Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: MS00DH02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 18.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
Opettajat
Riikka Kulmala
Tarmo Karhu
Ryhmät
YPALVS25
Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
Opintojakso
MS00DH02

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät MS00DH02-3001
ICT_C2046 Oppimistila muunto
To 23.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät MS00DH02-3001
ICT_C1032 Demotila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Muotoiluajattelu:
Muotoiluajattelun lähtökohdat, näkökulmat, prosessimallit ja soveltaminen.
Empatia ja käyttäjäkokemus
Innovaatiot

Palvelumuotoilun menetelmät :
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja menetelmät
Palvelumuotoilun prosessi ja vaiheet
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa


Opintojaksoon sisältyy kaksi lähipäivää

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• analysoida ja soveltaa muotoiluajattelun periaatteita
• soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
• visualisoida palvelumuotoiluprosessin eri vaiheita käyttäen erilaisia työkaluja
• kehittää ja tarjota ratkaisuja palvelujen ja prosessien haasteisiin

Sisältö

• Muotoiluajattelun periaatteet
• Empatia ja käyttäjäkeskeisyys palvelujen ja prosessien kehittämisessä
• Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
• Visualisoinnin työkalut

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä:

Clatworthy, S. 2017. Service design thinking.
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking

Muotoiluajattelun ja palvelumuotoiluajattelun artikkelit:

Beckman, S.L. 2020. To Frame of Reframe: Where Might Design Thinking Research Go Next?
https://escholarship.org/content/qt5zx787h7/qt5zx787h7.pdf

Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2018. Design Thinking: Getting Started with Empathy.
https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy

Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2021. Five Stages in the Design Thinking Process.
https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process

Gloppen, J. 2009. Service Design Leadership.
http://www.ep.liu.se/ecp/059/007/ecp09059007.pdf

Naiman, L. 2019. Design Thinking as a Strategy for Innovation. https://www.creativityatwork.com/design-thinking-strategy-for-innovation/?amp

Plattner, H. (w.y.) An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE.
http://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf

van Reine, P. P. 2017. The Culture of Design Thinking for Innovation.
https://journalsojs3.fe.up.pt/index.php/jim/article/view/2183-0606_005.002_0006/281

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services.
https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

Muotoiluajattelun ja palvelumuotoiluajattelun kirjallisuus:

Brown, T. 2019. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Business.

Luchs, M.G, Swan, K.S & Griffin, A. (eds). 2016. Design Thinking. New Product Development Essentials from the PDMA. Wiley.

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. BIS Publishers.

Stickdorn, M.,& Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O’Reilly Media. USA.

Tuulaniemi, J. 2011, 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Villani, I. 2019. e-book. Transform Customer Experience: How to Achieve Customer Success and Create Exeptional CX

Opetusmenetelmät

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät:
- Luennot, ryhmätyöt ja harjoitustehtävät
- Lukupiiri ja reflektiivinen ajattelu
- Monivalintakoe

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu konstruktivismiin, reflektiiviseen, tutkivaan ja kokemukselliseen oppimiseen. Kestävän kehityksen teemat ovat osa muotoiluajattelun näkökulmia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä noin 135 h: Lähiopetus n. 15 h, Etäopiskelu 120 h

Muotoiluajattelu (67,5h)
- Ennakkotehtävä
- Lähitunteihin ja harjoituksiin valmistautuminen, niihin osallistuminen ja niiden reflektointi yksin ja ryhmissä (sis. lukupiiri)
- Artikkelien lukeminen ja reflektiopaperin kirjoittaminen
- Itsearviointi

Palvelumuotoilun menetelmät (67,5)

- Monivalintakoe liittyen käsitteiden hallintaan
- Palvelupolun, asiakaspersoonan ja arvolupauskartan (value proposition canvas) kuvaus oppimistehtävänä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Muotoiluajattelu:
1. Kesän 2025 aikana suoritettava ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Lue seuraava artikkeli ja tee muistiinpanoja (palvelu)muotoiluajattelun eri osa-alueista. Clatworthy, S. 2017. Palvelumuotoilun ajattelu. https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
2. Ryhmätöiden harjoitusten viimeistely ja palauttaminen lähitunneilta (hyväksytty/hylätty)
3. Itsearviointi omasta osallistumisesta lähipäivien aikana (0-5)
4. Lukupiiri ja ryhmäkeskustelutallenne (0-5)
5. Henkilökohtainen pohdintapaperi, n. 5 sivua (ilman nimiösivua, sisällysluetteloa, lähdeluetteloa), joka perustuu artikkeleihin ja kurssimateriaaleihin. Luo otsikko sisällön perusteella. (0-5)

Tavoitteet:
- Lisätä opiskelijoiden tietoisuutta muotoiluajattelun mahdollisuuksista.
- Reflektoida muotoiluajattelua prosessina ja työskentelytapana.
Arviointiperusteet:
1. Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja ryhmätöihin lähipäivinä.
2. Aktiivinen osallistuminen lukupiirikeskusteluun (ryhmäkeskustelutallenne)
3. Aiheen monipuolinen käsittely reflektiopaperissa:
- aiheiden ja käsitteiden ymmärtäminen ja keskustelu
- teorian reflektointi omaan uraan ja työelämäkokemuksiin
- reflektointi muotoiluajattelun soveltamismahdollisuuksista omassa työssä ja elämässä tulevaisuudessa

Palvelumuotoilu:
Opintojaksolla tehtävän oppimistehtävän avulla opiskelijat syventävät osaamistaan palvelumuotoilun menetelmistä ja oppivat soveltamaan niitä liiketoiminnan kehittämiseen. Tehtävän avulla opiskelijat ymmärtävät, kuinka yhteiskunnan muutokset vaikuttavat asiakkaiden tarpeisiin ja käyttäytymiseen, ja miten tämä asiakasymmärrys voidaan muuntaa palvelulupaukseksi (value proposition). Tehtävän teossa hyödynnetään palvelumuotoilun työkaluja.
Oppimistehtävä muodostaa 70% loppuarvosanasta ja se arvioidaan asteikolla 1-5(0)

Kriteerit:
Palvelumuotoilutyökalujen soveltaminen monipuolisen tiedon saamiseksi.
Loppuraportin ja liitteiden informatiivisuus ja visualisointi
Aktiivinen osallistuminen lähitunneille.
Vaaditut tehtävät palautettu ajallaan.


Arvioinnissa painotetaan:

Monivalintakoe tehdään toisen lähitapaamisen yhteydessä Kokeen tavoitteena on vahvistaa käsitteiden ja prosessin hallintaa ja ymmärtämistä. Kokeen painoarvo loppuarvosanasta on 30%

Hylätty (0)

Määrä: työtä ei ole saatu päätökseen
ja tai;
Laatu: sisällön vähimmäisvaatimukset eivät täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Riittävä
- Kyky reflektoida ja kommunikoida on juuri ja juuri hyväksyttävää
2 Tyydyttävä
- Kyky reflektoida ja kommunikoida ovat hyväksyttävällä tasolla
- Näyttää ymmärtävän teorian

Teoriaa ja metodologiaa ymmärretään ja toteutetaan huonosti oppimistehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Hyvä
- Ajattelukyky ja kommunikointikyky ovat hyvät
- Osoittaa hyvää teorian ymmärtämistä ja pohdintaa
4 Erittäin hyvä
- Ajattelu- ja viestintäkyky ovat erittäin hyvä
- Osoittaa erittäin hyvää ymmärrystä aiheista ja teorian reflektoinnista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
- Teorian hallinta ja kyky avata oivalluksiaan
- Erinomaista ajattelua ja kykyä kommunikoida

Lisätiedot

Itslearning -kurssiympäristö

Siirry alkuun