Tiedonhakutaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY62-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 07.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 07.10.2025 - 04.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Kati Haanpää
- Opintojakso
- KH00BY62
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Luento, Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Klo 9-10 tuutortapaaminen (1002354-3191), Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Luento, Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Luento, Tiedonhakutaidot KH00BY62-3009 |
LEM_B166
Kullervo
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
Tiedonhaku
Erilaiset tiedonlähteet
Tiedonlähteiden arviointi
Huom! Pävien sisältö saattaa vielä tarkentua ennen opetuksen alkua.
7.10. klo 13-16 Tiedonhaun tekniikkaa; asiakaslähtöinen näkökulma tiedonhaussa
10.11.. ko 9-12 Tekoäly ja tiedonhaku
11.11. klo 9-12 Kaunokirjallisuus ja tiedonhaku, asiasanastot; kirjastotietokannat Suomessa
1.12. klo 13-16 Lähdekritiikki
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia tiedonhakumenetelmiä
- käyttää erilaisia tiedonhakupalveluja.
- toteuttaa asiakaslähtöisen tiedonhaun.
Sisältö
Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
Tiedonhaku
Erilaiset tiedonlähteet
Tiedonlähteiden arviointi
Oppimateriaalit
Haasio, A. (2024). Löydä!: Täysin uudistettu tiedonhaun opas (Uudistettu laitos.). Avain.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Tiedonhankinnan perusteet -kurssila annetut oppimateriaalit
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Tiedonhakuharjoituksilla on keskeinen rooli oppimisessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiedonhakuharjoituksia kirjastotietokannoissa
Tiedonhaun tekniikka
Toimeksianto, raportti
Asiakkaan tiedontarpeeseen ja lähdekriittisyyteen liittyvät tehtävät
Tiedonhaun perusteet -kurssi (huom: oma verkkokurssi Itslearningissä): 1 op
Tiedonhankinnan opettaja selviää syksyn alussa
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätehtävät, tiedonhankinnan perusteet -osio, harjoitukset
Huom! Tehtävät ja tehtävien painotus saattavat vielä tarkentua, ennen opetuksen alkua.
Tiedonhankinnan perusteet -kurssi 20%
Tiedonhakutoimeksianto 30%
Muut harjoitustehtävät ja raportit 50%
Hyväksytty/hylätty -astekolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä. Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Lisätiedot
Viestintä ja opetusmateriaalien jakamiseen käytetään kurssin omaa Its Learning -kurssipohjaa.