Skip to main content

Basics of Nursing (6 cr)

Code: TH00BY38-3005

General information


Enrollment
02.07.2025 - 18.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
17.11.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Marjatta Häsänen
Course
TH00BY38
No reservations found for realization TH00BY38-3005!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Ohjattu harjoittelu soveltuvissa terveysalan toimintaympäristöissä, esim vanhusten asumispalvelut.
viikot 47-50

Objective

The student:

• Can meet patients individually as experts and subjects in their own lives.
• Students will know how to work in compliance with the values, principles and key regulations of nursing
• Know the key sources of reliable data and how to apply these sources in providing patients with comprehensive care
• Students will be able to interact with patients and their family members in a professional manner
• Participate in professional cooperation
• Learn how to apply the aseptic technique and how to work ergonomically in compliance with the principles of occupational and patient safety
• Know how the pharmacotherapy plan is applied in the process of performing pharmacotherapy
• Be able to assess the resources and condition of patients
• Be able to define patients’ needs for care and to make individual treatment plans
• Be able to apply common nursing assistance methods appropriately
• Students will learn how to adopt a patient-driven approach and support their resources
• Students will be able to monitor the nutrition and diets of patients and to identify any risks related to their nutrition
• Students will be able to recognize, assess and treat the pain experienced by patients
• Know how to perform pharmacotherapy according to the physician’s instructions and have the required dosage calculation skills
• Learn various modes of performing and administering pharmacotherapy
• Learn the reporting and documentation practices required in the patient’s treatment process
• Students will know how to use the medication passport in assessing their own pharmacotherapy skills
• Can operate in accordance with the principles of sustainable development in a care environment

Content

Contents

• Individual and respectful treatment of patients, assessing the needs for care, planning and performing treatment
• Working in a multiprofessional working group
• Performing pharmacotherapy
• Determining the patient’s level of nutrition and related care
• Patient counselling and training methods
• Self-care support and commitment to treatment
• Nursing process and structural documentation
• Rehabilitation and follow-up care
• Occupational and patient safety
• Ethical and responsible activities

Materials

Toteutuneet opintojaksot ja niihin liittyvä materiaali.

Teaching methods

Opiskelija laatii henkilökohtaiset tavoitteet viimeistään toisen harjoitteluviikon alussa opetussuunnitelman ja harjoitteluympäristöä soveltaen. Tavoitteet ohjaavat opiskelijan oppimisprosessia.

Opiskelijalla on ohjatussa harjoittelussa harjoittelupaikan nimeämä lähiohjaaja (t).

Henkilökohtaiset tavoitteet opiskelija palauttaa Sun Harkkaan tutoropettajan kommentoitavaksi ja hyväksyttäväksi viimeistään toisen harjoitteluviikon alussa.

Opiskelijan ja lähiohjaajan välinen väliarviointikeskustelu kirjataan Sun Harkkaan, jonka opettaja kommentoi ja hyväksyy.

Opiskelija täyttää harjoittelun aikana työvuoronsa ja loppuarvioinnin (itsearviointi) Sun Harkkaan. Opiskelija valmistautuu loppuarviointiin laatimalla itsearvioinnin. Lähiohjaajan loppupalautteen ja työvuorojen kuittauksen jälkeen, ohjaava opettaja hyvksyy harjoittelun.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ohjattu harjoittelu, itsearvionti ja palautekeskustelut lähiohjaajan kanssa. Vertaistuki perehdytys- ja palautetunneilla tutoropettajan ohjaamana. Perehdytys - ja palautetunti ovat pakollisia.

Student workload

Ohjattu harjoittelu KPEHA 6 op yhteensä 162 h, joista opiskelija voi vähentää harjoitteluympäristössä tehdyistä tunneista yhteensä 6h, kirjaten ne Sunharkan vakiotunteina:
Harjoittelun perehdytystunti 2h
Harjoittelun palautetunti 2h
Jobiilin cv 2h

Assessment criteria, approved/failed

ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Osaa kohdata asiakkaan/ perheen / yhteisön jäsenen oman elämänsä aktiivisena asian-tuntijana. Osaa kysyä ja vastata osana ammatillista keskustelua ja viestintää työryhmäs-sä, mutta voi vaatia tukea ja ohjausta. Osaa arvioida asiakkaan voimavaroja ja tukea häntä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Pitää salassa hoitosuhteessa saamansa luottamukselliset tiedot.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri kulttuuri-taustaisten kanssa. Osaa arvioida omaa toimintaansa ja käsitellä tunteitaan ohjaajien ja asiantuntijatuntijoiden avustamana. Kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä. Ottaa palautetta vastaan myönteisesti ja arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Muuttaa toimintaansa palautteen perusteella.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Osaa hankkia hoitotieteellistä tietoa toimintansa perustaksi, mutta voi tarvita vielä tukea toiminnan perustelemisessa. Osaa kuvailla potilaansa hoitotyön prosessin. Osaa tuettuna hoitotyön rakenteisen kirjaamisen ja raportoinnin.
Osaa ohjattuna tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Osaa potilaan perushoidon, hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset. Osaa suunnitella toimintaansa.
Osaa kuvailla aseptiikan merkitystä hoitotyössä. Toimii aseptiikan periaatteiden mu-kaan.
Soveltaa kuntouttavan hoitotyön näkökulmaa ja ergonomiaa päivittäisissä toiminnoissa.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hankkii lisää tieteellistä tietoa toimintansa perus-taksi. Osaa arvioida, seurata ja kirjata toimipisteen yhtenäisten toimintakäytäntöjen mukaan.
Osaa turvallisesti toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa. Seuraa lää-kehoidon vaikuttavuutta. Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidossa. ( Ei koske PEHA jaksoa)

OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Osaa ohjattuna ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Osaa kertoa asiakkaan terveyden edistämisen vaikutuksista terveyteen ja toimintakykyyn.

YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vas-tuut. Osaa tuettuna käyttää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa ammatillisena työväli-neenä. Erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.

HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Osaa edistää potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Osaa raportoida oman toimintansa merkityksestä hoitotyön laadun edistämi-sessä ja ylläpitämisessä. Osaa kuvailla terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuol-lon keskeisiä/ ajankohtaisia toimenpideohjelmia

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty/ hylätty
Opiskelija käy lähiohjaajan kanssa harjoittelupaikassa väliarviointikeskustelun, johon opiskelija valmistautuu itsearviointia pohdiskellen (henkilökohtaisiin tavoitteisiin perustuen) ja loppuarviointikeskustelun, johon opiskelija valmistautuu kirjallisella itsearvioinnilla (arviointilomakkeelle).

Failed (0)

HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATIL-LINEN OSAAMINEN
Ei ota huomioon hoidettavansa mielipiteitä.
Viestintä epäammatillista ja epätarkoituksenmukaista
Rikkoo salassapitovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti ja eriarvoisesti.
Ei huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei osaa toimia vastuullisesti.
Ei tunnista omia kehittämistarpeitaan
Ei osaa ottaa palautetta vastaan rakentavasti.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Tiedonhakuvalmiudet ja tietoperusta ovat puutteelliset.
Ei osaa perustella toimintaansa.
Hoitotyön kirjaaminen ja raportointi on erittäin puutteellista tai epä-asiallista vaarantaen jopa potilasturvallisuuden.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Syy – seuraus - suhteiden ymmärtäminen on vaikeaa.
Ei osaa perushoitoa. Ei osaa suunnitella toimintaansa.
Aseptinen toiminta on erittäin puutteellista
Ei toimi kuntouttavaa työotteen mukaan eikä käytä ergonomisia työs-kentelymenetelmiä
Ei lainkaan tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaa-rantaen potilasturvallisuuden. ( Ei koske PEHA jaksoa)

OPETUS JA OHJAUS-OSAAMINEN
Ei osaa ohjattunakaan ohjata potilasta ja/tai hänen läheisiään..
Ei ota huomioon terveyden edistämistä edes yksilötasolla.

YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEY-DENHUOLLON TOIMIN-TAYMPÄRISTÖISSÄ
Ei tunnista rooliaan opiskelijana. Ei kykene yhteistyöhön eikä kommuni-kointiin potilaan, läheisten ja/ tai työyhteisön kanssa. Toiminta ei ole johdonmukaista.
Käyttäytyminen epäasiallista ja/tai epäammatillista.
Yksityinen ja ammatillinen rooli menevät sekaisin.

HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN

Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä.
Käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen.
Ei edistä eikä ylläpidä hoitotyön laatua.
Ei ole selvillä toimialan toimenpideohjelmista tms.

Further information

Mahdolliset poissaolot on korvattava.

Opiskelija antaa palautteen oppimisympäristöstä CLES T- sähköisen lomakkeen avulla, jos harjoitteluympäristössä on se käytössä.

Lääkehoidon perusteet opintojakson lääkelaskut oltava hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelun alkua.

Go back to top of page