Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 27.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 27.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoito
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Anne-Mari Seppälä
- Anu Nousiainen
- Henriikka Penttilä
- Jenni Hannula
- Ryhmät
-
MSHTK25ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K25
- Opintojakso
- TH00CK50
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 28.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Opetus, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Opetus, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ti 11.11.2025 klo 11:00 - 17:00 (6 t 0 min) |
Harjoittelu, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3035 Heräämö ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Opetus, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ti 18.11.2025 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Info, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ti 18.11.2025 klo 11:00 - 17:00 (6 t 0 min) |
Harjoittelu, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_B3040
Hoitotyö 2
ICT_B3039 Hoitotyö 1 ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
ICT_B3040
Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3 ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Simulaatio - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032
|
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Simulaatio - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3020 |
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu 27.10-14.12 väliselle ajankohdalle. Tarkempi aikataulu näkyy Lukkarikoneesta.
Opintojakson sisältönä ovat tavallisimmat sisätaudit, sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologinen potilas: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuuttihoidossa ja pitkäaikaishoidossa.
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen.
Hoitoelvytys.
ABCDE, NEWS ja ISBAR -työkalujen käyttö.
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen.
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito.
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito.
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (erityisesti diabetes).
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito.
Laboratorionäytteenoton perusteet.
Kokoava simulaatio: TERSI (Terveyden edistämisen simulaatio)
Tavoitteet
SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet:
Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä
TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa
KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Sisältö
Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot
Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.
Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa
Oppimateriaalit
Oppikirja:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö
Käypä hoito -suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö
Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Prekliininen luokkaharjoittelu
Simulaatiot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyy oppimisalustalta ja käydään läpi opintojakson alkaessa.
Hylätylle tenttisuoritukselle järjestetään uusintamahdollisuus. Aika sovitaan opettajan kanssa.
Hyväksytyn tentin saa halutessaan uusia kerran. Uusintatentti on eri koe kuin ensimmäinen koe. Parempi arvosana jää voimaan. Uusintakokeen ajankohta sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Prekliininen luokkaharjoittelu
Simulaatiot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Läsnäoloa edellyttävät tunnit tulee korvata lähtökohtaisesti toisen toteutuksen samalla tunnilla.
Opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus
- prekliinisillä luokkaharjoittelutunneilla
- simulaatiossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautipotilaan hoitotyön teoriatentti (arvioidaan numeerisesti K5-hyl).
ITS-learning tehtävät hyv-hyl.
Prekliininen luokkaharjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikilla tunneilla ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty.
TERSI-simulaatio hyv-hyl.
Hylätty (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Esitietovaatimukset
Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet
Lisätiedot
Viestintäkanava sähköposti. Laita viestisi jokaiselle opettajalle.
Opettajat voivat viestiä myös Itslearning-alustan kautta.
Opintojaksolle ilmoittautuminen:
Opiskelijan on ilmoittauduttava opintojakson toteutukselle opintotietojärjestelmään määriteltynä ilmoittautumisaikana. Opettaja vahvistaa opintojaksolle osallistujat viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettaja hyväksyy tai hylkää ilmoittautumiset toteutukselle ilmoitusten perusteella seuraavien
prioriteettikriteerien perusteella:
- Toteutuksen edeltävyysehtojen täyttyminen. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
- Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan saapumisryhmälle / hallinnolliselle ryhmälle
- Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan HOPSiin
- Ilmoittautumisjärjestys