Oman johtajuuden kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CH75-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.05.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
12.05.2025 - 21.11.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
- Opettajat
- Jan Holmberg
- Kristiina Engblom-Pelkkala
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- MS00CH75
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Oman johtajuuden kehittäminen MS00CH75-3004 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Oman johtajuuden kehittäminen MS00CH75-3004 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän, joka tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä lähitapaamista 29.8.2025.
Lähiopetus kampuksella:
- 29.8.2025 klo 9.00-16.00, lähiopetus EDU_3029
- 07.11.2025 klo 9.00-16.00, lähiopetus EDU_3029.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa analysoida ja kehittää itseään johtajana sosiaali- ja terveysalalla.
- Tunnistaa eri johtamistyylejä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisölle.
Opintojakson sisältö:
- itsensä johtaminen
- johtajuudessa kehittyminen
- johtamistyylin ja -käyttäytymisen merkitys työyhteisölle ja työhyvinvoinvoinnille
- uudistuva sosiaali- ja terveysalan asiantuntijakuva.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa analysoida ja kehittää itseään johtajana sosiaali- ja terveysalalla
• tunnistaa eri johtamistyylejä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisölle
Sisältö
Opintojakson sisältö
• itsensä johtaminen
• johtajuudessa kehittyminen
• johtamistyylin ja – käyttäytymisen merkitys työyhteisölle ja työhyvinvoinvoinnille
• uudistuva sosiaali- ja terveysalan asiantuntijakuva
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävän materiaali: Koskela, E. 2024. Johtajan ura. Helsinki: Alma Insights. Muu materiaali saatavilla Itslearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen kampuksella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista koetta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua. Pedagogiset toimintatavat perustuvat opiskelijan aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen sekä itsenäisesti että ryhmässä: ongelmalähtöiseeen oppimiseen, uuden sisällön yhdistämisen aiemmin opittuun tietoon, työelämälähtöiseen oppimiseen, vertais- ja itsearviointiin, reflektointiointiin ja keskusteluun.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Kestävää kehitystä käsitellään opetuksen aikana, ja opiskelijoita kannustetaan sisällyttämään teoria- ja käytäntölähtöistä pohdintaa kestävästä sosiaali- ja terveysalan tiedolla johtamisesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Yhdestä lähiopetuskerrasta voi olla pois omalla ilmoituksella. Toinen mahdollinen poissaolo korvataan vastaavalla lisätehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä opiskelua: oppimistehtävät (91h) ja ennakko- ja pienryhmätyöskentelyä (30 h) verkossa. Yhteensä 135 h (5 op).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä, ennakkotehtävä (arviointi: HYL/T1-K5) ja ensimmäinen yksilötehtävä (HYV/HYL) ja toinen yksilötehtävä (arvointi: HYL/T1-K5). Opintojakson loppuarvosana määräytyy yksilötehtävän arvosanan mukaan ja muut tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Opintojakson vähintään toisella opetuskerralla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lähiopetuspäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä annetun aikataulun mukaisesti eikä ole osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Lisätiedot
Opintojakson opettajiin voi olla yhteydessä ensisijaisesti sähköpostin välityksellä.
YAMK - opintoja, Avoin AMK maksimissaan viisi opiskelijaa. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:iin kyseinen opintojakso on merkitty pakolliseksi opinnoksi. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.