Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva lähijohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CD77-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
22.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettajat
Mikko Niskanen
Maarit Laiho
Mervi Varhelahti
Opintojakso
MS00CD77

realization.id

39463

realization.code

MS00CD77-3004

realization.startDate

22.09.2525

realization.endDate

31.12.2525

realization.enrollmentStart

02.07.2525

realization.enrollmentEnd

15.09.2525

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Uudistuva lähijohtaminen

Sisältö

• Rakentava vuorovaikutus
• Monimuotoisuus työyhteisöissä
• Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
• Itsensä johtaminen
• Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa organisaation virtuaalisuus

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM! Tämä OJ oli ennen nimellä Innostava työyhteisö. Jos olet suorittanut Innostavan työyhteisön, niin et voi enää osallistua tähän.

Kurssia ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää vapaasti ideointiin eikä siitä tarvitse erikseen mainita.Huomaa, että tekoäly ei voi kuitenkaan tuottaa sisältöä oppimistehtäviin.

Lisätiedot

HUOM! Tämä OJ oli ennen nimellä Innostava työyhteisö. Jos olet suorittanut Innostavan työyhteisön, niin et voi enää osallistua tähän.

Kurssia ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää vapaasti ideointiin eikä siitä tarvitse erikseen mainita.Huomaa, että tekoäly ei voi kuitenkaan tuottaa sisältöä oppimistehtäviin.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa työyhteisöön vaikuttavia tekijöitä
• osaa johtaa monimuotoista tiimiä
• osaa soveltaa metodeja/työkaluja työyhteisön toimivuuden tukemiseksi
• osaa peilata ja hyödyntää tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä julkaisuja) omissa toimintaympäristöissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana koostuu opiskelijan itsearviosta, ryhmän vertaisarviosta sekä kouluttajan arviosta.
Arvioinnissa arvioidaan aktiivisuutta (ennakkotehtävä HYV/HYL), yhteistyökykyä
(ryhmätyö 40%) sekä kykyä yhdistää teoriaa ja omia näkemyksiä (analysointi, kritiikki, uudet ideat
omaan työhön reflektiopäiväkirjassa 60%).
Arvioinnin kohteena ovat keskustelut, ryhmätyö ja pv-kirja-reflektointi.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Huom! Oppimistehtävien deadlinesta myöhästyminen ei vaikuta arvosanaan, mutta opettajat eivät anna tässä tapauksessa kirjallista palautetta, vain arvosanan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä (lyhyt aiheeseen johdatteleva)
Yksilötyö: Reflektiivinen oppimispäiväkirja
Ryhmätyö: Visuaalinen posteriesitys

Yhteensä 135h

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät ovat toiminnallisia ja opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita yksinään ja ryhmissään. Koko opintojakson läpi harjoitellaan itsensäjohtamisen taitoja omaa kehittymistä reflektoiden.

Opiskelu tapahtuu kampuksella ja itslearning-oppimisympäristössä. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Kurssia ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta lähiopetukseen.

Oppimateriaalit

Tieteelliset johtamiseen liittyvät artikkelit sekä suomeksi että englanniksi.

realization.grade1Description

YKSILÖTEHTÄVÄT
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Pohdinta on yleistä. Yhteyksiä työelämän ja teorian välillä ei osata esittää. Analyyttinen ote puuttuu.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Henkilökohtaisesta kehittymisestä vain vähän pohdintaa ja sekin yleisellä tasolla ilman analyyttistä ja reflektoivaa otetta.

TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee riittävästi valitun teeman pääkohtia. Sisältö ja esitystapa on jonkin verran puutteellinen. Lähdemerkinnät puutteelliset.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.

realization.grade3Description

YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: noudattaa ohjeistusta, ilmentää analyyttistä pohdintaa ja arviointia. Reflektio luo yhteyksiä teorian ja kokemuksien välille, mutta ne ovat joskus liian ilmeisiä tai selkeitä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Esittää ideoita, miten opittua hyödyntää henkilökohtaisessa kehittymisessä.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee asianmukaisesti tärkeimmät valitun teeman pääkohdat. Hyödynnetty useita lähteitä. Tuotos on tarkoituksenmukainen ja ymmärrettävä. Lähdemerkinnät tehty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.

realization.grade5Description

YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Rikas sisällöltään, oivaltavaa analyysiä ja kriittistäkin arviointia sekä selkeät yhteydet tosielämän tilanteiden ja teorian välillä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Merkinnät ovat korkealaatuisia ja koostuvat henkilökohtaisista pohdinnoista, jotka yhdistävät todellisen elämän, oppimisen ja teorian. Sisältää myös oman osaamisen edelleen kehittämisen pohdintoja.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esitetään tiiviisti, mutta perusteellisesti valitun teeman pääkohdat. Pääkohdat ilmentävät kriittistä lähdevalintaa. Kerronta ja visuaalinen toteutus on mukaansatempaavaa. Tuotos ilmentää selkeästi toimivaa ja yhtenäistä tiimityötä. Lähdeviittaukset merkitty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu erittäin aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.

Kansainvälisyys

Opintojakson aikana käsitellään tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä julkaisuja) peilaten niitä omiin toimintaympäristöihin. Teorioista, omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähitapaamisissa sekä virtuaalisesti käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.

Opetuspäivien välissä tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä visuaalinen posteriesitys johtamistaidoista sekä harjoitellaan itsensä johtamisen taitoja reflektiopäiväkirjan muodossa.

Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson opetuspäivät pidetään 22.9.2025 klo 9-16 ja 10.11.2025 klo 9-16, Kupittaan kampuksella. (tarkista tila Tuudosta).

Huom! Etänä tehtävä ennakkotehtävä aukeaa viim. 15.9.2025.

Sisältö:
• Johtajuuden potentiaalin arviointi
• Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
• Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa monimuotoisuus (DEIB) ja virtuaalisuus.

Kaikkien on mahdollisuus tehdä joko Thomaksen HPTI tai HPA -analyysi.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.maxSeats

65

Opintopistemäärä

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

20618

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

20618

courseUnit.learningUnitGroupCode

20618

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22901

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun