Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00DH02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
Opettajat
Riikka Kulmala
Tarmo Karhu
Opintojakso
MS00DH02

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät MS00DH02-3001
ICT_C2046 Teoriatila muunto
To 23.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät MS00DH02-3001
ICT_C1032 Demotila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Muotoiluajattelu:
Muotoiluajattelun lähtökohdat, näkökulmat, prosessimallit ja soveltaminen.
Opintojaksoon sisältyy kaksi lähipäivää

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• analysoida ja soveltaa muotoiluajattelun periaatteita
• soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
• visualisoida palvelumuotoiluprosessin eri vaiheita käyttäen erilaisia työkaluja
• kehittää ja tarjota ratkaisuja palvelujen ja prosessien haasteisiin

Sisältö

• Muotoiluajattelun periaatteet
• Empatia ja käyttäjäkeskeisyys palvelujen ja prosessien kehittämisessä
• Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
• Visualisoinnin työkalut

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä:

Clatworthy, S. 2017. Service design thinking.
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking

Muotoiluajattelun ja palvelumuotoiluajattelun artikkelit:

Beckman, S.L. 2020. To Frame of Reframe: Where Might Design Thinking Research Go Next?
https://escholarship.org/content/qt5zx787h7/qt5zx787h7.pdf

Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2018. Design Thinking: Getting Started with Empathy.
https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy

Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2021. Five Stages in the Design Thinking Process.
https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process

Gloppen, J. 2009. Service Design Leadership.
http://www.ep.liu.se/ecp/059/007/ecp09059007.pdf

Naiman, L. 2019. Design Thinking as a Strategy for Innovation. https://www.creativityatwork.com/design-thinking-strategy-for-innovation/?amp

Plattner, H. (w.y.) An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE.
http://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf

van Reine, P. P. 2017. The Culture of Design Thinking for Innovation.
https://journalsojs3.fe.up.pt/index.php/jim/article/view/2183-0606_005.002_0006/281

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services.
https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

Muotoiluajattelun ja palvelumuotoiluajattelun kirjallisuus:

Brown, T. 2019. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Business.

Luchs, M.G, Swan, K.S & Griffin, A. (eds). 2016. Design Thinking. New Product Development Essentials from the PDMA. Wiley.

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. BIS Publishers.

Stickdorn, M.,& Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O’Reilly Media. USA.

Tuulaniemi, J. 2011, 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Villani, I. 2019. e-book. Transform Customer Experience: How to Achieve Customer Success and Create Exeptional CX

Opetusmenetelmät

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät:
- Luennot, ryhmätyöt ja harjoitustehtävät
- Lukupiiri ja reflektiivinen ajattelu
- Oppimispäiväkirja
- Monivalintakoe

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu konstruktivismiin, reflektiiviseen, tutkivaan ja kokemukselliseen oppimiseen. Kestävän kehityksen teemat ovat osa muotoiluajattelun näkökulmia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä noin 135 h: Lähiopetus n. 15 h, Etäopiskelu 120 h

Muotoiluajattelu (67,5h)
- Ennakkotehtävä 5,5 h
- Lähitunteihin ja harjoituksiin valmistautuminen, niihin osallistuminen ja niiden reflektointi yksin ja ryhmissä (sis. lukupiiri) 35 h
- Artikkelien lukeminen ja reflektiopaperin kirjoittaminen 25 h
- Itsearviointi 2 h

Palvelumuotoilun menetelmät (67,5)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Muotoiluajattelu:
1. Kesän 2025 aikana suoritettava ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Lue seuraava artikkeli ja tee muistiinpanoja (palvelu)muotoiluajattelun eri osa-alueista. Clatworthy, S. 2017. Palvelumuotoilun ajattelu. https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
2. Ryhmätöiden harjoitusten viimeistely ja palauttaminen lähitunneilta (hyväksytty/hylätty)
3. Itsearviointi omasta osallistumisesta lähipäivien aikana (0-5)
4. Lukupiiri ja ryhmäkeskustelutallenne (0-5)
5. Henkilökohtainen pohdintapaperi, n. 5 sivua (ilman nimiösivua, sisällysluetteloa, lähdeluetteloa), joka perustuu artikkeleihin ja kurssimateriaaleihin. Luo otsikko sisällön perusteella. (0-5)

Tavoitteet:
- Lisätä opiskelijoiden tietoisuutta muotoiluajattelun mahdollisuuksista.
- Reflektoida muotoiluajattelua prosessina ja työskentelytapana.
Arviointiperusteet:
1. Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja ryhmätöihin lähipäivinä.
2. Aktiivinen osallistuminen lukupiirikeskusteluun (ryhmäkeskustelutallenne)
3. Aiheen monipuolinen käsittely reflektiopaperissa:
- aiheiden ja käsitteiden ymmärtäminen ja keskustelu
- teorian reflektointi omaan uraan ja työelämäkokemuksiin
- reflektointi muotoiluajattelun soveltamismahdollisuuksista omassa työssä tulevaisuudessa

Hylätty (0)

Määrä: työtä ei ole saatu päätökseen
ja tai;
Laatu: sisällön vähimmäisvaatimukset eivät täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Riittävä
- Kyky reflektoida ja kommunikoida on juuri ja juuri hyväksyttävää
2 Tyydyttävä
- Kyky reflektoida ja kommunikoida ovat hyväksyttävällä tasolla
- Näyttää ymmärtävän teorian

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Hyvä
- Ajattelukyky ja kommunikointikyky ovat hyvät
- Osoittaa hyvää teorian ymmärtämistä ja pohdintaa
4 Erittäin hyvä
- Ajattelu- ja viestintäkyky ovat erittäin hyvä
- Osoittaa erittäin hyvää ymmärrystä aiheista ja teorian reflektoinnista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
- Teorian hallinta ja kyky avata oivalluksiaan
- Erinomaista ajattelua ja kykyä kommunikoida

Lisätiedot

Itslearning -kurssiympäristö

Siirry alkuun