Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 (4op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL84-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 26
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
- Opettajat
- TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
- Ryhmät
-
PTOIMS24Toimintaterapeutti (AMK), S24
- Opintojakso
- TH00CL84
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
Teams
|
Ke 24.09.2025 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
pk_harjoittelu
|
Ke 24.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Info_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
ICT_C2032
Oppimistila muunto
|
To 25.09.2025 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
pk_harjoittelu
|
To 09.10.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
purku_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
ICT_C3043
Oppimistila muunto
|
To 23.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Simulaatioharjoitus_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
To 23.10.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Simulaatioharjoitus_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
ICT_C2033_2034
Oppimistila muunto
|
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Näyttö_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3004 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Info 25.8.
Lapset ja kouluikäiset:
Leikin arviointi: Kuvitteellisen Leikin ilo 3-5v
Arviointimenetelmä: VMI 5-14v
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi 5-9v
Käytännön toteutus itsenäisesti työparin kanssa.
Yhteinen purkupäivä 9.10
Mielenterveys
24.9. 2h Opintojakson info
- OPHI-II
- VQ
- SPM-2
* Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti ja toteutus asiakkaan kanssa
- Tt-koulutuksen mittarien lainaus ja käyttö vain koululla.
23.10. 6t: VQ-mittarin käytön harjoittelu koululla (simulaatio)
10.11. 4t: Näyttöpäivä / harjoittelun purku (mt)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Oppimateriaalit
Lasten ja kouluikäisten osuus:
Teoria tieto Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
Karen Stagnitti, Kuvitteellisen leikin ilo (amk:n kirjasto)
Beery VMI (manuaalia voi lainata koulussa)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ("manuaali"/ohjeustu lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta)
Mielenterveyden osuus:
Teoriatieto Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
De las Heras ym. 2016. Toimintaan motivoitumisen arviointimenetelmä (VQ-FI): versio 4.1. The volitional questionnaire. Suomi. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu 2016.(AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Kielhofner, G ym. (1999). OPHI-II: Toimintahistoriaa ja toimintakykyä arvioiva haastattelu. Occupational Performance History Interview. Suomi. Helsinki: Psykologien kustannus Oy. (AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Parham ym. 2021. SPM-2: Sensory Processing Measure: manual. Second edition. Torrance: Western Psychological Services. (AMK:n kirjasto, materiaalia myös Itsissä)
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua.
Lasten ja kouluikäisten osuus: Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin, Kuvitteellisen leikin ilon sekä VMI-arvioinnin. Arvioinnit tehdään parin kanssa, kummallakin oma asiakas. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta. Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin sekä VMI:n voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Mielenterveyden osuus: Opiskelija tekee aikuiselle asiakkaalle OPHI-II -haastattelun, VQ-havainoinin ja SPM-2 -arvioinnin. Arvioinnit tehdään itsenäisesti. Opiskelija etsii itse arvioitavan aikuisen asiakkaan/asiakkaat. Ennakkotietona: arvioitavana aikuisena voi olla esim. ystäviä, tuttavia, sukulaisia ym, mutta ei toista tt-opiskelijaa. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lasten ja kouluikäisten osuus:
Ei tenttejä vain kirjalliset työt palautetaan
Mielenterveyden osuus:
Poissaolotilanteessa VQ-menetelmän käytännön harjoittelu koululla korvataan seuraavassa toteutuksessa.
Ei tenttejä, vain kirjallinen raportti palautetaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia tapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 108h opiskelijan työtä
2op 54t Heli
2h info
16h arviointehin perehtyminen ja opponointi
7hx2 päiväkodissa
20h arviointien raportointi
4h purku
2op 54t Mielenterveys /
2 t info
6t käytännön harjoittelu koululla
32 t itsenäinen harjoittelu sisältäen arviointeihin perehtymisen ja mittareiden kokeilun asiakkaan kanssa
10 t kirjallinen raportti: palautus 7.11. klo16.00
4 t harjoittelun purku
Tekoälyn käyttö raportin laadinnassa on kielletty.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä
Hylätty:
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Opiskelija:
-ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
-ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
-Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
-ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
-tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
-ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
-ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
-ei arvioi omaa osaamistaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty-hylätty: Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti annettuun määräaikaan mennessä. Katso tarkemmat kriteerit seuraavasta kohdasta.
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Opintojaksot:
Lasten neurologia, Psykiatria
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Mielenterveyden ja toiminnallisuuden tukeminen
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä
Lisätiedot
Itslearning