Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: MS00DH02-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 18.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.09.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
- Opettajat
- Riikka Kulmala
- Tarmo Karhu
- Ryhmät
-
YPALVS25Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
- Opintojakso
- MS00DH02
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät MS00DH02-3001 |
ICT_C2046
Oppimistila muunto
|
To 23.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät MS00DH02-3001 |
ICT_C1032
Demotila
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Muotoiluajattelu:
Muotoiluajattelun lähtökohdat, näkökulmat, prosessimallit ja soveltaminen.
Empatia ja käyttäjäkokemus
Innovaatiot
Palvelumuotoilun menetelmät :
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja menetelmät
Palvelumuotoilun prosessi ja vaiheet
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
Opintojaksoon sisältyy kaksi lähipäivää
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• analysoida ja soveltaa muotoiluajattelun periaatteita
• soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
• visualisoida palvelumuotoiluprosessin eri vaiheita käyttäen erilaisia työkaluja
• kehittää ja tarjota ratkaisuja palvelujen ja prosessien haasteisiin
Sisältö
• Muotoiluajattelun periaatteet
• Empatia ja käyttäjäkeskeisyys palvelujen ja prosessien kehittämisessä
• Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
• Visualisoinnin työkalut
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävä:
Clatworthy, S. 2017. Service design thinking.
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
Muotoiluajattelun ja palvelumuotoiluajattelun artikkelit:
Beckman, S.L. 2020. To Frame of Reframe: Where Might Design Thinking Research Go Next?
https://escholarship.org/content/qt5zx787h7/qt5zx787h7.pdf
Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2018. Design Thinking: Getting Started with Empathy.
https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy
Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2021. Five Stages in the Design Thinking Process.
https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process
Gloppen, J. 2009. Service Design Leadership.
http://www.ep.liu.se/ecp/059/007/ecp09059007.pdf
Naiman, L. 2019. Design Thinking as a Strategy for Innovation. https://www.creativityatwork.com/design-thinking-strategy-for-innovation/?amp
Plattner, H. (w.y.) An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE.
http://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf
van Reine, P. P. 2017. The Culture of Design Thinking for Innovation.
https://journalsojs3.fe.up.pt/index.php/jim/article/view/2183-0606_005.002_0006/281
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services.
https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
Muotoiluajattelun ja palvelumuotoiluajattelun kirjallisuus:
Brown, T. 2019. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Business.
Luchs, M.G, Swan, K.S & Griffin, A. (eds). 2016. Design Thinking. New Product Development Essentials from the PDMA. Wiley.
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. BIS Publishers.
Stickdorn, M.,& Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O’Reilly Media. USA.
Tuulaniemi, J. 2011, 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Villani, I. 2019. e-book. Transform Customer Experience: How to Achieve Customer Success and Create Exeptional CX
Opetusmenetelmät
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät:
- Luennot, ryhmätyöt ja harjoitustehtävät
- Lukupiiri ja reflektiivinen ajattelu
- Monivalintakoe
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu konstruktivismiin, reflektiiviseen, tutkivaan ja kokemukselliseen oppimiseen. Kestävän kehityksen teemat ovat osa muotoiluajattelun näkökulmia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä noin 135 h: Lähiopetus n. 15 h, Etäopiskelu 120 h
Muotoiluajattelu (67,5h)
- Ennakkotehtävä
- Lähitunteihin ja harjoituksiin valmistautuminen, niihin osallistuminen ja niiden reflektointi yksin ja ryhmissä (sis. lukupiiri)
- Artikkelien lukeminen ja reflektiopaperin kirjoittaminen
- Itsearviointi
Palvelumuotoilun menetelmät (67,5)
- Monivalintakoe liittyen käsitteiden hallintaan
- Palvelupolun, asiakaspersoonan ja arvolupauskartan (value proposition canvas) kuvaus oppimistehtävänä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Muotoiluajattelu:
1. Kesän 2025 aikana suoritettava ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Lue seuraava artikkeli ja tee muistiinpanoja (palvelu)muotoiluajattelun eri osa-alueista. Clatworthy, S. 2017. Palvelumuotoilun ajattelu. https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
2. Ryhmätöiden harjoitusten viimeistely ja palauttaminen lähitunneilta (hyväksytty/hylätty)
3. Itsearviointi omasta osallistumisesta lähipäivien aikana (0-5)
4. Lukupiiri ja ryhmäkeskustelutallenne (0-5)
5. Henkilökohtainen pohdintapaperi, n. 5 sivua (ilman nimiösivua, sisällysluetteloa, lähdeluetteloa), joka perustuu artikkeleihin ja kurssimateriaaleihin. Luo otsikko sisällön perusteella. (0-5)
Tavoitteet:
- Lisätä opiskelijoiden tietoisuutta muotoiluajattelun mahdollisuuksista.
- Reflektoida muotoiluajattelua prosessina ja työskentelytapana.
Arviointiperusteet:
1. Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja ryhmätöihin lähipäivinä.
2. Aktiivinen osallistuminen lukupiirikeskusteluun (ryhmäkeskustelutallenne)
3. Aiheen monipuolinen käsittely reflektiopaperissa:
- aiheiden ja käsitteiden ymmärtäminen ja keskustelu
- teorian reflektointi omaan uraan ja työelämäkokemuksiin
- reflektointi muotoiluajattelun soveltamismahdollisuuksista omassa työssä ja elämässä tulevaisuudessa
Palvelumuotoilu:
Opintojaksolla tehtävän oppimistehtävän avulla opiskelijat syventävät osaamistaan palvelumuotoilun menetelmistä ja oppivat soveltamaan niitä liiketoiminnan kehittämiseen. Tehtävän avulla opiskelijat ymmärtävät, kuinka yhteiskunnan muutokset vaikuttavat asiakkaiden tarpeisiin ja käyttäytymiseen, ja miten tämä asiakasymmärrys voidaan muuntaa palvelulupaukseksi (value proposition). Tehtävän teossa hyödynnetään palvelumuotoilun työkaluja.
Oppimistehtävä muodostaa 70% loppuarvosanasta ja se arvioidaan asteikolla 1-5(0)
Kriteerit:
Palvelumuotoilutyökalujen soveltaminen monipuolisen tiedon saamiseksi.
Loppuraportin ja liitteiden informatiivisuus ja visualisointi
Aktiivinen osallistuminen lähitunneille.
Vaaditut tehtävät palautettu ajallaan.
Arvioinnissa painotetaan:
Monivalintakoe tehdään toisen lähitapaamisen yhteydessä Kokeen tavoitteena on vahvistaa käsitteiden ja prosessin hallintaa ja ymmärtämistä. Kokeen painoarvo loppuarvosanasta on 30%
Hylätty (0)
Määrä: työtä ei ole saatu päätökseen
ja tai;
Laatu: sisällön vähimmäisvaatimukset eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Riittävä
- Kyky reflektoida ja kommunikoida on juuri ja juuri hyväksyttävää
2 Tyydyttävä
- Kyky reflektoida ja kommunikoida ovat hyväksyttävällä tasolla
- Näyttää ymmärtävän teorian
Teoriaa ja metodologiaa ymmärretään ja toteutetaan huonosti oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
- Ajattelukyky ja kommunikointikyky ovat hyvät
- Osoittaa hyvää teorian ymmärtämistä ja pohdintaa
4 Erittäin hyvä
- Ajattelu- ja viestintäkyky ovat erittäin hyvä
- Osoittaa erittäin hyvää ymmärrystä aiheista ja teorian reflektoinnista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
- Teorian hallinta ja kyky avata oivalluksiaan
- Erinomaista ajattelua ja kykyä kommunikoida
Lisätiedot
Itslearning -kurssiympäristö