Basics of Nursing in Medical Surgical Patients and Health Promotion Simulation (5 cr)
Code: TH00CK50-3020
General information
- Enrollment
-
02.06.2025 - 27.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
27.10.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Anne-Mari Seppälä
- Anu Nousiainen
- Henriikka Penttilä
- Jenni Hannula
- Course
- TH00CK50
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu 27.10-14.12 väliselle ajankohdalle. Tarkempi aikataulu näkyy Lukkarikoneesta.
Opintojakson sisältönä ovat tavallisimmat sisätaudit, sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologinen potilas: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuuttihoidossa ja pitkäaikaishoidossa.
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen.
Hoitoelvytys.
ABCDE, NEWS ja ISBAR -työkalujen käyttö.
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen.
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito.
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito.
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (erityisesti diabetes).
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito.
Laboratorionäytteenoton perusteet.
Kokoava simulaatio: TERSI (Terveyden edistämisen simulaatio)
Objective
BASICS OF NURSING IN MEDICAL SURGICAL PATIENTS 5 ETCS SIHO
The course includes 1 ETCS of studies in English
Objectives:
Student
• knows the most common internal diseases as well as the clinical pathway and evidence-based nursing process of a medical surgical patient
• masters the key examinations, treatment procedures and nursing methods used in the treatment of a medical surgical patient while observing patient safety
• recognises and understands the significance and need of rehabilitation in the treatment process of a medical surgical patient
• is familiar with the role and significance of the nurse in the guidance and support of disease prevention and self care and masters the necessary methods in a multiprofessional team
• knows the most common medication used in the treatment of internal diseases
• is able to integrate nutritional care and guidance together with a multidisciplinary expert network in the nursing of a medical surgical patient
• knows how to work as a team member in a multiprofessional work community
• learns more in simulation about the support and guidance of medical surgical patients and perioperative patients and clients as well as their self care in a multidisciplinary manner.
• gains experience in implementing infusion treatment in simulation
Content
Contents
• Key research and treatment measures used in the treatment of medical surgical patients
• Clinical pathways, treatment methods and rehabilitation of medical surgical patients in acute and long-term care
• Prevention of internal diseases, guidance of medical surgical patients, support for self care and commitment to treatment
• Medication used in the treatment of a medical surgical patient
• Nutritional care and guidance of medical surgical patients and the most common special diets
During the simulations:
• the students practise clinical competence in the basics of nursing and infusion treatment for medical surgical and perioperative patients
• students practise multidisciplinary interaction and guiding patients.
Materials
Oppikirja:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö
Käypä hoito -suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö
Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.
Teaching methods
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Prekliininen luokkaharjoittelu
Simulaatiot
Exam schedules
Löytyy oppimisalustalta ja käydään läpi opintojakson alkaessa.
Hylätylle tenttisuoritukselle järjestetään uusintamahdollisuus. Aika sovitaan opettajan kanssa.
Hyväksytyn tentin saa halutessaan uusia kerran. Uusintatentti on eri koe kuin ensimmäinen koe. Parempi arvosana jää voimaan. Uusintakokeen ajankohta sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Prekliininen luokkaharjoittelu
Simulaatiot
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Läsnäoloa edellyttävät tunnit tulee korvata lähtökohtaisesti toisen toteutuksen samalla tunnilla.
Opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus
- prekliinisillä luokkaharjoittelutunneilla
- simulaatiossa
Student workload
Opintojakson mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Evaluation methods and criteria
Sisätautipotilaan hoitotyön teoriatentti (arvioidaan numeerisesti K5-hyl).
ITS-learning tehtävät hyv-hyl.
Prekliininen luokkaharjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikilla tunneilla ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty.
TERSI-simulaatio hyv-hyl.
Failed (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Qualifications
Recommended previous studies
Basics of nursing
Basics of pharmacotherapy
Further information
Viestintäkanava sähköposti. Laita viestisi jokaiselle opettajalle.
Opettajat voivat viestiä myös Itslearning-alustan kautta.
Opintojaksolle ilmoittautuminen:
Opiskelijan on ilmoittauduttava opintojakson toteutukselle opintotietojärjestelmään määriteltynä ilmoittautumisaikana. Opettaja vahvistaa opintojaksolle osallistujat viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettaja hyväksyy tai hylkää ilmoittautumiset toteutukselle ilmoitusten perusteella seuraavien
prioriteettikriteerien perusteella:
- Toteutuksen edeltävyysehtojen täyttyminen. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
- Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan saapumisryhmälle / hallinnolliselle ryhmälle
- Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan HOPSiin
- Ilmoittautumisjärjestys