Luovat konseptit (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3221020-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.04.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
02.09.2025 - 09.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Mediatuotannon koulutus
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Luovat konseptit 3221020-3006 |
|
Ti 16.09.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Luovat konseptit 3221020-3006 |
|
Ti 07.10.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Luovat konseptit 3221020-3006 |
|
Ti 04.11.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Luovat konseptit 3221020-3006 |
|
Ti 09.12.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Luovat konseptit 3221020-3006 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kokonaan etänä. Tapaamiset ovat verkkotapaamisia.
Verkkotapaamiset ovat zoomissa. Linkki löytyy opintojakson lukkarissa olevissa tapaamisissa ja opintojakson Itslearning-alustalta.
AIKATAULU:
2.9. 16.00-18.00 Mitä konseptisuunnittelu on?
16.9. 16.00-18.00 Luovan konseptin kehittäminen
7.10. 16.00-18.00 Testaus ja tehtäväsparraus
4.11. 16.00-18.00 Tehtäväsparraus
9.12. 16.00-18.00 Luovan konseptin esittely
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- kehittää luovan idean esiteltäväksi konseptiksi asiakaslähtöisesti
- tuottaa ja rakentaa tuote- ja palvelukonsepteja
- perehtyy luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
Sisältö
Ideointimenetelmät, konseptisuunnittelun prosessi, konseptin rakentaminen eri tyyppisten työvälineiden avulla sekä projektin esittely.
Oppimateriaalit
Itslearning-työtilassa olevat materiaalit, kirjallisuuskatsauksen materiaalit (lista itsissä), opettajien materiaalit ja opiskelijoiden omat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Työelämäyhteistyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OPINTOJAKSON ALOITTAMINEN KESÄLLÄ
Opintojakson kaksi ensimmäistä tehtävää on mahdollista suorittaa omatoimisesti kesän 2025 aikana. Katso ohje itsistä.
AHOTOINTI
Voit myös ahotoida opintojakson osittain tai kokonaan riippuen osaamisestasi ja näytöstäsi. Perustele ahottisi suhteessa opintojakson tavoitteisiin: ehdota vastuuopettajalle, miten näytät osaamisesi kunkin opintojakson osaamistavoitteen osalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla. Kaksi ensimmäistä tehtävää (Tehtävä 1: Ennakkotehtävä ja Tehtävä 2: Kirjallisuuskatsaus) julkaistaan viimeistään 2.6.2025.
Tehtävä 1: Ennakkotehtävä (yksilötehtävä)
Tehtävä 2: Kirjallisuuskatsaus (yksilötehtävä)
Tehtävä 3: Ryhmän toimintasuunnitelma
Tehtävä 4: Luonnos konseptista
Tehtävä 5: Testaus
Tehtävä 6: Konseptisuunnitelma
Tehtävä 7: Luova konseptipresentaatio
Tehtävä 8: Itsearviointi ja opintojaksopalaute (yksilötehtävä)
Opintojakson laajuus on 10 op. Oppimistehtäväkokonaisuus vastaa yhteensä 10 op.
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä. Opintojakso vastaa 270 tunnin kokonaisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen ryhmän työskentelyyn ja toimintaan.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla
tehtäväkohtaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija ei ole osallistunut oman pienryhmän työskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja on omalta osaltaan edistänyt aktiivisesti tavoitteiden saavuttamista.
Lisätiedot
Opettajan tavoittaa parhaiten sähköpostilla: taru.lehtinen@turkuamk.fi. Tehtäväpalautukset tehdään Itslearningiin.