Women’s Nursing and Midwifery (5 cr)
Code: TH00BY29-3006
General information
- Enrollment
- 15.05.2025 - 21.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 08.09.2025 - 21.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Marjatta Häsänen
- Satu Halonen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BY29
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 29 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 09.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Nakä -info ja orientaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Tue 09.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutoriaali 1, aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
EDU_3032
Ryhmätyö (16 hlö)
EDU_3025 Ryhmätyö (16 hlö) |
Tue 16.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Tutoriaali 1, lopetus ja tutoriaali 2 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
EDU_3025
Ryhmätyö (16 hlö)
EDU_4025 Bonsdorff (14 hlö) |
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Tutoriaali 2 lopetus ja tutoriaali 3 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
EDU_3032
Ryhmätyö (16 hlö)
EDU_3025 Ryhmätyö (16 hlö) |
Fri 26.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Luokkaharjoittelu 1, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Fri 26.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Luokkaharjoittelu 1, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Tue 30.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Luokkaharjoittelu 2, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Tue 30.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Luokkaharjoittelu 2, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Thu 09.10.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Tutoriaali 3 purku ja loppureflektio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
EDU_3032
Ryhmätyö (16 hlö)
EDU_3025 Ryhmätyö (16 hlö) |
Tue 18.11.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Simulaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 18.11.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Thu 27.11.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
OPINTOKÄYNTI
|
Thu 27.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3006 |
OPINTOKÄYNTI
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
vk 37 opintojakson info ja orientaatio (2h)
Vk 37 Tutoriaali 1 aloitus
Vk 38 Tutoriaali 1 lopetus, Tutoriaali 2 aloitus
Vk 39 Tutoriaali 2 lopetus, Tutoriaali 3 aloitus
Vk 39 luokkaharjoittelu1; Naisen sukuelinten silpominen, lääkkeellinen raskaudenkeskeytys ja papa-koe
Vk 40 luokkaharjoittelu 2; Kuukautiskierto ja endometrioosi
Vk 41 Tutoriaali 3 lopetus ja loppureflektio
Vk 47 Simulaatio aiheesta naisen terveystarkastus (50 v)
Mahdollinen opintokäynti.
Tentti auki vk 47-48 ItsLearning alustalla. Mahdolliset uusintatentit yksilötenttinä.
Muutokset mahdollisia.
Objective
The student:
· Identifies individual, cultural and environmental factors affecting the health of women of different ages
· Promotes a woman’s health and social well-being and understands the importance of women’s health for the health of the whole family
· Knows the treatment process for a gynaecological patient
· Can meet individuals and families with different cultural backgrounds and understands the diversity of cultural features in midwifery work
· Can anticipate and analyse changes in a woman’s health and can act in a multi-professional manner as required
· Can act according to the values and principles of midwifery work
· Students will learn to provide customer-driven family planning guidance to women and their partners.
Content
Contents
Sexual and Reproductive Health throughout a Woman’s Life Cycle
• Health risks, problems and midwifery in the life cycle of women
• Woman- and family-oriented approach
• Diversity of families
• Professional values, ethical guidelines and principles of midwifery and adherence to them
• Cultural factors related to the sexual and reproductive health of individuals, families and society
• Cultural resources and challenges in women’s care
• Ethical conflicts in midwifery
Gynaecological Midwifery
• Gynaecological care environments and paths
• Special features of the treatment process of gynaecological patients
• Gynaecological diseases and their treatment
• Childlessness and its treatment
• Miscarriage and abortion and related treatment
• Clinical competence in the care of gynaecological patients
• Gynaecology and endocrinology
Family planning
• Determination of the need for pregnancy prevention and contraceptive methods
• Prevention of venereal diseases
Materials
Opintojakson oppikirjat:
Eskola, K. ja Hytönen, E. 2008 tai uudempi painos. Nainen hoitotyön asiakaana. WSOY. Helsinki.
Brusila, P., Kero, K., Piha, J. & Räsänen, M. (toim.) 2020. Seksuaalilääketiede. Duodecim. Tallinna. Luettavissa Oppiportissa/oppikirjat. PAKOLLINEN LÄHDE kaikissa tehtävissä.
Teemoihin soveltuen:
Käypä hoito -suositukset:
Kohdunkaulan, emättimen ja ulkosynnytinten solumuutokset. Käypähoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Kolposkopiayhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2023 (viitattu 15.5.2025). Saatavilla internetistä: www.kaypahoito.fi.
Raskauden ehkäisy. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Gynekologiyhdistyksen ja Suomen Yleislääketieteen Yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2025 (viitattu 25.03.2025). Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi.
Raskaudenkeskeytys. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Gynekologiyhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2024 (viitattu 15.05.2025). Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi.
Runsaat kuukautisvuodot. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Gynekologiyhdistys ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2022 (viitattu 15.05.2025). Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi.
Seksitaudit. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Sukupuolitautien Vastustamisyhdistys ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2024 (viitattu 15.05.2025). Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi.
Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä (toim.) 2021. Kätilötyö. Edita. Helsinki. s- 26-30.
-Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika.
Tiedolla. taidolla, tunteella Suomen Kätilöliiton julkaisu
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL verkkojulkaisut
Terveysportti/Oppiportti
Terveyskylän Naistalo
Väestöliitto
Muita lähteitä:
Bildjuschkin, K. (Toim.) 2023. Seksuaaliväkivaltatyön perusteet. THL, Teema/Tietokirja 36. Saatavissa: Julkaisun pysyvä osoite on https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-143-6.
Lundgren, Blix, Gottfredsdóttir & Aagaard Nohr (Eds) 2022. Theories and perspectives for Midwifery a Nordic view. Studentlitteratur AB Lund. Latvia. (erityisesti Midwife -woman relationship Ölafsdottir, Murto & Dahl s. 131-139)
Viisaat Valinnat (Viva) -Hedelmällisyys: https://viva.tamk.fi/portfolio/nuori-ala-missaa-tata/
THL. 2021. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM) estäminen. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:16. Kappale 4.
WHO Clinical handbook FGM: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272429/9789241513913-eng.pdf?ua=1
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma vuosille 2020–2023: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162499/OM_2020_15_ML.pdf?sequence=1&isAllowed=y?
Vigor-hankkeen video materiaali ympärileikkauksen puheeksiotosta: https://www.youtube.com/watch?v=40zxGWuykDA
Kulttuurisensitiivinen työote THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote
Maahanmuutto ja kulttuurinen moninaisuus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus
Leino-Kilpi H & Välimäki M 2009. Etiikka hoitotyössä. 5. uudistettu painos. Helsinki .WSOY.
Louhiala P & Launis V 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka . Helsinki. Edita Prima.
Teaching methods
PBL-tutoriaalit, luokassa harjoittelu, opintokäynti, simulaatio ja verkkokurssi.
Exam schedules
Itslearning paritentti etänä.
Tentti auki vk 47-48.
Ei aikarajaa.
Uusintatentti sovitaan erikseen opettajien kanssa tarvittaessa, yksilötentti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen
Completion alternatives
Ei ole.
Student workload
5op on 5x27h = 135h:a opiskelijan työtä.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien, tentin ja simulaatioiden arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.
Luokassa tapahtuva harjoittelu ja simulaatio vaativat 100% läsnäolon ja aktiivisen osallistumisen. Poissaolon korvaus on mahdollista seuraavan toteutuksen mukana syksyllä 2027 tai mahdollisen rästipäivän aikana. Tutoriaalien poissaoloa korvaava tehtävä ilmoitetaan opintojakson infossa.
Tutoriaalit, luokkaharjoittelu ja simulaatio sekä mahdolllinen opintokäynti toteutuvat pienryhmäopetuksena.
Arvioinnin kohteet:
Paritentti (1op): hyl-5
tutoriaalit (1op): hyv/hyl
simulaatiot (1op): hyv/hyl
luokkaharjoittelu (1op): hyv/hyl
domino-verkkokurssi, tehtävät (1op): hyv/hyl
Failed (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Naisen kätilö- ja hoitotyön opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
TIEDOT:
Ymmärtää Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
ItsLearning oppimisalusta