Kokeileva kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TE00CU84-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiateollisuus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Opettajat
- Hannu Parkkamäki
- Pia Tulimaa
- Lauri Kosomaa
- Ryhmät
-
PKONTS25Konetekniikka S25
-
PKONTS25BPKONTS25B
- Opintojakso
- TE00CU84
Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 56 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 04.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 04.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_2002
Ivar muunto byod
|
|
To 11.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 11.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 18.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 18.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 25.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 25.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 02.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 02.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 09.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 09.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_2002 Ivar muunto byod |
|
To 23.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
|
To 30.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
|
To 06.11.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
LEM_A313 Oppimistila byod |
|
To 13.11.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
|
To 20.11.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
|
To 27.11.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
|
To 04.12.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
|
To 11.12.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kokeileva kehittäminen TE00CU84-3003 |
EDU_K1075
Co-design Space
EDU_1001 Dromberg esitystila byod |
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
esitellä, vertailla ja arvioida erilaisia prototypoinnin menetelmiä
käyttää opintojaksolla harjoiteltuja prototypoinnin menetelmiä.
Sisältö
Kokeileva kehittäminen -opintojaksolla tutustutaan prototypointiin suunnittelun työkaluna:
Mitä prototypointi tarkoittaa - miksi?
Prototypoinnin menetelmät - mitä?
Mitä prototypointi käytännössä on erilaisissa suunnitteluhaasteissa – miten?
Valittujen prototypoinnin menetelmien kokeilu – tekemällä oppiminen.
Opetusmenetelmät
Ohjaajien tietoiskut ja pajatyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tekemällä oppiminen, ryhmässä tekeminen. Tekemisessä yhdistyvät laskenta, suunnittelu ja fyysisen mallin valmistaminen.
Kestävä kehitys otetaan huomioon osana suunnitteluprosessia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla suoritetaan erilaisten toimeksiantojen pohjalta konkreettisia harjoitustehtäviä, joiden avulla voidaan kehittää joko uusia tuotteita tai kehittää jo olemassa olevia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojaksossa ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu opintojakson aikana tehtäviin osasuorituksiin.
Arvioinnissa on kaksi kokonaisuutta, jotka pitää olla hyväksytysti suoritettuna, jotta opintojakso arvioidaan hyväksyttynä.
1) Oppimispäiväkirja, jossa on käsitelty ne asiat, jotka Itslearningin ohjeistuksessa määritellään. Oppimispäiväkirjassa osoitat omaa ajatteluasi ja rooliasi opintojaksolla. Tähän on selkeä tehtävä kriteereineen Itslearningissa.
2) Aktiivinen osallistuminen pienryhmässä tehtävään projektityöhön kaikissa sen vaiheissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktivinen osallistuminen projektityöskentelyyn ja oman tekemisen näyttäminen oppimispäiväkirjassa.
Hylätty (0)
Osallistumattomuus, tehtäviä suorittamatta, ei arvioinut omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Riittävä osallistuminen, tyydyttävä tehtävien suorittaminen pääosin aikataulun mukaisesti, oman toiminnan arviointi perustasolla, vähäinen aktiivisuus pajatyöskentelyssä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aktiivinen osallistuminen, tehtävien suorittaminen asianmukaisesti ja aikataulun mukaisesti, oman toiminnan riittävä arviointi ja reflektointi, aktiivisuus pajatyöskentelyssä, muut huomioiva tiimikäyttäytyminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen, tehtävien suorittaminen erinomaisesti ja aikataulun mukaisesti, oman toiminnan kattava arviointi ja reflektointi, kiitettävä aktiivisuus pajatyöskentelyssä, rakentava tiimikäyttäytyminen.
Lisätiedot
Itslearning-oppimisympäristössä tarjolla oleva materiaali