’s performance and participation,
• draw up physiotherapeutic diagnosis of a neurological client and based on it, client-oriented goals (GAS, SMART),
• explain the main evidence based physiotherapy methods to support neurological client’s ability to function,
• choose and justify the evidence based methods of physiotherapy in designing, implementing and evaluating physiotherapy.
Content
Control of movement and performance at level of nervous system (upper and lower motor neuron deficiencies), identifying the effects of the main tonus and movement disorders (for example spasticity, rigidity, ataxia), identifying the common perceptual cognitive disorders (neglect, apraxia) affecting on physiotherapy planning and implementation, identifying relationship between constrains of nervous system and limitations of performance and participation in adults, physiotherapy for supporting ability to function at different ages; using technology in examination and implementation of physiotherapy.
Materials
Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Teaching methods
- Lähiopetus
- Pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely ennakkoon annetuilla ajoilla, sekä niiden ulkopuolella.
Exam schedules
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
Sähköinen tentti viikolla XX ItsLearning -alustalla.
Ensimmäinen uusinta viikolla XX ItsLearning -alustalla.
Toisen uusintakerran ajankohdasta sovitaan ryhmän kanssa erikseen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.
Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.
Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Student workload
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,0 op
Tehtävät 1,0 op
Itse- ja vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti ItsLearning -alustalla = arvioitava suoritus, josta muodostuu opintojakson arvosana.
Evaluation methods and criteria
Arvosanan muodostaa sähköinen tentti (asteikolla Hyl - 5)
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä).
Opintopiirityöskentelyn tuotosten osalta hyödynnetään viisitasoista SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):
Tasot:
1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .
Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
Qualifications
The student is able to
• describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems.
• observe and analyze motion and movement
• guide and facilitate human motion and movements
• describe the main neurological phenomenon and concepts.
Further information
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.