Liiketoimintamallit ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011665-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 07.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Innovatiivinen liiketoiminta
Liiketoimintamallien hyödyntäminen liiketoiminnassa
Kiertotalouden liiketoimintamallit
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus valitussa yrityksessä
Markkinointiviestinnän tekeminen valitulle kohderyhmälle
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
Sisältö
- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa
Oppimateriaalit
Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
Opettajan materiaali, videomateriaali, artikkelit,aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Ohjaus, luennot, vierailijaluennot, tuntiharjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit, itsenäinen tiedonhaku, ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning,case-oppiminen
Kestävään kehityksen huomioiminen liiketoiminnassa ja liiketoimintamalleissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Kirjallisuuden ja tietopohjaan tutustuminen itsenäisesti
Henkilökohtaiset oppimistehtävät
Pienryhmätehtävät ja tulosten esittely
Opetuskertoihin osallistuminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerisesti arvioitavat tehtävät arvioidaan pisteytyksen avulla 0-3 tai 0-6. Pisteytettävien tehtävien lisäksi opintojaksolla tehdään pieniä tuntitehtäviä tai valmistelevia tehtäviä, jotka huomioidaan osana henkilökohtaista aktiivisuutta. Henkilökohtainen aktiivisuus voi nostaa tai laskea arvosanaa yhden numeron verran.
3 henkilökohtaista innovatiiviseen liiketoimintaan ja liiketoimintamalleihin liittyvää oppimistehtävää (0-3 p)
1 ryhmätehtävä (markkinoinnin suunnittelu ja toteutus valitussa yrityksessä, 0-6 p)
1 ryhmätehtävä (markkinointiviestintä valitulle kohderyhmälle, 0-3 p)
Arvosana 5 = 16-18 pistettä
Arvosana 4 = 13-15 pistettä
Arvosana 3 = 10-12 pistettä
Arvosana 2 = 8-9 pistettä
Arvosana 1 = 6-7 pistettä
Hylätty = 0-5 pistettä
Jotta kurssista pääsee läpi, kaikki tehtävät on palautettava hyväksytysti.
Jos tehtävän palauttaa myöhässä, voi tehtävästä saada maksimissaan yhden (1) pisteen (max 3 p) tai 2 pistettä (max. 6 p).
Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus ja läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vaikuttavat arviointiin. Opiskelijan tulee osallistua vähintään viiteen (5) lähitapaamiseen (alusta loppuun), jotta kurssista pääsee läpi.
Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus ja sitoutuminen pienryhmätyöskentelyyn varsinaisten lähitapaamisten välissä. Ryhmätyöskentelyn vertaisarviointi voidaan ottaa huomioon opiskelijan henkilökohtaisessa arvioinnissa.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen. Tekoälyn käyttö on ilmoitettava selkeästi tehtävässä. Tehtävä ei voi olla kokonaan tekoälyn tuottama, vaan siinä on oltava selkeästi näkyvillä tekijän oma ajattelu, pohdinta ja osaaminen.
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kolme kertaa, kurssi hylätään.
Tuotokset koostuvat suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioidusta tekstistä (plagiointi) tai tehtävässä ei ole ilmoitettu tekoälyn käytöstä asianmukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
-kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet
-tunnistaa kiertotalouden liiketoimintamalleja
-osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
-osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista
Kaikki numeerisesti arvioitavat tehtävät on palautettu hyväksytysti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
- tunnistaa ja nimeää erilaisia liiketoimintamalleja sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet
- hyödyntää kiertotalouden liiketoimintamalleja liiketoiminnassa
- tunnistaa keinoja käyttää markkinoinnin resursseja kustannustehokkaasti
-suunnittelee markkinointiviestintää asiakaskeskeisesti
- tuottaa uutta asiakasta puhuttelevaa markkinointiviestintämateriaalia
-toimii ryhmätyössä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi
Kaikki arvioivat tehtävät on palautettu ajoissa ja ne on tehty ohjeistuksen mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
-reflektoi kriittisesti tietopohjaa ja tuo siihen uusia näkökulmia
-soveltaa monipuolisesti liiketoimintamalleihin liittyä käsitteitä työskentelyssään
-tunnistaa keinoja hyödyntää kiertotalouden liiketoimintamalleja liiketoiminnassa
-analysoi liiketoimintamalleja ja markkinointia syvällisesti sekä teorian että tietopohjan näkökulmista
-tunnistaa keinoja suunnitella ja toteuttaa markkinointia kustannustehokkaasti ja asiakaskeskeisesti ja tuomaan esille kehittämisehdotuksia
-tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia
-työskentelee ryhmän jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti
Kaikki arvioivat tehtävät on palautettu ajoissa ja ne on tehty ohjeistuksen mukaan analysoivalla otteella ja osoittavat perehtyneisyyttä aihealueeseen.
Lisätiedot
Itslearning