Uudistuva lähijohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CD77-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
22.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 65
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
- Opintojakso
- MS00CD77
realization.id
39463
realization.code
MS00CD77-3004
realization.startDate
22.09.2525
realization.endDate
31.12.2525
realization.enrollmentStart
02.07.2525
realization.enrollmentEnd
15.09.2525
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Uudistuva lähijohtaminen
Sisältö
• Rakentava vuorovaikutus
• Monimuotoisuus työyhteisöissä
• Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
• Itsensä johtaminen
• Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa organisaation virtuaalisuus
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Tämä OJ oli ennen nimellä Innostava työyhteisö. Jos olet suorittanut Innostavan työyhteisön, niin et voi enää osallistua tähän.
Kurssia ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää vapaasti ideointiin eikä siitä tarvitse erikseen mainita.Huomaa, että tekoäly ei voi kuitenkaan tuottaa sisältöä oppimistehtäviin.
Lisätiedot
HUOM! Tämä OJ oli ennen nimellä Innostava työyhteisö. Jos olet suorittanut Innostavan työyhteisön, niin et voi enää osallistua tähän.
Kurssia ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää vapaasti ideointiin eikä siitä tarvitse erikseen mainita.Huomaa, että tekoäly ei voi kuitenkaan tuottaa sisältöä oppimistehtäviin.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa työyhteisöön vaikuttavia tekijöitä
• osaa johtaa monimuotoista tiimiä
• osaa soveltaa metodeja/työkaluja työyhteisön toimivuuden tukemiseksi
• osaa peilata ja hyödyntää tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä julkaisuja) omissa toimintaympäristöissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana koostuu opiskelijan itsearviosta, ryhmän vertaisarviosta sekä kouluttajan arviosta.
Arvioinnissa arvioidaan aktiivisuutta (ennakkotehtävä HYV/HYL), yhteistyökykyä
(ryhmätyö 40%) sekä kykyä yhdistää teoriaa ja omia näkemyksiä (analysointi, kritiikki, uudet ideat
omaan työhön reflektiopäiväkirjassa 60%).
Arvioinnin kohteena ovat keskustelut, ryhmätyö ja pv-kirja-reflektointi.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Huom! Oppimistehtävien deadlinesta myöhästyminen ei vaikuta arvosanaan, mutta opettajat eivät anna tässä tapauksessa kirjallista palautetta, vain arvosanan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä (lyhyt aiheeseen johdatteleva)
Yksilötyö: Reflektiivinen oppimispäiväkirja
Ryhmätyö: Visuaalinen posteriesitys
Yhteensä 135h
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät ovat toiminnallisia ja opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita yksinään ja ryhmissään. Koko opintojakson läpi harjoitellaan itsensäjohtamisen taitoja omaa kehittymistä reflektoiden.
Opiskelu tapahtuu kampuksella ja itslearning-oppimisympäristössä. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Kurssia ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen.
Oppimateriaalit
Tieteelliset johtamiseen liittyvät artikkelit sekä suomeksi että englanniksi.
realization.grade1Description
YKSILÖTEHTÄVÄT
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Pohdinta on yleistä. Yhteyksiä työelämän ja teorian välillä ei osata esittää. Analyyttinen ote puuttuu.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Henkilökohtaisesta kehittymisestä vain vähän pohdintaa ja sekin yleisellä tasolla ilman analyyttistä ja reflektoivaa otetta.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee riittävästi valitun teeman pääkohtia. Sisältö ja esitystapa on jonkin verran puutteellinen. Lähdemerkinnät puutteelliset.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
realization.grade3Description
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: noudattaa ohjeistusta, ilmentää analyyttistä pohdintaa ja arviointia. Reflektio luo yhteyksiä teorian ja kokemuksien välille, mutta ne ovat joskus liian ilmeisiä tai selkeitä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Esittää ideoita, miten opittua hyödyntää henkilökohtaisessa kehittymisessä.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee asianmukaisesti tärkeimmät valitun teeman pääkohdat. Hyödynnetty useita lähteitä. Tuotos on tarkoituksenmukainen ja ymmärrettävä. Lähdemerkinnät tehty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
realization.grade5Description
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Rikas sisällöltään, oivaltavaa analyysiä ja kriittistäkin arviointia sekä selkeät yhteydet tosielämän tilanteiden ja teorian välillä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Merkinnät ovat korkealaatuisia ja koostuvat henkilökohtaisista pohdinnoista, jotka yhdistävät todellisen elämän, oppimisen ja teorian. Sisältää myös oman osaamisen edelleen kehittämisen pohdintoja.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esitetään tiiviisti, mutta perusteellisesti valitun teeman pääkohdat. Pääkohdat ilmentävät kriittistä lähdevalintaa. Kerronta ja visuaalinen toteutus on mukaansatempaavaa. Tuotos ilmentää selkeästi toimivaa ja yhtenäistä tiimityötä. Lähdeviittaukset merkitty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu erittäin aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
Opintojakson aikana käsitellään tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä julkaisuja) peilaten niitä omiin toimintaympäristöihin. Teorioista, omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähitapaamisissa sekä virtuaalisesti käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opetuspäivien välissä tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä visuaalinen posteriesitys johtamistaidoista sekä harjoitellaan itsensä johtamisen taitoja reflektiopäiväkirjan muodossa.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson opetuspäivät pidetään 22.9.2025 klo 9-16 ja 10.11.2025 klo 9-16, Kupittaan kampuksella. (tarkista tila Tuudosta).
Huom! Etänä tehtävä ennakkotehtävä aukeaa viim. 15.9.2025.
Sisältö:
• Johtajuuden potentiaalin arviointi
• Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
• Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa monimuotoisuus (DEIB) ja virtuaalisuus.
Kaikkien on mahdollisuus tehdä joko Thomaksen HPTI tai HPA -analyysi.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.maxSeats
65
Opintopistemäärä
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
20618
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
20618
courseUnit.learningUnitGroupCode
20618
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22901
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean