Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenska (Hybrid, PRAKIS & PRAKMS) (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka
Opetuskielet
ruotsi
Paikat
30 - 45
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
Opettajat
Sanna Simola
Opintojakso
TE00CS04
Toteutukselle TE00CS04-3029 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla kerrataan monipuolisesti ruotsin kieltä työelämän viestintätarpeet huomioiden. Opintojaksolla kerrataan peruskielioppia, sanastoa, suullista ja kirjallista ilmaisua sekä kuullun ymmärtämistä. Opintojakso ei ole kielioppikurssi, vaan opintojaksolla harjoitellaan kielen eri osa-alueita.

Lisäksi tutustutaan alueisiin, joissa ruotsin kielestä on etua (Svenskfinland, Pohjoismaat). Tärkeänä osana opintojaksoa on myös tekniikan hyödyntäminen kielen opiskelussa (AI, verkossa olevien sovellusten ja käännösohjelmien hyödyntäminen, Turun AMKin MOT-sanakirja)

Opintojakso koostuu kampustunneista, verkko-oppitunneista sekä tehtävien tekemisestä itslearning-oppimisalustalla.

Kampustunnit - suulliset, vuorovaikutteiset harjoitukset
Verkko-oppitunnit - peruskielioppi, kuullun ymmärtämisharjoitukset
Tehtävät itslearningissä:
1) ääntämisen ja puhumisen harjoittelu
2) tekstinymmärtäminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
3) suulliset esityksen valmistelu maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) esitykset pienryhmissä kampustunneilla
4) kirjoitustehtävä (sähköpostiviesti)
5) kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi


36 kampus
37 kampus
38 itslearning-tehtävät 1 ja 2 :ääntämisen ja puhumisen harjoittelu, tekstinymmärtäminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
39 verkko-oppitunti
40 verkko-oppitunti
41 tslearning-tehtävät 3 ja 4: suullisen esityksen valmistelu - maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) esitykset pienryhmissä kampustunneilla
kirjoitustehtävä (sähköpostiviesti)
42 syysloma
43 kampus
44 kampus
45 kampus
46 itslearning-tehtävä 5: kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi
47 verkko-oppitunti LOPPUTESTI

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Materiaali itslearnnigissä.

Opetusmenetelmät

Oppimisen mahdollistamiseksi on opetukseen osallistuttava aktiivisesti (min. 75% läsnäolo).

Kampustunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua yhdessä, parin tai ryhmän kanssa.

Verkko-oppitunneilla seurataan kieiliopin opetusta ja tehdään aiheeseen liittyviä harjoituksia sekä tehdään kuullun ymmärtämisharjoituksia. Opiskelijan on oltava aktiivisesti mukana, esitettävä tarkentavia kysymyksiä sisällöistä. Tämä on mahdollista kysymyllä ääneen, laittamalla keskustelualueelle kysymys joko kaikkien nähtäväksi tai suoraan opettajalle.

Tehtävien teko itslearningissä itsenäisesti ohjeiden mukaisesti ja kuten alla:

huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku, reflektointi, oman ruotsin kielen osaamisen ja kehittämistarpeiden arviointi. Kestävän kehityksen teema esiintyy sanastotehtävissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op / 81 h
kampustunnit 15h
verkko-oppitunnit 6 h

itsenäinen työskentely - Itslearning-tehtävät 60 h

1) ääntämisen ja puhumisen harjoittelu
2) tekstinymmärtäminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
3) suulliset esityksen valmistelu maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) esitykset pienryhmissä kampustunneilla
4) kirjoitustehtävä (sähköpostiviesti)
5) kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Läsnäolo 75%
kaikkien itslearning- tehtävävien teko ohjeiden mukaisesti hyväksytysti (tehtäviä 5)
oppituntien tehtävät tehty hyväksytysti
hyväksytty lopputesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itslearning-tehtävät HYVÄKSYTTY /HYLÄTTY
lopputesti HYVÄKSYTTY /HYLÄTTY

Hylätty (0)

Läsnäolo alle 75%
kaikki itslearning- tehtäväviä ei ole tehty ohjeiden mukaisesti ja hyväksytisti (tehtäviä 5)
oppituntien tehtävätt ei ole tehty hyväksytysti
hylätty lopputesti

Lisätiedot

Itslearning ja sähköposti.

Siirry alkuun