Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK61-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.06.2025 - 14.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
14.10.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoito
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 2 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Johanna Kurtti
- SH TERHY4 Virtuaalihenkilö4
- Jenni Hannula
- Johanna Kero
- Ryhmät
-
MSHSS24ASairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S24
- Opintojakso
- TH00CK61
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 16.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
SAL_1166
Debriefing
|
To 30.10.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
Etäopetus
|
To 30.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
etänä
|
To 06.11.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
SAL_1168
Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2 SAL_1175 Teoriatila avo muunto |
To 13.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
To 20.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
SAL_1166
Debriefing
|
To 20.11.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
SAL_1034
Hoitotyö 2
SAL_1168 Hoitotyö 1 SAL_1165 Ensiapuluokka muunto |
To 04.12.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014 |
SAL_1034
Hoitotyö 2
SAL_1168 Hoitotyö 1 SAL_1165 Ensiapuluokka muunto |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Ilmoittautumisaika päättyy toteutuksen aloituspäivämääränä. Opettaja vahvistaa opintojaksolle osallistujat viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä. Opiskelijan ilmoittautuminen toteutuksille on mahdollista hylätä, jos kaikki tutkintoon vaaditut opinnot on jo suoritettu.
Opettaja hyväksyy tai hylkää ilmoittautumiset toteutukselle ilmoittautumisajan päätyttyä alla olevien prioriteettikriteerien perusteella toteutuksesta riippuen:
• Toteutuksen edeltävyysehtojen täyttyminen. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
• Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan saapumisryhmälle / hallinnolliselle ryhmälle
• Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan HOPSiin
• Ilmoittautumisjärjestys
Tavoitteet
IKÄÄNTYNEIDEN HOITOTYÖN ERITYISPIIRTEET 5 OP IKHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
• tuntee ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja ymmärtää vanhuuden elämänvaiheena.
• tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset.
• tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä ja digitaalisia laitteita sekä sovelluksia.
• osaa arvioida äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoidon tarvetta.
• tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun ja muistisairaan kohtaamisen ja ohjaamisen periaatteet.
• tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa.
• osaa ohjata ikääntyneitä erilaisten, myös digitaalisten, palvelujen käyttäjinä.
• osaa ottaa vastuun ikääntyneen kokonaishoidon koordinoinnista hoitotiimissä.
Sisältö
Sisältö
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Prekliininen
Learning cafe
Prekliinisillä tunneilla ja learning cafeessa läsnäolovelvollisuus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikseen. Katso tarkempi aika ITsistä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Prekliininen
Learning cafe
Prekliinisillä tunneilla ja learning cafeessa läsnäolovelvollisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea aikaisemmalla työkokemuksella.
Jos sinulla on aikaisempia korkeakouluopintoja, jotka vastaavat tämän kurssin sisältöjä, varmista hyväksiluvun mahdollisuus opintojakson opettajilta.
Korvaava suoritus toteutetaan toisen ryhmän samalla tunnilla.
Korvaavat tunnit löytyvät lukkarikoneesta muiden ryhmien tunneista. Opiskelijan velvollisuus on itse tämä selvittää.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op. vastaa 27h opiskelijan työtä. 5op. = 135h.
Tuntimäärään sisältyy ennakkotehtävät, verkkokurssit, ryhmätyöt, prekliininen, simulaatio, luennot ja tentti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 2,75 op, HYV/HYL
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Prekliininen 1 op, HYV/HYL
Tentti 1op, numeerinen arviointi 0-5
Opintojakso arvostellaan numeerisesti (T1-K5). Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta. Mikäli keskiarvo esim. 3,5, pyöristetään H4. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat numeroa.
Opettaja vastaa siitä, että opintojakson toteutuksen aikaiset arvioitavat oppimistehtävät tai tentit arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua niiden ilmoitetusta palautusajankohdasta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että opettaja merkitsee opintojakson kokonaisarvosanan opintotietorekisteriin viimeistään 21 päivän kuluttua toteutuksen päättymisestä (sama kuin toteutussuunnitelmassa mainittu toteutuksen todellinen päättymispäivä), ellei opettajan vapaajaksosta tai muusta työaikajärjestelyistä aiheudu viivästymistä.
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Opintojakson toteutuskohtaiset tentin suorituspäivät järjestetään puolen vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta. Uusintatentin ajankohdat ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa ja käydään läpi opintojakson alussa. Jos opiskelija ei osallistu uusintoihin niille varattuna ajankohtana, merkitään opintojakson suoritus hylätyksi. Opiskelija on tällöin käyttänyt uusintaoikeutensa ja hänen on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna ennen reflektiotuntia, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä.
Jos opiskelija ei saavuta hyväksyttyä arvosanaa puolen vuoden sisällä, opettaja merkitsee opintojakson hylätyksi. Voidakseen suorittaa opintojakson opiskelijan tulee ilmoittautua uudelle toteutukselle.
Hylätty (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Tehtävien vastauksissa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia, toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
Tehtävien sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia, tai lähteitä ei ole käytetty ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tehtävien sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä, eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Tehtävien sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran. Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia.
Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Tehtävien sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto huomioiden.
Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa. Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti ja kriittisesti.
Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
Lisätiedot
Jos kysyttävää, yhteys sähköpostitse.
Opettaja viestii luokalle Itsin ilmoitusten kautta tai sähköpostitse.