Siirry suoraan sisältöön

Tiedonhakutaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY62-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 07.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
07.10.2025 - 04.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Kati Haanpää
Ryhmät
MKITIS25
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Opintojakso
KH00BY62

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Luento, Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009
LEM_B166 Kullervo
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Klo 9-10 tuutortapaaminen (1002354-3191), Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009
LEM_B166 Kullervo
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Luento, Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009
LEM_B166 Kullervo
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Luento, Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009
LEM_B166 Kullervo
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö:
-Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
-Tiedonhaku (kirjaston tietokannat, tekoäly)
- Erilaiset tiedonlähteet
- Tiedonlähteiden arviointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia tiedonhakumenetelmiä
- käyttää erilaisia tiedonhakupalveluja.
- toteuttaa asiakaslähtöisen tiedonhaun.

Sisältö

Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
Tiedonhaku
Erilaiset tiedonlähteet
Tiedonlähteiden arviointi

Oppimateriaalit

Haasio, A. (2024). Löydä!: Täysin uudistettu tiedonhaun opas (Uudistettu laitos.). Avain.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Tiedonhankinnan perusteet -kurssila annetut oppimateriaalit

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Tiedonhakuharjoituksilla on keskeinen rooli oppimisessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedonhakuharjoituksia kirjastotietokannoissa
Tiedonhaun tekniikka
Toimeksianto, raportti
Asiakkaan tiedontarpeeseen ja lähdekriittisyyteen liittyvät tehtävät
Tekoälytiedonhaussa

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätehtävät, tiedonhankinnan perusteet -osio, harjoitukset

Huom! Tehtävät ja tehtävien painotus saattavat vielä tarkentua, ennen opetuksen alkua.


Tiedonhakutoimeksianto 50%
Muut harjoitustehtävät ja raportit 50%

Hyväksytty/hylätty -astekolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä. Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin. Tekoälyä ei ole käytetty tehtävänannon mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin. Tekoälyä on käytetty tehtävänannon mukaisesti reflektoiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti. Tekoälyä on käytetty erittäin kriittisesti ja reflektoiden tehtävänantoa noudattaen.

Lisätiedot

Viestintä ja opetusmateriaalien jakamiseen käytetään kurssin omaa Its Learning -kurssipohjaa.

Siirry alkuun