Skip to main content

Women’s Nursing and Midwifery (5 cr)

Code: TH00BY29-3006

General information


Enrollment
02.07.2025 - 21.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
08.09.2025 - 21.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Marjatta Häsänen
Satu Halonen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BY29
No reservations found for realization TH00BY29-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

vk 37 opintojakson info ja orientaatio (2h)
Vk 37 Tutoriaali 1 aloitus
Vk 38 Tutoriaali 1 lopetus, Tutoriaali 2 aloitus
Vk 39 Tutoriaali 2 lopetus, Tutoriaali 3 aloitus
Vk 39 luokkaharjoittelu1
Vk 40 luokkaharjoittelu 2
Vk 41 Tutoriaali 3 lopetus ja loppureflektio
Vk 47 Simulaatio aiheesta naisen terveystarkastus ( 50 v)
Mahdollinen opintokäynti.
Tentti auki opintojakson ajan.

Muutokset mahdollisia.

Objective

The student:

· Identifies individual, cultural and environmental factors affecting the health of women of different ages
· Promotes a woman’s health and social well-being and understands the importance of women’s health for the health of the whole family
· Knows the treatment process for a gynaecological patient
· Can meet individuals and families with different cultural backgrounds and understands the diversity of cultural features in midwifery work
· Can anticipate and analyse changes in a woman’s health and can act in a multi-professional manner as required
· Can act according to the values and principles of midwifery work
· Students will learn to provide customer-driven family planning guidance to women and their partners.

Content

Contents

Sexual and Reproductive Health throughout a Woman’s Life Cycle
• Health risks, problems and midwifery in the life cycle of women
• Woman- and family-oriented approach
• Diversity of families
• Professional values, ethical guidelines and principles of midwifery and adherence to them
• Cultural factors related to the sexual and reproductive health of individuals, families and society
• Cultural resources and challenges in women’s care
• Ethical conflicts in midwifery

Gynaecological Midwifery
• Gynaecological care environments and paths
• Special features of the treatment process of gynaecological patients
• Gynaecological diseases and their treatment
• Childlessness and its treatment
• Miscarriage and abortion and related treatment
• Clinical competence in the care of gynaecological patients
• Gynaecology and endocrinology

Family planning
• Determination of the need for pregnancy prevention and contraceptive methods
• Prevention of venereal diseases

Materials

Tiedolla. taidolla, tunteella Suomen Kätilöliiton julkaisu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL verkkojulkaisut

Teemoihin soveltuen:

Käypä hoito -suositukset

Terveyskirjasto

Terveysportti/ Oppiportti

Terveyskylän Naistalo

Väestöliitto



Muita lähteitä:

Viisaat Valinnat (Viva) -Hedelmällisyys: https://viva.tamk.fi/portfolio/nuori-ala-missaa-tata/

Tyttöjen ja naisten ympärileikkaus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajien-seksuaali-ja-lisaantymisterveys/tyttojen-ja-naisten-sukuelinten-silpomisen-estaminen

Koukkula, M. & Klemetti, R. 2019. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM) estämisen toimintaohjelma. STM. Julkaisuja. 1/2019 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161355

WHO Clinical handbook FGM: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272429/9789241513913-eng.pdf?ua=1

Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma vuosille 2020–2023: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162499/OM_2020_15_ML.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vigor-hankkeen video materiaali ympärileikkauksen puheeksiotosta: https://www.youtube.com/watch?v=40zxGWuykDA

Kulttuurisensitiivinen työote THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote

Maahanmuutto ja kulttuurinen moninaisuus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus

Leino-Kilpi H & Välimäki M 2009. Etiikka hoitotyössä. 5. uudistettu painos. Helsinki .WSOY.

Louhiala P & Launis V 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka . Helsinki. Edita Prima.

Teaching methods

PBL-tutoriaalit, luokassa harjoittelu, opintokäynti, simulaatio ja verkkokurssi.

Exam schedules

Itslearning etätentti
Tentti auki opintojakson ajan.
Ei aikarajaa.
Paritentti
 
Uusintatentti sovitaan erikseen opettajien kanssa tarvittaessa, yksilötentti.

Pedagogic approaches and sustainable development

Käänteinen oppiminen

Student workload

5op on 5x27h = 135h:a opiskelijan työtä.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien, tentin ja simulaatioiden arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.

Luokassa tapahtuva harjoittelu ja simulaatio vaativat 100% läsnäolon ja aktiivisen osallistumisen. Poissaolon korvaus on mahdollista seuraavan toteutuksen mukana syksyllä 2027 tai mahdollisen rästipäivän aikana. Tutoriaalien poissaoloa korvaava tehtävä ilmoitetaan opintojakson infossa.
Tutoriaalit, luokkaharjoittelu ja simulaatio sekä mahdolllinen opintokäynti toteutuvat pienryhmäopetuksena.

Arvioinnin kohteet:
Paritentti: hyl-5

tutoriaalit: hyv/hyl

simulaatiot: hyv/hyl

luokkaharjoittelu: hyv/hyl

domino-verkkokurssi tehtävät (2op): hyv/hyl

Failed (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Naisen kätilö- ja hoitotyön opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

TIEDOT:
Ymmärtää Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.

ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

ItsLearning oppimisalusta

Go back to top of page