Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) (3op)
Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2025 - 21.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka
- Opetuskielet
- ruotsi
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari
- Opettajat
- Sanna Simola
- Ryhmät
- 
                        PRAKIS25Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S25
- 
                        PRAKMS25Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S25
- Opintojakso
- TE00CS04
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 02.09.2025  klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | LEM_A174
                                    IT-tila Tiera - telakka | 
| Ma 08.09.2025  klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | LEM_B143
                                    Oppimistila muunto | 
| To 11.09.2025  klo 11:00 - 12:00 (1 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | EDU_4071
                                    Oppimistila muunto byod | 
| Pe 26.09.2025  klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | verkossa | 
| Pe 03.10.2025  klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | verkossa | 
| To 23.10.2025  klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | LEM_A306
                                    Oppimistila byod | 
| Pe 24.10.2025  klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | EDU_3001
                                    Kaarle muunto byod | 
| Pe 31.10.2025  klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | LEM_A311
                                    Oppimistila byod | 
| Ti 04.11.2025  klo 11:00 - 12:00 (1 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | EDU_1001
                                    Dromberg esitystila byod | 
| Pe 07.11.2025  klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | EDU_1001
                                    Dromberg esitystila byod | 
| Pe 21.11.2025  klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) | Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) TE00CS04-3029 | verkossa | 
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla kerrataan monipuolisesti ruotsin kieltä työelämän viestintätarpeet huomioiden. Opintojaksolla kerrataan peruskielioppia, sanastoa, suullista ja kirjallista ilmaisua sekä kuullun ymmärtämistä. Opintojakso ei ole kielioppikurssi, vaan opintojaksolla harjoitellaan kielen eri osa-alueita. 
 
Lisäksi tutustutaan alueisiin, joissa ruotsin kielestä on etua (Svenskfinland, Pohjoismaat). Tärkeänä osana opintojaksoa on myös tekniikan hyödyntäminen kielen opiskelussa (AI, verkossa olevien sovellusten ja käännösohjelmien hyödyntäminen, Turun AMKin MOT-sanakirja)
Opintojakso koostuu kampustunneista, verkko-oppitunneista sekä tehtävien tekemisestä itslearning-oppimisalustalla.
Kampustunnit - suulliset, vuorovaikutteiset harjoitukset
Verkko-oppitunnit - peruskielioppi
Tehtävät itslearningissä:
1) ääntämisen ja puhumisen harjoittelu
2) tekstinymmärtäminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
3) kuullun ymmärätminen
4) suulliset esityksen valmistelu  maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) esitykset pienryhmissä kampustunneilla
5) kirjoitustehtävä (sähköpostiviesti)
6) kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi
36 kampus puheharjoituksia 
37 kampus puheharjoituksia 
38 itslearning-tehtävät 1, 2 ja 3 :ääntämisen ja puhumisen harjoittelu, tekstinymmärtäminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus, kuullunymmärtäminen 
39 verkko-oppitunti kielioppi 
40 verkko-oppitunti kielioppi 
41 tslearning-tehtävät 4 ja 5: suullisen esityksen valmistelu - maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) esitykset pienryhmissä kampustunneilla 
kirjoitustehtävä (sähköpostiviesti) 
42 syysloma 
43 kampus esitykset, puheharjoituksia 
44 kampus puheharjoituksia 
45 kampus puheharjoituksia 
46 itslearning-tehtävä 6: kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi 
47 verkko-oppitunti LOPPUTESTI 
  
75% läsnäoloedellytys 
Tunnit alkavat tasalta, oppitunnin pituus 45 min. 3 h opetuskerta sisältää 1x 15 min tauon.
 
puheharjoitus on myös sanaston kertausta ja laajennusta
                    
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.
                    
Sisältö
Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.
                    
Oppimateriaalit
Materiaali itslearningissä.
                    
Opetusmenetelmät
Oppimisen mahdollistamiseksi on opetukseen osallistuttava aktiivisesti (min. 75% läsnäolo).
Kampustunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua yhdessä, parin tai ryhmän kanssa.
Verkko-oppitunneilla seurataan kieiliopin opetusta ja tehdään aiheeseen liittyviä harjoituksia. Opiskelijan on oltava aktiivisesti mukana, esitettävä tarkentavia kysymyksiä sisällöistä. Tämä on mahdollista kysymyllä ääneen, laittamalla keskustelualueelle kysymys joko kaikkien nähtäväksi tai suoraan opettajalle.  
Tehtävien teko itslearningissä itsenäisesti ohjeiden mukaisesti ja kuten alla:
huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku, reflektointi, oman ruotsin  kielen osaamisen ja kehittämistarpeiden arviointi. Kestävän kehityksen teema esiintyy sanastotehtävissä.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op / 81 h
kampustunnit 15h
verkko-oppitunnit 6 h
itsenäinen työskentely - Itslearning-tehtävät 60 h
1) ääntämisen ja puhumisen harjoittelu
2) tekstinymmärtäminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
3) kuullun ymmärtäminen
4) suulliset esityksen valmistelu  maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) esitykset pienryhmissä kampustunneilla
5) kirjoitustehtävä (sähköpostiviesti)
6) kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Läsnäolo väh. 75%
kaikkien itslearning- tehtävävien teko ohjeiden mukaisesti  hyväksytysti.
oppituntien tehtävät tehty hyväksytysti
hyväksytty lopputesti
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itslearning-tehtävät HYVÄKSYTTY /HYLÄTTY
lopputesti HYVÄKSYTTY /HYLÄTTY
                    
Hylätty (0)
Läsnäolo alle 75%
kaikki itslearning- tehtäväviä ei ole tehty ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti.
oppituntien tehtävätt ei ole tehty hyväksytysti
hylätty lopputesti
                    
Lisätiedot
Itslearning ja sähköposti.