Skip to main content

Special Features of Care of the Elderly (5 cr)

Code: TH00CK61-3014

General information


Enrollment
04.06.2025 - 14.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
14.10.2025 - 07.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Seats
2 - 52
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Johanna Kurtti
SH TERHY4 Virtuaalihenkilö4
Jenni Hannula
Johanna Kero
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00CK61

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 24 h 30 min.

Time Topic Location
Thu 16.10.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
SAL_1166 Debriefing
Thu 30.10.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
Etäopetus
Thu 30.10.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
etänä
Thu 06.11.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
SAL_1175 Teoriatila avo muunto
Thu 13.11.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Thu 20.11.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Opetus, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
SAL_1166 Debriefing
Thu 20.11.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
SAL_1034 Hoitotyö 2
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Thu 04.12.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Harjoittelu, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3014
SAL_1034 Hoitotyö 2
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Ilmoittautumisaika päättyy toteutuksen aloituspäivämääränä. Opettaja vahvistaa opintojaksolle osallistujat viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä. Opiskelijan ilmoittautuminen toteutuksille on mahdollista hylätä, jos kaikki tutkintoon vaaditut opinnot on jo suoritettu.
Opettaja hyväksyy tai hylkää ilmoittautumiset toteutukselle ilmoittautumisajan päätyttyä alla olevien prioriteettikriteerien perusteella toteutuksesta riippuen:
• Toteutuksen edeltävyysehtojen täyttyminen. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
• Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan saapumisryhmälle / hallinnolliselle ryhmälle
• Opinnon kuuluminen ilmoittautuneen opiskelijan HOPSiin
• Ilmoittautumisjärjestys

Objective

SPECIAL FEATURES OF CARE OF THE ELDERLY 5 ETCS IKHO

The course includes 1 ETCS of studies in English

Objectives
• knows the ethical principles of the care of older people and understands old age as a life stage.
• knows and recognises changes related to ageing.
• is familiar with and able to use methods of nursing to assess and maintain the health, functional capacity and resources of an older person as well as digital devices and applications.
• can assess the need for care of elderly patients who have suddenly become ill.
• is familiar with the most usual memory disorders, their care and service chain, and the principles of encountering and directing people with memory disorders.
• is familiar with the significance of nutrition in the care of an elderly person and is able to plan, implement and assess the nutrition of older people in different situations in cooperation with a multprofessional network of experts.
• knows how to plan, implement and assess safe and effective pharmacotherapy for older people.
• can guide older people as users of different services, including digital services.
• is able to assume responsibility for coordinating the overall care of an older person in the care team.

Content

Contents
• Old age as a life stage and changes related to ageing
• Assessing the functional capacity and resources of older persons and supporting them in different environments
• Nursing of an elderly person with sudden illness
• Nutrition of the elderly, its implementation and guidance in different situations
• Memory disorders and nursing for people with memory disorders
• Legislation related to the care of older people and services for the elderly
• Safe and effective implementation of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the inclusion of the elderly person's family and friends in care
• Assessment of functional capacity
• Gerotechnology and digital services in the care and services of older people
• Coordination of the overall care of the elderly in the care team

Materials

Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)

Teaching methods

Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Prekliininen
Learning cafe

Prekliinisillä tunneilla ja learning cafeessa läsnäolovelvollisuus.

Exam schedules

Sovitaan erikseen. Katso tarkempi aika ITsistä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Prekliininen
Learning cafe

Prekliinisillä tunneilla ja learning cafeessa läsnäolovelvollisuus.

Completion alternatives

Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea aikaisemmalla työkokemuksella.
Jos sinulla on aikaisempia korkeakouluopintoja, jotka vastaavat tämän kurssin sisältöjä, varmista hyväksiluvun mahdollisuus opintojakson opettajilta.

Korvaava suoritus toteutetaan toisen ryhmän samalla tunnilla.
Korvaavat tunnit löytyvät lukkarikoneesta muiden ryhmien tunneista. Opiskelijan velvollisuus on itse tämä selvittää.

Student workload

1 op. vastaa 27h opiskelijan työtä. 5op. = 135h.
Tuntimäärään sisältyy ennakkotehtävät, verkkokurssit, ryhmätyöt, prekliininen, simulaatio, luennot ja tentti.

Evaluation methods and criteria

Tehtävät 2,75 op, HYV/HYL
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Prekliininen 1 op, HYV/HYL
Tentti 1op, numeerinen arviointi 0-5

Opintojakso arvostellaan numeerisesti (T1-K5). Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta. Mikäli keskiarvo esim. 3,5, pyöristetään H4. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat numeroa.
Opettaja vastaa siitä, että opintojakson toteutuksen aikaiset arvioitavat oppimistehtävät tai tentit arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua niiden ilmoitetusta palautusajankohdasta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että opettaja merkitsee opintojakson kokonaisarvosanan opintotietorekisteriin viimeistään 21 päivän kuluttua toteutuksen päättymisestä (sama kuin toteutussuunnitelmassa mainittu toteutuksen todellinen päättymispäivä), ellei opettajan vapaajaksosta tai muusta työaikajärjestelyistä aiheudu viivästymistä.
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Opintojakson toteutuskohtaiset tentin suorituspäivät järjestetään puolen vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta. Uusintatentin ajankohdat ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa ja käydään läpi opintojakson alussa. Jos opiskelija ei osallistu uusintoihin niille varattuna ajankohtana, merkitään opintojakson suoritus hylätyksi. Opiskelija on tällöin käyttänyt uusintaoikeutensa ja hänen on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna ennen reflektiotuntia, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä.
Jos opiskelija ei saavuta hyväksyttyä arvosanaa puolen vuoden sisällä, opettaja merkitsee opintojakson hylätyksi. Voidakseen suorittaa opintojakson opiskelijan tulee ilmoittautua uudelle toteutukselle.

Failed (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Tehtävien vastauksissa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia, toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
Tehtävien sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia, tai lähteitä ei ole käytetty ollenkaan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tehtävien sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä, eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Tehtävien sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran. Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia.
Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.

Assessment criteria, excellent (5)

Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Tehtävien sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto huomioiden.
Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa. Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti ja kriittisesti.
Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.

Further information

Jos kysyttävää, yhteys sähköpostitse.
Opettaja viestii luokalle Itsin ilmoitusten kautta tai sähköpostitse.

Go back to top of page