Siirry suoraan sisältöön

Luovat konseptit (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3221020-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.04.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
02.09.2025 - 09.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Mediatuotannon koulutus
Opettajat
Taru Lehtinen
Ryhmät
MMEDTK24V
Mediatuotanto, verkko, kevät 2024
Opintojakso
3221020

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Luovat konseptit 3221020-3006
Ti 16.09.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Luovat konseptit 3221020-3006
Ti 07.10.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Luovat konseptit 3221020-3006
Ti 04.11.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Luovat konseptit 3221020-3006
Ti 09.12.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Luovat konseptit 3221020-3006
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kokonaan etänä. Tapaamiset ovat verkkotapaamisia.

Verkkotapaamiset ovat zoomissa. Linkki löytyy opintojakson lukkarissa olevissa tapaamisissa ja opintojakson Itslearning-alustalta.

AIKATAULU:
2.9. 16.00-18.00 Mitä konseptisuunnittelu on?
16.9. 16.00-18.00 Luovan konseptin kehittäminen
7.10. 16.00-18.00 Testaus ja tehtäväsparraus
4.11. 16.00-18.00 Tehtäväsparraus
9.12. 16.00-18.00 Luovan konseptin esittely

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- kehittää luovan idean esiteltäväksi konseptiksi asiakaslähtöisesti
- tuottaa ja rakentaa tuote- ja palvelukonsepteja
- perehtyy luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen

Sisältö

Ideointimenetelmät, konseptisuunnittelun prosessi, konseptin rakentaminen eri tyyppisten työvälineiden avulla sekä projektin esittely.

Oppimateriaalit

Itslearning-työtilassa olevat materiaalit, kirjallisuuskatsauksen materiaalit (lista itsissä), opettajien materiaalit ja opiskelijoiden omat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Työelämäyhteistyö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OPINTOJAKSON ALOITTAMINEN KESÄLLÄ
Opintojakson kaksi ensimmäistä tehtävää on mahdollista suorittaa omatoimisesti kesän 2025 aikana. Katso ohje itsistä.


AHOTOINTI
Voit myös ahotoida opintojakson osittain tai kokonaan riippuen osaamisestasi ja näytöstäsi. Perustele ahottisi suhteessa opintojakson tavoitteisiin: ehdota vastuuopettajalle, miten näytät osaamisesi kunkin opintojakson osaamistavoitteen osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla. Kaksi ensimmäistä tehtävää (Tehtävä 1: Ennakkotehtävä ja Tehtävä 2: Kirjallisuuskatsaus) julkaistaan viimeistään 2.6.2025.

Tehtävä 1: Ennakkotehtävä (yksilötehtävä)
Tehtävä 2: Kirjallisuuskatsaus (yksilötehtävä)
Tehtävä 3: Ryhmän toimintasuunnitelma
Tehtävä 4: Luonnos konseptista
Tehtävä 5: Testaus
Tehtävä 6: Konseptisuunnitelma
Tehtävä 7: Luova konseptipresentaatio
Tehtävä 8: Itsearviointi ja opintojaksopalaute (yksilötehtävä)

Opintojakson laajuus on 10 op. Oppimistehtäväkokonaisuus vastaa yhteensä 10 op.
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä. Opintojakso vastaa 270 tunnin kokonaisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen ryhmän työskentelyyn ja toimintaan.

Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla
tehtäväkohtaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija ei ole osallistunut oman pienryhmän työskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja on omalta osaltaan edistänyt aktiivisesti tavoitteiden saavuttamista.

Lisätiedot

Opettajan tavoittaa parhaiten sähköpostilla: taru.lehtinen@turkuamk.fi. Tehtäväpalautukset tehdään Itslearningiin.

Siirry alkuun