Siirry suoraan sisältöön

Opiskelutaidot (1 op)

Toteutuksen tunnus: TH00DI70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Kuikkaniemi

Ryhmät

  • PTOIMS25
    Toimintaterapeutti (AMK), S25
  • 26.08.2025 10:00 - 14:00, Opiskelutaidot TH00DI70-3001
  • 02.09.2025 08:15 - 09:45, Opiskelutaidot TH00DI70-3001
  • 12.09.2025 08:15 - 11:45, Opiskelutaidot TH00DI70-3001
  • 09.10.2025 08:15 - 09:45, Opiskelutaidot TH00DI70-3001
  • 11.11.2025 08:15 - 09:45, Opiskelutaidot TH00DI70-3001
  • 09.12.2025 12:30 - 15:45, Opiskelutaidot TH00DI70-3001

Tavoitteet

• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.

Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.

Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.

Sisältö

• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset

Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät

Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus

Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet

Oppimateriaalit

Löytyy Itslearning oppimisalustalta

Opetusmenetelmät

Oppimaan oppiminen ja dialogisuus; opintojen henkilökohtaistaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitunnit
Huomioidaan kestävän kehityksen osa- alueet, painotetaan mm sosiaalisen kestävyyden näkökulmaan osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden kannalta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan odotetaan osallistuvan lukujärjestyksessä oleviin lähipäiviin. Opiskelijan kanssa sovitaan henkilökohtaisesti miten saavuttaa tiedot ja taidot poissaollessa lähipäivästä, Pakolliset HOPS keskustelut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen lähitunneille
HOPS:n ja oppimissopimuksen tekeminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
osallistuminen opintojakson lähiopiskelupäiviin ja itsenäiset tehtävät hyväksytysti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut lähiopiskelupäiviin, eikä ole suorittanut annettuja tehtäviä. Opiskelija ei ole osoittanut osaamista näytöin poissaoloistaan

Sisällön jaksotus

Syksy 2025
Orientoivat opinnot
Oppimaan oppiminen/ tiimioppimisen ideologia; Osaamiskompetenssit ja OPS sekä tutkintosääntö (yleisesti)
Opintojakson/ moduulin arviointi: tutkintosääntö, opettajan tekemä arviointi (ITS/Peppi määritelty), itse- ja vertaisarviointi, tiimin Motorola sekä reflektiopaperin kirjoittaminen
Oppimissopimus; HOPS ja HOPS-keskusteluihin valmistautuminen; Opintojen etenemisen periaatteet, vapaasti valittavat opinnot (VAVAT) ja AHOTointi
Dialogisuus ja raporttipohjan käyttö ja lähdeviittaukset, Sirpa Rajala
Työelämään tutustuminen

Pienryhmät kehityskeskustelut à 30min/ tiimi
Lukuvuoden päätös; katsaus menneeseen (palaute) ja tulevaan kevääseen; ilmoittautumiset opintojaksoille, vapaamuotoiset päättäjäiset

Kevät 2026
Kevään aikataulut ja ajankohtaiset asiat,
Palautejärjestelmä ja ajankohtaiset asiat
Harjoittelun kokonaisuus ja Jobiili
Ajankohtaiset asiat

Henkilökohtaiset kehityskeskustelut 20 min / opiskelija

lukuvuoden päätös

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu Itslearning oppimisalustan tai muun sovitun viestintäkanavan kautta
Sähköpostiviestinnässä huomioidaan viestintäetiketti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan annettujen tehtävien hyväksytty suoritus, osallistuminen yhteisiin tunteihin
Opiskelutaidot: 1 op opintojaksolla ja HOPS keskusteluihin osallistuminen

Hylätty (0)

Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut lähiopiskelupäiviin, eikä ole suorittanut annettuja tehtäviä. Opiskelija ei ole osoittanut osaamista näytöin poissaoloistaan