Siirry suoraan sisältöön

Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CV61-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys ja myynti
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Saara Tikkanen
Marianne Renvall
Ryhmät
PLIITS24MAMY
PLIITS24MAMY
Opintojakso
KH00CV61

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Pe 24.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus KH00CV61-3001
EDU_3034 Helena muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi alkaa ennakkotehtävällä viikolla 37.
8 lähiopetuskertaa à 3h viikoilla 39-47 (ei lähiopetusta syyslomaviikolla 42).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla
- osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet
- osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla
- osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet
- osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista

Sisältö

- Asiakaskäyttäytymisen muutos
- Ostopolku ja kosketuspisteet
- Asiakkaan odotukset, asiakaslupaukset ja asiakaskokemuksen muodostuminen
- Asiakaspalautteen kerääminen ja hyödyntäminen
- Asiakaspalvelu ja asiakassuhteiden kehittäminen

Oppimateriaalit

- Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten?
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995621006905970)

- Korkiakoski, K., & Gerdt, B. (2016). Ylivoimainen asiakaskokemus: Työkalupakki. Talentum Pro.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995029447205970)

- Gerdt, B., & Eskelinen, S. (2018). Digiajan asiakaskokemus: Oppia kansainvälisiltä huipuilta. Alma Talent.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995125977205970)

- Mäntyneva, M. (2019). Key account management: Kasvata yrityksesi avainasiakkuuksia. Kauppakamari.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995224337205970)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, yhteisesti ja pienryhmissä.

Teoriatietoperusta otetaan haltuun mm. tutustumalla oppimateriaaliin itsenäiseti sekä pienryhmissä, esityksissä sekä luentojen, podcastien ja videoiden avulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin loppupuolella on monivalintentti, jonka tarkempi ajankohta ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen oppiminen ja innovaatiopedagogiikka.

Kestävä kehitys huomioidaan kurssitehtävien sisällöissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssin ennakkotehtävä
- Tietoperustaan liittyvät ryhmätyöt, presentointi sekä yksilötehtävä ja monivalintatentti.

Opiskelijan laskennallinen työmäärä yht. 135 h.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Yksilötehtävät: ennakkotehtävä ja asiakaskokemuksen arviointitehtävä (1-5) 20 % + 30 %
- Ryhmätyö (1-5) 30 %
- Kurssitentti (1-5) 20 %

- 75 % läsnäolovaatimus kurssin läpäisemiseksi (6/8 lähiopetuskerrasta paikalla)
- Osallistumis - ja läsnäoloaktiivisuus (esim. kysymyksiin vastaaminen, dialogi, kysyminen, ryhmätöiden esittäminen) voi vaikuttaa arviointiin nostavasti tai laskevasti
- Vertaisarviointi ryhmätyöskentelystä
- Tehtävien palautus määräajan jälkeen tai tehtävien palauttamatta jättäminen vaikuttaa tehtäväkohtaiseen arviointiin laskevasti
- Opiskelijan osuus ryhmätyöstä voidaan hylätä, mikäli hän on toiminut vapaamatkustajana

Lopullinen arvosana annetaan asteikolla 1-5, painotukset huomoiden.

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi). Jos tekoälyä on käytetty ilman asianmukaista viittausta, johtaa se automaattisesti tehtävän hylkäämiseen. Kurssi hylätään, mikäli käy ilmi, että opiskelija palauttaa toisen opiskelijan tekemän työn (plagiointi).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija/pienryhmä on omaksunut yksittäisiä aihealueen käsitteitä ja näkökulmia sekä soveltaa niitä jossain määrin arvioitavissa tehtävissä. Arvioitavat tuotokset perustuvat pääosin irrallisiin havaintoihin tai lähteistä otettuihin näkökulmiin, ei suunnitelmalliseen kokonaisnäkemykseen tietoperustan soveltamisesta.

Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai sen esittämiseen aktiivisesti. Opiskelijan saamasta vertaispalautteesta käy ilmi ryhmätyöskentelyn laiminlyöntiin viittaavia seikkoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija/pienryhmä toimii oma-aloitteisesti kohti arvioitavien tehtävien ja opintojakson tavoitteita ja yleisvaikutelmana on, että opiskelija/pienryhmä on hyvin ymmärtänyt asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen ja asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija/pienryhmä kykenee jakamaan ja yhdistelemään tietoa pienryhmän sisällä sekä tuottamaan loogiset ja olennaiset näkökulmat tiivistävät tuotokset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja yleisvaikutelmana on, että hän/ryhmä on omaksunut erinomaisesti asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen sekä asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen kilpailutekijänä. Pienryhmätöissä tietoperustan hyödyntäminen on laajaa ja tuotokset osoittavat, että tietoa on pienryhmässä jaettu ja yhdistelty loogisesti ja ymmärrettävästi. Palautettavat lopputuotokset ovat viimeisteltyjä ja perusteltuja. Tuotoksista käy ilmi opiskelijan/pienryhmän ammattimainen kypsyys. Esityksiin on panostettu ja onnistuttu tiivistämään olennaiset näkökulmat.

Lisätiedot

ITSLearning & sähköposti

Siirry alkuun