Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalisen median uutisjournalismi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00DK48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
02.09.2025 - 16.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
1 - 5
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Media-alan koulutus
Opettajat
Johanna Ailio
Ryhmät
PMEDIS21jour
PMEDIS21 journalismi
PMEDIS22jour
PMEDIS22 journalismi
PMEDIS23jour
PMEDIS23 journalismi
PMEDIS24jour
PMEDIS24 Journalismi
Opintojakso
KU00DK48

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 16.09.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkoituksena on tuottaa videoilla uutissisältöä Tutkan Instagram- ja Tiktok-tileille. Julkaisujen tulee olla uutislähtöisiä.Ne voivat olla joko ns. selitysvideoita nuoria aikuisia kiinnostavista aheista tai uutisjuttuja. Jokaisesta Tutkan somessa julkaistusta jutusta opiskelija saa 1 op loppuraportin perusteella.

Toimituspalaverit ovat aina tiistaisin klo 9-11 ja ne toteutetaan hybiridnä sekä luokassa Lem_B156 ja samaan aikaan Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/69548616715

Toimituspalaverit toteutetaan 16.9. - 2.12. välissä 10 kertaa. (Viikolla 42 ja 43 ei ole toimintaa.)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Tutkan somejournalismi syksy 2025.

Opetusmenetelmät

Opiskelija esittelee toimituspalaverissa juttuideansa ja toteuttaa sen itsenäisesti. Opettaja tuutoroi tarpeen mukaan ja hyväksyy jutun julkaistavaksi, jonka jälkeen opiskelija julkaisee uutisen omatoimisesti valitsemalleen Tutkan sometilille.

Opiskelija lähettää julkaisuvalmiin jutun opettajalle katsottavaksi yhteisesti sovittavalla tavalla ja saa siitä kommentit ennen julkaisua.

Loppuraportissa hän reflektoi omaa oppimistaan ja arvioi suorituksensa itsissä olevan ohjeistuksen mukaan. Loppuraporttiin liitetään kaikki julkaistut jutut arvioinnin kohteiksi.

Opiskelija päättää itse, montako juttua hän tekee lukukauden aikana ja palauttaa loppuraportin haluamanaan aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan journalistin ohjeiden kautta, koska juttujen tulee lähtökohtaisesti vähentää eriarvoisuutta, lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja tukea rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa eli demokratian perusperiaatteita.

Opintojaksolla opiskelija harjoituttaa Arenen kompetensseista edellisen lisäksi erityisesti työelämässä toimimisen ja eettisyyden tavoitteita. Myös ennakoiva kehittäminen on mahdollista, koska pyrkimyksenä on kokeilla uusia journalismin muotoja ja toteutustapoja.

Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnissa ja kielen korjauksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija toimittaa portfolion, jossa esittelee muun journalistisen median kanavalla aikeisemmin julkaisemansa videojutut. Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen.

Ei kuitenkaan ole tarkoitus, että samoja julkaisuja käytetään sekä työoppimisen että sosiallisen median uutisjournalismin suoritukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen yhdessä loppuraportin kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan loppuraportti ja siihen linkitetyt sosiaalisen median uutisjulkaisut ovat arvioinnin kohteena.

Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalisissa toteuttaa tekoälyllä. Käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään julkaisukelpoista juttua tai loppuraportti puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan uutisvideot ovat julkaisukelpoisia mutta varsin pinnallisia ja/tai tekniseltä toteutukseltaan keskinkertaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on kohtuullista. Opiskelijan loppuraportti on pinnallinen listaus tehdystä työstä eikä se osoita itsereflektiivisyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan julkaisemat videojutut ovat suunnitellulle kohderyhmälle kiinnostavia. Ne ovat teknisesti ja ilmaisullisesti ammattimaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on ammattimaista ja katsojalle miellyttävää seurattavaa. Opiskelija kokeilee ja etsii itselleen sopivaa tyylilajia. Loppuraportissa opiskelija pohdiskelee omaa oppimisprosessiaan ja analysoi omia uutisjuttujaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan videot ovat erityisen kiinnostavia ja ne tavoittavat suuren kohdeyleisön. Niissä on ilmaisullista voimaa ja/tai ne osoittavat suvereenia videon hallintaa. Opiskelija osoittaa esiintymisellään vahvaa tilanteen hallintaa ja katsojan mukaan ottamista. Opiskelija kehittää somevideoiden tyyliä ja osoittaa niissä luovuuttaan. Loppuraportti osoittaa syvällistä pohdintaa omasta oppimiskehityksestä ja siinä opiskelija analysoi myös omia puutteitaan rehellisesti ja oivaltavasti.

Siirry alkuun