Social Media News Journalism (5 cr)
Code: KU00DK48-3001
General information
- Enrollment
-
12.05.2025 - 15.09.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
02.09.2025 - 16.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 - 5
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
- Teachers
- Johanna Ailio
- Course
- KU00DK48
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 16.09.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 23.09.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 30.09.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 28.10.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 04.11.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 11.11.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 18.11.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 25.11.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 02.12.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalisen median uutisjournalismi KU00DK48-3001 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson tarkoituksena on tuottaa videoilla uutissisältöä Tutkan Instagram- ja Tiktok-tileille. Julkaisujen tulee olla uutislähtöisiä.Ne voivat olla joko ns. selitysvideoita nuoria aikuisia kiinnostavista aheista tai uutisjuttuja. Jokaisesta Tutkan somessa julkaistusta jutusta opiskelija saa 1 op loppuraportin perusteella.
Toimituspalaverit ovat aina tiistaisin klo 9-11 ja ne toteutetaan hybiridnä sekä luokassa Lem_B156 ja samaan aikaan Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/69548616715
Toimituspalaverit toteutetaan 16.9. - 2.12. välissä 10 kertaa. (Viikolla 42 ja 43 ei ole toimintaa.)
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa, mitä on journalismi sosiaalisessa mediassa
- kertoa hyvän sosiaalisen median uutisvideon ominaisuuksia
- toteuttaa Instagramiin ja Tiktokiin lyhyitä uutisvideoita
- reflektoida omaa tekemistään
Content
Opintojaksolla käsitellään uutismedioiden sosiaalisen median journalistista sisältöä. Opintojakson aikana kukin opiskelija toteuttaa haluamassaan aikataulussa sopivaksi katsomansa määrän minuutin mittaisia uutisvideoita Instagramiin ja/tai Tiktokiin Tutka.pro -tileille. Opintosuorituksen saadakseen opiskelija kirjoittaa itsereflektiivisen raportin työprosessistaan.
Materials
turkuamk.itslearning.com: Tutkan somejournalismi syksy 2025.
Teaching methods
Opiskelija esittelee toimituspalaverissa juttuideansa ja toteuttaa sen itsenäisesti. Opettaja tuutoroi tarpeen mukaan ja hyväksyy jutun julkaistavaksi, jonka jälkeen opiskelija julkaisee uutisen omatoimisesti valitsemalleen Tutkan sometilille.
Opiskelija lähettää julkaisuvalmiin jutun opettajalle katsottavaksi yhteisesti sovittavalla tavalla ja saa siitä kommentit ennen julkaisua.
Loppuraportissa hän reflektoi omaa oppimistaan ja arvioi suorituksensa itsissä olevan ohjeistuksen mukaan. Loppuraporttiin liitetään kaikki julkaistut jutut arvioinnin kohteiksi.
Opiskelija päättää itse, montako juttua hän tekee lukukauden aikana ja palauttaa loppuraportin haluamanaan aikana.
Pedagogic approaches and sustainable development
Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan journalistin ohjeiden kautta, koska juttujen tulee lähtökohtaisesti vähentää eriarvoisuutta, lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja tukea rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa eli demokratian perusperiaatteita.
Opintojaksolla opiskelija harjoituttaa Arenen kompetensseista edellisen lisäksi erityisesti työelämässä toimimisen ja eettisyyden tavoitteita. Myös ennakoiva kehittäminen on mahdollista, koska pyrkimyksenä on kokeilla uusia journalismin muotoja ja toteutustapoja.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnissa ja kielen korjauksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä.
Completion alternatives
Opiskelija toimittaa portfolion, jossa esittelee muun journalistisen median kanavalla aikeisemmin julkaisemansa videojutut. Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen.
Ei kuitenkaan ole tarkoitus, että samoja julkaisuja käytetään sekä työoppimisen että sosiallisen median uutisjournalismin suoritukseen.
Student workload
Jokainen julkaistu juttu on yhden opintopisteen arvoinen yhdessä loppuraportin kanssa.
Evaluation methods and criteria
Opiskelijan loppuraportti ja siihen linkitetyt sosiaalisen median uutisjulkaisut ovat arvioinnin kohteena.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalisissa toteuttaa tekoälyllä. Käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.
Failed (0)
Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään julkaisukelpoista juttua tai loppuraportti puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelijan uutisvideot ovat julkaisukelpoisia mutta varsin pinnallisia ja/tai tekniseltä toteutukseltaan keskinkertaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on kohtuullista. Opiskelijan loppuraportti on pinnallinen listaus tehdystä työstä eikä se osoita itsereflektiivisyyttä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelijan julkaisemat videojutut ovat suunnitellulle kohderyhmälle kiinnostavia. Ne ovat teknisesti ja ilmaisullisesti ammattimaisia. Opiskelijan esiintyminen videolla on ammattimaista ja katsojalle miellyttävää seurattavaa. Opiskelija kokeilee ja etsii itselleen sopivaa tyylilajia. Loppuraportissa opiskelija pohdiskelee omaa oppimisprosessiaan ja analysoi omia uutisjuttujaan hyvin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelijan videot ovat erityisen kiinnostavia ja ne tavoittavat suuren kohdeyleisön. Niissä on ilmaisullista voimaa ja/tai ne osoittavat suvereenia videon hallintaa. Opiskelija osoittaa esiintymisellään vahvaa tilanteen hallintaa ja katsojan mukaan ottamista. Opiskelija kehittää somevideoiden tyyliä ja osoittaa niissä luovuuttaan. Loppuraportti osoittaa syvällistä pohdintaa omasta oppimiskehityksestä ja siinä opiskelija analysoi myös omia puutteitaan rehellisesti ja oivaltavasti.