Siirry suoraan sisältöön

Ensihoidon ja hoitotyön erityisosaaminen 1 (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CD75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 07.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
17.11.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Jari Säämänen
Ryhmät
PENHOK22
Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22
Opintojakso
TH00CD75
Toteutukselle TH00CD75-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Sisältö 1.9.-31.12.2025
• erityisosaamista vaativan potilaan kokonaisvaltainen hoidon tarpeen arviointi, hoidon suunnittelu, toteutus sekä hoidon vasteiden arviointi
• erityisosaamista vaativan potilaan lääkehoito
• CRM-ajattelu erityisosaamista vaativan potilaan hoitotyössä
• ensihoidon ja hoitotyön eettiset haasteet hoitotyön erityisosaamista vaativissa hoitotilanteissa
• potilaan ja hänen läheistensä tukeminen ja ohjaus
• hoitotyön erityispiirteet ja siihen liittyvä kirjaaminen hoitotyön erityisosaamisalueilla
• asiakaslähtöinen ensihoito- ja hoitotyön laadun arviointi ja kehittäminen hoitotyön erityisosaamisalueilla

Tavoitteet

Tavoitteet
• syventää tietojaan ja taitojaan eri-ikäisten erityisosaamista vaativien potilaiden hoidon tarpeen määrittelyssä, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa (päivystyspotilaan hoitotyö, tehohoitotyö, hoitotason ensihoitotyö, naisten ja lasten hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö tai vammaisten hoitotyö)
• syventää CRM-ajattelua ja toteuttaa sitä toiminnassaan
• on sisäistänyt hoitotyön etiikan sekä arvoperustan ja perustaa toimintansa ajantasaiseen tietoon
• pystyy itsenäisesti suunnittelemaan potilaan kokonaishoitoa sekä toteuttamaan ja arvioimaan sitä suunnitelman pohjalta
• pystyy ottamaan kokonaisvastuun potilaiden hoidosta työryhmässään
• pystyy ensihoitotyön asiantuntijana kehittämään ensihoito- tai hoitotyötä ja sen edellytyksiä työyksikössään
• hallitsee potilaan ja hänen läheistensä tukemisen ja ohjauksen
• syventää lääkehoito-osaamistaan ensihoito- ja hoitotyön eri alueilla (lääkehoitopassi)
• osaa toimia aseptisten periaatteiden mukaan erilaisissa tilanteissa
• hallitsee kliinisen ensihoidon ja hoitotyön erityispiirteitä ja siihen liittyvää kirjaamista sekä ymmärtää kirjaamisen ja raportoinnin ensihoito- ja hoitotyön kehittämisessä

Sisältö

Sisältö
• erityisosaamista vaativan potilaan kokonaisvaltainen hoidon tarpeen arviointi, hoidon suunnittelu, toteutus sekä hoidon vasteiden arviointi
• erityisosaamista vaativan potilaan lääkehoito
• CRM-ajattelu erityisosaamista vaativan potilaan hoitotyössä
• ensihoidon ja hoitotyön eettiset haasteet hoitotyön erityisosaamista vaativissa hoitotilanteissa
• potilaan ja hänen läheistensä tukeminen ja ohjaus
• hoitotyön erityispiirteet ja siihen liittyvä kirjaaminen hoitotyön erityisosaamisalueilla
• asiakaslähtöinen ensihoito- ja hoitotyön laadun arviointi ja kehittäminen hoitotyön erityisosaamisalueilla

Opetusmenetelmät

työharjoittelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

perehdytys 2h,
palaute 2h,
Jobiili, CV päivitys 2h
loput tunnit (129) harjoittelua sovitussa harjoittelupaikassa
Harjoittelun toteutuksessa tavoitteet ja arvioinnit kirjataan Sun Harkka sovellusta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää::
Ennen jakson alkua
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana
Läsnäolo osastolla, tuntimäärän täyttyminen
SunHarkassa tavoitekeskustelu ja tavoitteiden laatiminen ohjaajan kanssa, väliarviointi, loppuarviointi ohjaajan kanssa ja itsearvioinnin tekeminen ja Hyväksytty harjoittelujakso
Jakson jälkeen
Palautetunnille osallistuminen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteina ovat: Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjasuosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittämisosaaminen

HYVÄKSYTTY
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen
Kykenee asiakassuhteessa avoimeen vuorovaikutukseen ja pystyy luomaan potilaan kanssa luottamuksellisen hoitosuhteen. Osaa kriittisesti arvioida omaa työskentelyään ja toimintansa eettisiä perusteita ja hyödyntää toiminnastaan saamaansa palautetta itsensä edelleen kehittämisessä. Kykenee tarkastelemaan hoitotilanteisiin liittyviä omia tunteitaan käyttäen niiden käsittelyssä ohjausta ja asiantuntijatietoa. Toimii ammattieettisten ohjeiden mukaan ja noudattaa terveydenhuollon lainsäädäntöä. Antaa palautetta työyksiköstä oppimisympäristönä.

Näyttöön perustuva kliininen osaaminen
Osaa hakea luotettavaa tietoa ja perustella sillä toimintaansa sekä pystyy ohjattuna ratkaisemaan ongelmia, tekemään päätöksiä ja toimimaan niiden mukaisesti. Osaa hoitotason ensihoidon tutkimus- ja hoitovälineistön turvallisen ja tarkoituksenmukaisen käytön. Osaa potilaan systemaattisen tutkimisen ja tunnistaa hoitotason ensihoitoa vaativat peruselintoimintojen häiriöt ja potilaan henkeä uhkaavat tilanteet. Kykenee ohjattuna arvioimaan potilaan kokonaistilanteen ja tekemään työdiagnoosin sekä suunnittelemaan potilaan tarvitseman hoidon ja jatkohoitopaikan. Osaa tunnistaa hoitoa edellyttävät ongelmat ja niiden edellyttämät hoitomenetelmät sekä niiden
vasteiden seurannan. Osaa toimia aseptisten periaatteiden mukaisesti ensihoidon eri tilanteissa. Osaa toteuttaa hoitotason ensihoidon lääkehoitoa turvallisesti. Kykenee systemaattiseen ja tarkoituksenmukaiseen potilastietojen dokumentointiin sekä raportointiin (ISBAR) eri yhteyksissä

Opetus- ja ohjasuosaaminen
Tunnistaa ja osaa ohjatusti eritellä potilaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä ohjaus- ja tiedonsaantitarpeita. Pyrkii arvioimaan omaa ohjaustoimintaansa ja itseään ohjaajana potilaslähtöisesti sekä kykenee perustelemaan tekemiään valintoja. Huolehtii osana ensihoitotiimiä potilaan pitämisestä tietoisena omasta tilanteestaan sekä hänelle tehtävistä tutkimuksista ja hoidoista sekä niiden toivotuista vaikutuksista

Yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Osaa toimia hoitotason ensihoitajan yhteistyössä ensihoitohenkilöstön ja muiden ammattiryhmien kanssa sovittujen toimintatapojen ja suunnitelmien mukaisesti. On selvillä omasta roolistaan ja toimii sen mukaisesti, ilmoittaa kykynsä suoriutua tehtävästä tehtävän saatuaan. Osaa toimia yhteistyössä muiden tiimin jäsenten ja johtajan kanssa. Osaa varmistaa sanallisesti tehtävän vastaanottamisen. Osaa informoida tiimiä/johtajaa löydöksistään sekä tehtävän suorittamisesta. Uskaltaa tuoda esiin oman poikkeavan näkemyksensä, jos se on mahdollisesti potilaan edun mukainen. Kykenee noudattamaan sairaanhoitopiirin hoito-ohjeita sekä sairaalan ulkopuolella toteutettavan lääkehoidon säännöksiä, ohjeita, lupia sekä hoitotason ensihoitajan vastuita ja velvoitteita. Osaa käyttää ensihoidon tiedonsiirto- ja viestintävälineistöä.

Hoitotyön kehittämisosaaminen
Pyrkii omalla toiminnallaan vastaamaan siitä, että ensihoitotyön laatu on mahdollisimman hyvää, tiedostaa vastuunsa ja toimii sen mukaisesti työyhteisössä. Kykenee perustelemaan ratkaisunsa luotettavaan näyttöön perustuen ja hyödyntämään aktiivisesti uusinta tieteellistä tietoa ammatillisessa päätöksenteossa sekä hoitotason ensihoidon kehittämisessä. Tietää työyhteisön henkilöstön mahdollisen kehittämisohjelman ja sen merkityksen ensihoitotyön laadun kannalta. Osaa arvioida ensihoidon palvelujärjestelmän toimintaa ja prosesseja potilaan ja henkilöstön näkökulmasta.

HYLÄTTY
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen
Ei kykene arvioimaan omaa työskentelyään eikä kykene hyödyntämään saamaansa palautetta.
Toimii vastuuttomasti, ei tunnista omia rajojaan, ei noudata sopimuksia ja laiminlyö tehtäviään.
Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä.
Opiskelija ei kykene vastaanottamaan ohjausta Ei anna palautetta työyksikölle

Näyttöön perustuva kliininen osaaminen
Tietoperusta ja tiedonhakuvalmiudet sekä tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa käyttää hoitotason ensihoidon tutkimus- ja hoitovälineistöä turvallisesti eikä tarkoituksenmukaisesti. Ei kykene tunnistamaan hoitotason ensihoitoa vaativia peruselintoimintojen häiriöitä eikä potilaan henkeä uhkaavia tilanteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaisesti Lääkehoitotaidoissa on vakavia puutteita ja hän vaarantaa potilaan turvallisuuden

Opetus- ja ohjasuosaaminen
Ei pidä asiakkaan ohjausta tärkeänä osana ensihoitoa eikä tunnista asiakkaan yksilöllisiä ohjaustarpeita. Välttelee
asiakkaan ohjaustilanteita

Yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Ei kykene yhteistyöhön ensihoitohenkilöstön eikä muiden ammattiryhmien kanssa ja toiminta on vastoin toimintaa
ohjaavia ohjeistuksia. Käyttäytyminen on epäasiallista ja ei-ammatillista Ei noudata sairaanhoitopiirin hoito-ohjeita eikä sairaalan ulkopuolella toteutettavan lääkehoidon säännöksiä, ohjeita, lupia. Ei osaa käyttää ensihoidon tiedonsiirto- ja viestintävälineistöä.

Hoitotyön kehittämisosaaminen
Tyytyy passiivisesti siihen, mitä opetetaan. Ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa eikä pohdi kriittisesti sitä miten ensihoitotoimintaa voisi edelleen kehittää. Ei osoita kiinnostusta ensihoidon kehittämiseen, eikä ymmärrä
sen merkitystä ensihoitotyön laadun näkökulmasta.

Siirry alkuun