Specialization in Emergency Care and Nursing 1 (8 cr)
Code: TH00CD75-3001
General information
- Enrollment
-
02.01.2025 - 07.11.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
17.11.2025 - 21.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Jari Säämänen
- Course
- TH00CD75
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Sisältö 1.9.-31.12.2025
• erityisosaamista vaativan potilaan kokonaisvaltainen hoidon tarpeen arviointi, hoidon suunnittelu, toteutus sekä hoidon vasteiden arviointi
• erityisosaamista vaativan potilaan lääkehoito
• CRM-ajattelu erityisosaamista vaativan potilaan hoitotyössä
• ensihoidon ja hoitotyön eettiset haasteet hoitotyön erityisosaamista vaativissa hoitotilanteissa
• potilaan ja hänen läheistensä tukeminen ja ohjaus
• hoitotyön erityispiirteet ja siihen liittyvä kirjaaminen hoitotyön erityisosaamisalueilla
• asiakaslähtöinen ensihoito- ja hoitotyön laadun arviointi ja kehittäminen hoitotyön erityisosaamisalueilla
Objective
Objectives
• Gain further proficiency and skills in determining the need for, planning, administering and evaluating patient care of patients of different ages (nursing care of acute patients, intensive unit care, advanced level emergency care, nursing care of women and children, mental health and substance abuse patients or people with disabilities)
• Deepen their understanding of the CRM approach and follow it in their work
• Understand the ethics and fundamental values of nursing and base their actions on current knowledge
• Students will be able to independently plan the overall treatment of patients, as well as to administer and evaluate it based on the plan
• Students will be able to assume overall responsibility for patient care in their work group
• Learn to develop emergency care or nursing and their prerequisites as emergency care experts in their work unit
• Learn to support and provide guidance to patients and their family members
• Deepen their pharmacotherapy competence in different fields of emergency care and nursing (medication passport)
• Adhere to aseptic principles in different situations
• Master the special features of clinical emergency care and nursing and related documentation, as well as to understand the role of documentation and reporting in the development of emergency care and nursing
Content
Contents
• Assessment of the need for care and planning, performing and evaluating the response to treatment of a patient that requires special expertise
• Pharmacotherapy of patients that require special expertise
• CRM approach in nursing of patients that require special expertise
• Ethical challenges of emergency care and nursing in care situations that require special expertise
• Providing support and guidance to patients and their family members
• Special features of clinical nursing and related documentation in specialized fields of nursing
• Customer-oriented quality assessment in emergency care and nursing and their development in specialized fields of nursing
Teaching methods
työharjoittelu
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys
Student workload
perehdytys 2h,
palaute 2h,
Jobiili, CV päivitys 2h
loput tunnit (129) harjoittelua sovitussa harjoittelupaikassa
Harjoittelun toteutuksessa tavoitteet ja arvioinnit kirjataan Sun Harkka sovellusta
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus edellyttää::
Ennen jakson alkua
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana
Läsnäolo osastolla, tuntimäärän täyttyminen
SunHarkassa tavoitekeskustelu ja tavoitteiden laatiminen ohjaajan kanssa, väliarviointi, loppuarviointi ohjaajan kanssa ja itsearvioinnin tekeminen ja Hyväksytty harjoittelujakso
Jakson jälkeen
Palautetunnille osallistuminen.
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteina ovat: Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjasuosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittämisosaaminen
HYVÄKSYTTY
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen
Kykenee asiakassuhteessa avoimeen vuorovaikutukseen ja pystyy luomaan potilaan kanssa luottamuksellisen hoitosuhteen. Osaa kriittisesti arvioida omaa työskentelyään ja toimintansa eettisiä perusteita ja hyödyntää toiminnastaan saamaansa palautetta itsensä edelleen kehittämisessä. Kykenee tarkastelemaan hoitotilanteisiin liittyviä omia tunteitaan käyttäen niiden käsittelyssä ohjausta ja asiantuntijatietoa. Toimii ammattieettisten ohjeiden mukaan ja noudattaa terveydenhuollon lainsäädäntöä. Antaa palautetta työyksiköstä oppimisympäristönä.
Näyttöön perustuva kliininen osaaminen
Osaa hakea luotettavaa tietoa ja perustella sillä toimintaansa sekä pystyy ohjattuna ratkaisemaan ongelmia, tekemään päätöksiä ja toimimaan niiden mukaisesti. Osaa hoitotason ensihoidon tutkimus- ja hoitovälineistön turvallisen ja tarkoituksenmukaisen käytön. Osaa potilaan systemaattisen tutkimisen ja tunnistaa hoitotason ensihoitoa vaativat peruselintoimintojen häiriöt ja potilaan henkeä uhkaavat tilanteet. Kykenee ohjattuna arvioimaan potilaan kokonaistilanteen ja tekemään työdiagnoosin sekä suunnittelemaan potilaan tarvitseman hoidon ja jatkohoitopaikan. Osaa tunnistaa hoitoa edellyttävät ongelmat ja niiden edellyttämät hoitomenetelmät sekä niiden
vasteiden seurannan. Osaa toimia aseptisten periaatteiden mukaisesti ensihoidon eri tilanteissa. Osaa toteuttaa hoitotason ensihoidon lääkehoitoa turvallisesti. Kykenee systemaattiseen ja tarkoituksenmukaiseen potilastietojen dokumentointiin sekä raportointiin (ISBAR) eri yhteyksissä
Opetus- ja ohjasuosaaminen
Tunnistaa ja osaa ohjatusti eritellä potilaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä ohjaus- ja tiedonsaantitarpeita. Pyrkii arvioimaan omaa ohjaustoimintaansa ja itseään ohjaajana potilaslähtöisesti sekä kykenee perustelemaan tekemiään valintoja. Huolehtii osana ensihoitotiimiä potilaan pitämisestä tietoisena omasta tilanteestaan sekä hänelle tehtävistä tutkimuksista ja hoidoista sekä niiden toivotuista vaikutuksista
Yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Osaa toimia hoitotason ensihoitajan yhteistyössä ensihoitohenkilöstön ja muiden ammattiryhmien kanssa sovittujen toimintatapojen ja suunnitelmien mukaisesti. On selvillä omasta roolistaan ja toimii sen mukaisesti, ilmoittaa kykynsä suoriutua tehtävästä tehtävän saatuaan. Osaa toimia yhteistyössä muiden tiimin jäsenten ja johtajan kanssa. Osaa varmistaa sanallisesti tehtävän vastaanottamisen. Osaa informoida tiimiä/johtajaa löydöksistään sekä tehtävän suorittamisesta. Uskaltaa tuoda esiin oman poikkeavan näkemyksensä, jos se on mahdollisesti potilaan edun mukainen. Kykenee noudattamaan sairaanhoitopiirin hoito-ohjeita sekä sairaalan ulkopuolella toteutettavan lääkehoidon säännöksiä, ohjeita, lupia sekä hoitotason ensihoitajan vastuita ja velvoitteita. Osaa käyttää ensihoidon tiedonsiirto- ja viestintävälineistöä.
Hoitotyön kehittämisosaaminen
Pyrkii omalla toiminnallaan vastaamaan siitä, että ensihoitotyön laatu on mahdollisimman hyvää, tiedostaa vastuunsa ja toimii sen mukaisesti työyhteisössä. Kykenee perustelemaan ratkaisunsa luotettavaan näyttöön perustuen ja hyödyntämään aktiivisesti uusinta tieteellistä tietoa ammatillisessa päätöksenteossa sekä hoitotason ensihoidon kehittämisessä. Tietää työyhteisön henkilöstön mahdollisen kehittämisohjelman ja sen merkityksen ensihoitotyön laadun kannalta. Osaa arvioida ensihoidon palvelujärjestelmän toimintaa ja prosesseja potilaan ja henkilöstön näkökulmasta.
HYLÄTTY
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen
Ei kykene arvioimaan omaa työskentelyään eikä kykene hyödyntämään saamaansa palautetta.
Toimii vastuuttomasti, ei tunnista omia rajojaan, ei noudata sopimuksia ja laiminlyö tehtäviään.
Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä.
Opiskelija ei kykene vastaanottamaan ohjausta Ei anna palautetta työyksikölle
Näyttöön perustuva kliininen osaaminen
Tietoperusta ja tiedonhakuvalmiudet sekä tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa käyttää hoitotason ensihoidon tutkimus- ja hoitovälineistöä turvallisesti eikä tarkoituksenmukaisesti. Ei kykene tunnistamaan hoitotason ensihoitoa vaativia peruselintoimintojen häiriöitä eikä potilaan henkeä uhkaavia tilanteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaisesti Lääkehoitotaidoissa on vakavia puutteita ja hän vaarantaa potilaan turvallisuuden
Opetus- ja ohjasuosaaminen
Ei pidä asiakkaan ohjausta tärkeänä osana ensihoitoa eikä tunnista asiakkaan yksilöllisiä ohjaustarpeita. Välttelee
asiakkaan ohjaustilanteita
Yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Ei kykene yhteistyöhön ensihoitohenkilöstön eikä muiden ammattiryhmien kanssa ja toiminta on vastoin toimintaa
ohjaavia ohjeistuksia. Käyttäytyminen on epäasiallista ja ei-ammatillista Ei noudata sairaanhoitopiirin hoito-ohjeita eikä sairaalan ulkopuolella toteutettavan lääkehoidon säännöksiä, ohjeita, lupia. Ei osaa käyttää ensihoidon tiedonsiirto- ja viestintävälineistöä.
Hoitotyön kehittämisosaaminen
Tyytyy passiivisesti siihen, mitä opetetaan. Ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa eikä pohdi kriittisesti sitä miten ensihoitotoimintaa voisi edelleen kehittää. Ei osoita kiinnostusta ensihoidon kehittämiseen, eikä ymmärrä
sen merkitystä ensihoitotyön laadun näkökulmasta.