Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011405-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.08.2025 - 29.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
29.09.2025 - 31.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 16
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
29.9.-30.11.2025
Opintojaksolla perehdytään ihmis- ja oppimiskäsityksiin erityisesti taidepedagogiikan näkökulmasta sekä pohditaan omaa käyttöteoriaa taidekasvatuksen viitekehyksessä. Teoreettista viitekehystä sovelletaan opintojakson aikana suunnitelluissa työpajakokonaisuuksissa.
Opintojakson puitteissa osallistutaan Culture and Health Forum -tapahtumaan 29.-30.9. Sigyn salissa ja Köysiteatterissa.
Opsin mukaiset oppimistavoitteet:
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille.
- Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan.
- Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.
Sisältö
Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
- Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 2022: Anttila, Eeva (toim.) Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa, https://disco.teak.fi/anttila/
- https://lastenkulttuuri.fi/materiaalit/menetelmaoppaat/
- https://taikusydan.turkuamk.fi/
- https://taikusydan.turkuamk.fi/uploads/2021/10/d2ca3c95-tietokortti_1_2021_taide-nuorten-tulevaisuustaitojen-tukena.pdf
- https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/
- https://oppaat.finfami.fi/wp-content/uploads/sites/36/Omakuva_NYT_Ryhm%C3%A4nohjaajan_luonnoskirja_17012019_P%C3%84IVITETTY.pdf
- https://hyvinvoinnin-valitystoimisto.humak.fi//wp-content/uploads/sites/19/2015/08/Osallistavaa-taidetta-nuorten-parissa-PDF.pdf
Opetusmenetelmät
- Ryhmäkeskustelut teoria-alustusten pohjalta
- Pienryhmätyöskentely annettujen tehtävien mukaisesti
- Vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Työparityöskentely
- Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen sekä jaettu yhteisreflektio koko ryhmän kesken.
Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen, kehollinen oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson toteutus perustuu läsnäoloa vaativaan työskentelyyn. Huomattavat poissaolot muodostavat arvioinnin esteen. Yksittäisiä poissaoloja voi korvata erikseen pyydettävällä korvaavalla tehtävällä.
Monimuotokoulutukseen osallistuville on tarjolla opintojaksosta itsenäinen toteutus, ilmoittautuminen Pepin kautta. Opettaja Sari Äikää-Torkkeli sari.aikaa-torkkeli@turkuamk.fi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
- kulttuurihyvinvoinnin lyhytkoulutus
- työpajakokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- soveltavan taiteen teko -esitelmä pienryhmissä
- vertaisarviointiin osallistuminen
- reflektiivinen loppuraportti
Opintojakson rakenne on suunniteltu tukemaan opiskelijan työn jakautumista mahdollisimman tasaisesti. Teoriaopetus sekä pienryhmän ja itsenäisen työskentelyn ajoitukset vaihtelevat vuorotellen. Vertais- ja itsearviointi tukevat opiskelijan oppimista. Reflektiivinen loppuraportti ja kurssipalautteen antaminen tukevat opiskelijan oppimisprosessin hallitua päätöstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
- läsnäolo ja osallistuminen opintojakson oppimistehtäviin
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
- oman ajattelun ja reflektion osoittaminen dialogisissa oppimistilanteissa
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähiopetukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun sekä kantaa ammattimaisesti vastuuta yhteisestä työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä tarpeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä loppuraportissaan.
Lisätiedot
It´s learning -alusta
sähköposti: anna.hellsten@turkuamk.fi