Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusteet (6 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY38-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 18.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
17.11.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Kätilökoulutus
Opettajat
Marjatta Häsänen
Opintojakso
TH00BY38
Toteutukselle TH00BY38-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Ohjattu harjoittelu soveltuvissa terveysalan toimintaympäristöissä, esim vanhusten asumispalvelut.
viikot 47-50

Tavoitteet

HOITOTYÖN PERUSTEET, KPEHA 6 op

Tavoitteet

Opiskelija:
• Osaa kohdata potilaita yksilöllisesti oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, periaatteiden ja keskeisten säädösten mukaisesti.
• Tietää keskeiset luotettavat tiedonlähteet ja osaa hyödyntää niitä potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa
• Kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa
• Osallistuu ammatilliseen yhteistyöhön
• Osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä työ- ja potilasturvallisuuden periaatteet huomioiden
• Tietää, miten lääkehoitosuunnitelma ohjeistaa lääkehoitoprosessia
• Osaa arvioida potilaan voimavaroja ja vointia
• Osaa määritellä potilaan hoidon tarpeita ja suunnitella potilaan yksilöllistä hoitoa
• Osaa toteuttaa asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä
• Osaa ohjata ja toimia potilas- ja voimavaralähtöisesti
• Osaa seurata potilaan ruokailun toteutumista ja ravinnon saantia sekä tunnistaa hänen ravitsemukseensa liittyviä riskejä
• Osaa tunnistaa, arvioida ja hoitaa potilaan kipua
• Osaa toteuttaa potilaan lääkehoidon lääkärin määräyksen mukaisesti ja hallitsee siinä tarvittavat laskutoimitukset
• Osaa turvallisesti toteuttaa lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen
• Osaa raportoida ja kirjata tarkoituksenmukaisesti potilaan hoitoprosessin mukaisesti
• Osaa hyödyntää lääkehoitopassia oman lääkehoito-osaamisensa tunnistamisessa
• Osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti hoitoympäristössä

Sisältö

Sisältö
• Potilaiden yksilöllinen ja arvostava kohtaaminen, hoidon tarpeiden määrittely, hoidon suunnittelu ja toteuttaminen
• Moniammatillisessa työryhmässä toimiminen
• Lääkehoidon toteuttaminen
• Ravitsemustilan arviointi ja hoito
• Potilaan ohjaaminen ja opetusmenetelmät
• Omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Hoitotyön prosessi ja rakenteinen kirjaaminen
• Kuntoutus ja jatkohoito
• Työ- ja potilasturvallisuus
• Eettinen ja vastuullinen toiminta

Oppimateriaalit

Toteutuneet opintojaksot ja niihin liittyvä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelija laatii henkilökohtaiset tavoitteet viimeistään toisen harjoitteluviikon alussa opetussuunnitelman ja harjoitteluympäristöä soveltaen. Tavoitteet ohjaavat opiskelijan oppimisprosessia.

Opiskelijalla on ohjatussa harjoittelussa harjoittelupaikan nimeämä lähiohjaaja (t).

Henkilökohtaiset tavoitteet opiskelija palauttaa Sun Harkkaan tutoropettajan kommentoitavaksi ja hyväksyttäväksi viimeistään toisen harjoitteluviikon alussa.

Opiskelijan ja lähiohjaajan välinen väliarviointikeskustelu kirjataan Sun Harkkaan, jonka opettaja kommentoi ja hyväksyy.

Opiskelija täyttää harjoittelun aikana työvuoronsa ja loppuarvioinnin (itsearviointi) Sun Harkkaan. Opiskelija valmistautuu loppuarviointiin laatimalla itsearvioinnin. Lähiohjaajan loppupalautteen ja työvuorojen kuittauksen jälkeen, ohjaava opettaja hyvksyy harjoittelun.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ohjattu harjoittelu, itsearvionti ja palautekeskustelut lähiohjaajan kanssa. Vertaistuki perehdytys- ja palautetunneilla tutoropettajan ohjaamana. Perehdytys - ja palautetunti ovat pakollisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu harjoittelu KPEHA 6 op yhteensä 162 h, joista opiskelija voi vähentää harjoitteluympäristössä tehdyistä tunneista yhteensä 6h, kirjaten ne Sunharkan vakiotunteina:
Harjoittelun perehdytystunti 2h
Harjoittelun palautetunti 2h
Jobiilin cv 2h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Osaa kohdata asiakkaan/ perheen / yhteisön jäsenen oman elämänsä aktiivisena asian-tuntijana. Osaa kysyä ja vastata osana ammatillista keskustelua ja viestintää työryhmäs-sä, mutta voi vaatia tukea ja ohjausta. Osaa arvioida asiakkaan voimavaroja ja tukea häntä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Pitää salassa hoitosuhteessa saamansa luottamukselliset tiedot.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri kulttuuri-taustaisten kanssa. Osaa arvioida omaa toimintaansa ja käsitellä tunteitaan ohjaajien ja asiantuntijatuntijoiden avustamana. Kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä. Ottaa palautetta vastaan myönteisesti ja arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Muuttaa toimintaansa palautteen perusteella.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Osaa hankkia hoitotieteellistä tietoa toimintansa perustaksi, mutta voi tarvita vielä tukea toiminnan perustelemisessa. Osaa kuvailla potilaansa hoitotyön prosessin. Osaa tuettuna hoitotyön rakenteisen kirjaamisen ja raportoinnin.
Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Osaa potilaan perushoidon, hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset. Osaa suunnitella toimintaansa.
Osaa kuvailla aseptiikan merkitystä hoitotyössä. Toimii aseptiikan periaatteiden mu-kaan.
Soveltaa kuntouttavan hoitotyön näkökulmaa ja ergonomiaa päivittäisissä toiminnoissa.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hankkii lisää tieteellistä tietoa toimintansa perus-taksi. Osaa arvioida, seurata ja kirjata toimipisteen yhtenäisten toimintakäytäntöjen mukaan.
Osaa turvallisesti toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa. Seuraa lää-kehoidon vaikuttavuutta. Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidossa. ( Ei koske PEHA jaksoa)

OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Osaa ohjattuna ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Osaa kertoa asiakkaan terveyden edistämisen vaikutuksista terveyteen ja toimintakykyyn.

YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vas-tuut. Osaa tuettuna käyttää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa ammatillisena työväli-neenä. Erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.

HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Osaa edistää potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Osaa raportoida oman toimintansa merkityksestä hoitotyön laadun edistämi-sessä ja ylläpitämisessä. Osaa kuvailla terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuol-lon keskeisiä/ ajankohtaisia toimenpideohjelmia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/ hylätty
Opiskelija käy lähiohjaajan kanssa harjoittelupaikassa väliarviointikeskustelun, johon opiskelija valmistautuu itsearviointia pohdiskellen (henkilökohtaisiin tavoitteisiin perustuen) ja loppuarviointikeskustelun, johon opiskelija valmistautuu kirjallisella itsearvioinnilla (arviointilomakkeelle).

Hylätty (0)

HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Ei ota huomioon hoidettavansa mielipiteitä.
Viestintä epäammatillista ja epätarkoituksenmukaista
Rikkoo salassapitovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti ja eriarvoisesti.
Ei huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei osaa toimia vastuullisesti.
Ei tunnista omia kehittämistarpeitaan
Ei osaa ottaa palautetta vastaan rakentavasti.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Tiedonhakuvalmiudet ja tietoperusta ovat puutteelliset.
Ei osaa perustella toimintaansa.
Hoitotyön kirjaaminen ja raportointi on erittäin puutteellista tai epä-asiallista vaarantaen jopa potilasturvallisuuden.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Syy – seuraus - suhteiden ymmärtäminen on vaikeaa.
Ei osaa perushoitoa. Ei osaa suunnitella toimintaansa.
Aseptinen toiminta on erittäin puutteellista
Ei toimi kuntouttavaa työotteen mukaan eikä käytä ergonomisia työs-kentelymenetelmiä
Ei lainkaan tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaa-rantaen potilasturvallisuuden. ( Ei koske PEHA jaksoa)

OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Ei osaa ohjattunakaan ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään..
Ei ota huomioon terveyden edistämistä edes yksilötasolla.

YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Ei tunnista rooliaan opiskelijana. Ei kykene yhteistyöhön eikä kommuni-kointiin potilaan, läheisten ja/ tai työyhteisön kanssa. Toiminta ei ole johdonmukaista.
Käyttäytyminen epäasiallista ja/tai epäammatillista.
Yksityinen ja ammatillinen rooli menevät sekaisin.

HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN

Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä.
Käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen.
Ei edistä eikä ylläpidä hoitotyön laatua.
Ei ole selvillä toimialan toimenpideohjelmista tms.

Lisätiedot

Mahdolliset poissaolot on korvattava.

Opiskelija antaa palautteen oppimisympäristöstä CLES T- sähköisen lomakkeen avulla, jos harjoitteluympäristössä on se käytössä.

Lääkehoidon perusteet opintojakson lääkelaskut oltava hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelun alkua.

Siirry alkuun