Taidegrafiikan uusia menetelmiä ja ilmaisullisia ulottuvuuksia (10op)
Toteutuksen tunnus: KU00CW26-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.09.2025 - 08.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2025 - 06.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 3 - 10
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Laura Miettinen
- Ryhmät
-
PKUVAS24Kuvataiteen koulutus S24
-
MKUVAS24Kuvataiteen monimuotokoulutus S24
- Opintojakso
- KU00CW26
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 11.09.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Taidegrafiikan uusia menetelmiä ja ilmaisullisia ulottuvuuksia KU00CW26-3001 |
|
To 11.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
aamupäivä itsenäistä työskentelyä, valotustestejä ja koevedoksia. opettaja paikalla 12.30 - 15 |
|
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
itsenäistä työskentelyä fotopolymeerin parissa |
|
Ti 16.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
10:ltä yhteinen grafiikan tapaaminen, työskentelyä fotopolymeerin parissa, ohjausta 14 asti |
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Taidegrafiikassa aamupäivä itsenäistä työskentelyä, ohjausta 12.30 - 16 |
|
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Taidegrafiikassa työskentelyä, ohjausta 9-14 |
|
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Taidegrafiikan yhteinen tapaaminen klo 10. demo, työskentelyä |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Fotopolymer- ja Carborundum-menetelmiin ja opitaan järjestämään työskentelytilat ammattimaisesti. Opiskelija asettaa työskentelylleen tavoitteet ja valitsee taidegrafiikan menetelmän/menetelmät, jolla toteuttaa itsenäisesti, mutta ohjauksessa, teoksen/teossarjan. Valittujen menetelmien tulee olla sellaisia, joihin on saanut opetuksen koulun tiloissa ja välineillä.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, menetelmiä ja ilmaisua käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt sekä osoittaa työskentelyllään hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet. Tavoitteellinen työskentely sisältää materiaalien kunnioituksen ja kestävän kehityksen huomioimisen sekä luokan laitteistosta ja materiaaleista huolehtimisen.
Taidegrafiikan pajassa työskenteleminen on taidegraafikon tärkein työväline.
Aloitus tiistaina 9.9. klo 10. Joka tiistai yhteinen tapaaminen ja esitelmät klo 10.
kurssin kulku yleisesti:
Fotopolymeeri -menetelmän perusteet ja materiaalituntemus; 9.–22.9.
harjoitustehtävät
Carborundum-menetelmän perusteet 23.–29.9.
harjoitustehtävät
Näihin menetelmiin liittyvä tehtävän toteutus 29.9.–6.10.
Omavalintaisella menetelmällä tai menetelmien yhdistelmällä tavoitteellinen työskentely 7.10.–6.11.
tavoitekeskustelu ja ohjaustapaamiset
Loppukatselmus 6.11.
Kurssin aikana yhteinen, keskusteleva viikon työskentelynaloitustapaaminen JOKA TIISTAI klo 10. Teemat tapaamisessa vaihtelevat kurssin tapahtumien mukaan, mutta keskittyvät taidegrafiikkaan ja sen menetelmiin, taiteen sisältöihin ja kiinnostaviin taiteilijoihin. Myös opiskelijoilla on esittelyvuoronsa.
Opettaja paikalla pääsääntöisesti TI 9–16, KE 13–16, TO 9–16, jolloin tapahtuu opetus, työskentelydemonstraatiot ja ohjaus laitteisiin, työaineisiin ja työtapoihin sekä henkilökohtaiset ohjaustapaamiset. Opiskelijan tulee olla läsnä ohjaustilanteissa ja muissa sovituissa tapaamisissa. Opiskelijan työaika on ma–pe 9–16.
Opiskelija edistää työskentelyään itsenäisesti työskennellen myös niinä päivinä kun opettaja ei ole paikalla tiistaista perjantaihin sekä valinnaisesti myös viikonloppuisin. Opiskelijan tulee varata henkilökohtaisen ohjauksen tapaamiset opettajalta 7.10 alkavalle jaksolle.
Keskiviikko aamupäivä 9-11 on pääsääntöisesti itsenäistä työskentelyä opettajien ollessa opettajainkokouksessa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- photopolymerin ja carborundum -menetelmien perusteet ja niihin liittyvän työsuojelun
- hyödyntää aiemmin oppimaansa taidegrafiikan kuvanrakentamisen suunnittelussa
- huolehtia vastuullisesti työvälineiden ja materiaalien kunnosta
- arvioida ja mitoittaa taiteellisen työskentelyn vaatiman ajan
- syventää persoonallista taiteellista ilmaisuaan ja omaa identiteettiään kuvataiteilijana
- kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan taidegrafiikan menetelmissä
- syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Imageon Photopolymer- ja Carborundum-menetelmiin ja opitaan järjestämään työskentelytilat ammattimaisesti. Opintojakson puolesta välistä opiskelija asettaa työskentelylleen tavoitteet ja valitsee taidegrafiikan menetelmän/menetelmät, jolla toteuttaa itsenäisesti teoksen/teossarjan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, menetelmiä ja ilmaisua käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, menetelmiä ja ilmaisua käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.
Tavoitteellinen työskentely sisältää materiaalien kunnioituksen ja kestävän kehityksen huomioimisen sekä luokan laitteistosta ja materiaaleista huolehtimisen.
Opiskelijaryhmä vierailee näyttelyissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
tehtävät:
1.harjoitustyöt menetelmillä fotopolymeeri ja
2. carborundum,
3. menetelmiä yhdistävä kokeilu tai valmis teos jommalla kummalla menetelmällä.
4. Tavoitteiden asettaminen taiteelliselle työskentelylle ja työskentely valitsemallaan menetelmällä, valmis teos/teossarja ja siihen liittyvä
5. reflektoiva teksti.
6. Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle kurssin tiistain viikkotapaamisissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa työskentelynsä kehitysvaiheet tiistaitapaamisissa ja osallistumalla keskusteluun ryhmän sekä henkilökohtaisissa ohjaustapaamisissa. Kurssin lopussa pyydetty reflektoiva teksti osoittaa oman ilmaisun analysoinnin tasoa.
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että teoksin perehtyneisyytensä aiheeseen
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sille asetetut tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat tekemättä ja osallistuminen opetukseen ja muu läsnäolo riittämätöntä menetelmän turvallisen ja ammattimaisen käytön kannalta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtäviä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti tai ne ovat puutteellisia. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja yhteisiin tapaamisiin välttävästi.
opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on suoritettu ohjeiden mukaisesti ja osallistuminen opetukseen on ollut riittävää = 3
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen ja turvallisen työskentelyprosessin
Edellisten lisäksi opiskelija osaa hahmottaa työskentelynsä taidegrafiikan kontekstissa ja työskentelee selkeän tavoitteen mukaisesti sitä kehittääkseen = 4
• kykenee edellisten lisäksi kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija on osoittanut kiitettävää toimeliaisuutta kurssin tavoitteiden syvälliseen omaksumiseen
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
Lisätiedot
oppilas hankkii menetelmään soveltuvat syväpainopaperit, laserutulostimeen sopivat kalvot filmeihin sekä henkilökohtaisesti tarvittavat suojaimet ja työvaatteet :esiliina tai muu suojavaate, kumihanskat kehitysvaiheeseen ja mukavat hanskat vedostamiseen, suojalasit, pölymaskit ym. Neuvottele opettajan kanssa henkilökohtaisista tarpeistasi.
Opiskelija hankkii valitsemaansa menetelmään liittyvät materiaalit siltä osin kun koulu ei niitä tarjoa, keskustele opettajan kanssa.
Hahnemühle syväpainopaperi 300g, saatavilla Turussa Itäisenkadun kehystämön myymälässä ja monessa muussa taidetarvikeliikkeessä.
Myös muita ei-perinteisiä painopapereita voi kokeilla.
Carborundumiin tarvitaan pieniä tiiviisti sulkeutuvia muovirasioita tai vastaavia gesso-sekoituksiin ja pensseleitä ja erilaisia gesson levitykseen soveltuvia välineitä.