Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 (4op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL84-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
Irina Katajisto-Korhonen
Johanna Säteri
Heli Arokki
Ryhmät
PTOIMS24
Toimintaterapeutti (AMK), S24
Opintojakso
TH00CL84

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
Teams
Ke 24.09.2025 klo 08:00 - 17:00
(9 t 0 min)
Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
pk_harjoittelu
Ke 24.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Info_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
ICT_C2032 Oppimistila muunto
To 25.09.2025 klo 08:00 - 17:00
(9 t 0 min)
Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
pk_harjoittelu
To 09.10.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
purku_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
ICT_C3043 Oppimistila muunto
To 23.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Simulaatioharjoitus_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
EDU_2030 Evert muunto byod
To 23.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Simulaatioharjoitus_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
ICT_C2033_2034 Oppimistila muunto
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Näyttö_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu

Info 25.8.
Lapset ja kouluikäiset:
Leikin arviointi: Kuvitteellisen Leikin ilo 3-5v
Arviointimenetelmä: VMI 5-14v
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi 5-9v
Käytännön toteutus itsenäisesti työparin kanssa.
Yhteinen purkupäivä 9.10


Mielenterveys
24.9. 2h Opintojakson info
- OPHI-II
- VQ
- SPM-2
* Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti ja toteutus asiakkaan kanssa
- Tt-koulutuksen mittarien lainaus ja käyttö vain koululla.

23.10. 6t: VQ-mittarin käytön harjoittelu koululla (simulaatio)

10.11. 4t: Näyttöpäivä / harjoittelun purku (mt)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu

Oppimateriaalit

Lasten ja kouluikäisten osuus:
Teoria tieto Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
Karen Stagnitti, Kuvitteellisen leikin ilo (amk:n kirjasto)
Beery VMI (manuaalia voi lainata koulussa)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ("manuaali"/ohjeustu lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta)

Mielenterveyden osuus:
Teoriatieto Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
De las Heras ym. 2016. Toimintaan motivoitumisen arviointimenetelmä (VQ-FI): versio 4.1. The volitional questionnaire. Suomi. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu 2016.(AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Kielhofner, G ym. (1999). OPHI-II: Toimintahistoriaa ja toimintakykyä arvioiva haastattelu. Occupational Performance History Interview. Suomi. Helsinki: Psykologien kustannus Oy. (AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Parham ym. 2021. SPM-2: Sensory Processing Measure: manual. Second edition. Torrance: Western Psychological Services. (AMK:n kirjasto, materiaalia myös Itsissä)

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua.

Lasten ja kouluikäisten osuus: Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin, Kuvitteellisen leikin ilon sekä VMI-arvioinnin. Arvioinnit tehdään parin kanssa, kummallakin oma asiakas. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta. Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin sekä VMI:n voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Mielenterveyden osuus: Opiskelija tekee aikuiselle asiakkaalle OPHI-II -haastattelun, VQ-havainoinin ja SPM-2 -arvioinnin. Arvioinnit tehdään itsenäisesti. Opiskelija etsii itse arvioitavan aikuisen asiakkaan/asiakkaat. Ennakkotietona: arvioitavana aikuisena voi olla esim. ystäviä, tuttavia, sukulaisia ym, mutta ei toista tt-opiskelijaa. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lasten ja kouluikäisten osuus:
Ei tenttejä vain kirjalliset työt palautetaan

Mielenterveyden osuus:
Poissaolotilanteessa VQ-menetelmän käytännön harjoittelu koululla korvataan seuraavassa toteutuksessa.
Ei tenttejä, vain kirjallinen raportti palautetaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia tapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 108h opiskelijan työtä

2op 54t Heli
2h info
16h arviointehin perehtyminen ja opponointi
7hx2 päiväkodissa
20h arviointien raportointi
4h purku


2op 54t Mielenterveys /
2 t info
6t käytännön harjoittelu koululla
32 t itsenäinen harjoittelu sisältäen arviointeihin perehtymisen ja mittareiden kokeilun asiakkaan kanssa
10 t kirjallinen raportti: palautus 7.11. klo16.00
4 t harjoittelun purku

Tekoälyn käyttö raportin laadinnassa on kielletty.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä
Hylätty:
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Opiskelija:
-ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
-ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
-Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
-ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
-tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
-ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
-ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
-ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty-hylätty: Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti annettuun määräaikaan mennessä. Katso tarkemmat kriteerit seuraavasta kohdasta.

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Opintojaksot:
Lasten neurologia, Psykiatria
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Mielenterveyden ja toiminnallisuuden tukeminen

Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä

Lisätiedot

Itslearning

Siirry alkuun