Siirry suoraan sisältöön

Oman johtajuuden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CH75-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
12.05.2025 - 21.11.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettajat
Jan Holmberg
Kristiina Engblom-Pelkkala
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
YSPLIS24
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
MS00CH75

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 29.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Oman johtajuuden kehittäminen MS00CH75-3004
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Oman johtajuuden kehittäminen MS00CH75-3004
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää ennakkotehtävän, joka tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä lähitapaamista 29.8.2025.

Lähiopetus kampuksella:
- 29.8.2025 klo 9.00-16.00, lähiopetus EDU_3029
- 07.11.2025 klo 9.00-16.00, lähiopetus EDU_3029.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa analysoida ja kehittää itseään johtajana sosiaali- ja terveysalalla.
- Tunnistaa eri johtamistyylejä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisölle.

Opintojakson sisältö:
- itsensä johtaminen
- johtajuudessa kehittyminen
- johtamistyylin ja -käyttäytymisen merkitys työyhteisölle ja työhyvinvoinvoinnille
- uudistuva sosiaali- ja terveysalan asiantuntijakuva.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa analysoida ja kehittää itseään johtajana sosiaali- ja terveysalalla
• tunnistaa eri johtamistyylejä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisölle

Sisältö

Opintojakson sisältö
• itsensä johtaminen
• johtajuudessa kehittyminen
• johtamistyylin ja – käyttäytymisen merkitys työyhteisölle ja työhyvinvoinvoinnille
• uudistuva sosiaali- ja terveysalan asiantuntijakuva

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävän materiaali: Koskela, E. 2024. Johtajan ura. Helsinki: Alma Insights. Muu materiaali saatavilla Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen kampuksella.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista koetta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua. Pedagogiset toimintatavat perustuvat opiskelijan aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen sekä itsenäisesti että ryhmässä: ongelmalähtöiseeen oppimiseen, uuden sisällön yhdistämisen aiemmin opittuun tietoon, työelämälähtöiseen oppimiseen, vertais- ja itsearviointiin, reflektointiointiin ja keskusteluun.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Kestävää kehitystä käsitellään opetuksen aikana, ja opiskelijoita kannustetaan sisällyttämään teoria- ja käytäntölähtöistä pohdintaa kestävästä sosiaali- ja terveysalan tiedolla johtamisesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Yhdestä lähiopetuskerrasta voi olla pois omalla ilmoituksella. Toinen mahdollinen poissaolo korvataan vastaavalla lisätehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä opiskelua: oppimistehtävät (91h) ja ennakko- ja pienryhmätyöskentelyä (30 h) verkossa. Yhteensä 135 h (5 op).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä, ennakkotehtävä (arviointi: HYL/T1-K5) ja ensimmäinen yksilötehtävä (HYV/HYL) ja toinen yksilötehtävä (arvointi: HYL/T1-K5). Opintojakson loppuarvosana määräytyy yksilötehtävän arvosanan mukaan ja muut tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Opintojakson vähintään toisella opetuskerralla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lähiopetuspäivän jälkeen.

Hylätty (0)

Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä annetun aikataulun mukaisesti eikä ole osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).

Lisätiedot

Opintojakson opettajiin voi olla yhteydessä ensisijaisesti sähköpostin välityksellä.

YAMK - opintoja, Avoin AMK maksimissaan viisi opiskelijaa. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:iin kyseinen opintojakso on merkitty pakolliseksi opinnoksi. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Siirry alkuun