Siirry suoraan sisältöön

Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011405-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2025 - 29.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
29.09.2025 - 31.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Anna Hellstén
Ryhmät
PTEATS24
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Opintojakso
2011405
Toteutukselle 2011405-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

29.9.-30.11.2025

Opintojaksolla perehdytään ihmis- ja oppimiskäsityksiin erityisesti taidepedagogiikan näkökulmasta sekä pohditaan omaa käyttöteoriaa taidekasvatuksen viitekehyksessä. Teoreettista viitekehystä sovelletaan opintojakson aikana suunnitelluissa työpajakokonaisuuksissa.

Opintojakson puitteissa osallistutaan Culture and Health Forum -tapahtumaan 29.-30.9. Sigyn salissa ja Köysiteatterissa.


Opsin mukaiset oppimistavoitteet:

- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille.
- Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan.
- Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Sisältö

Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

- Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 2022: Anttila, Eeva (toim.) Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa, https://disco.teak.fi/anttila/

- https://lastenkulttuuri.fi/materiaalit/menetelmaoppaat/

- https://taikusydan.turkuamk.fi/

- https://taikusydan.turkuamk.fi/uploads/2021/10/d2ca3c95-tietokortti_1_2021_taide-nuorten-tulevaisuustaitojen-tukena.pdf

- https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/

- https://oppaat.finfami.fi/wp-content/uploads/sites/36/Omakuva_NYT_Ryhm%C3%A4nohjaajan_luonnoskirja_17012019_P%C3%84IVITETTY.pdf

- https://hyvinvoinnin-valitystoimisto.humak.fi//wp-content/uploads/sites/19/2015/08/Osallistavaa-taidetta-nuorten-parissa-PDF.pdf

Opetusmenetelmät

- Ryhmäkeskustelut teoria-alustusten pohjalta
- Pienryhmätyöskentely annettujen tehtävien mukaisesti
- Vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Työparityöskentely
- Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen sekä jaettu yhteisreflektio koko ryhmän kesken.

Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen, kehollinen oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson toteutus perustuu läsnäoloa vaativaan työskentelyyn. Huomattavat poissaolot muodostavat arvioinnin esteen. Yksittäisiä poissaoloja voi korvata erikseen pyydettävällä korvaavalla tehtävällä.

Monimuotokoulutukseen osallistuville on tarjolla opintojaksosta itsenäinen toteutus, ilmoittautuminen Pepin kautta. Opettaja Sari Äikää-Torkkeli sari.aikaa-torkkeli@turkuamk.fi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:

- kulttuurihyvinvoinnin lyhytkoulutus
- työpajakokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- soveltavan taiteen teko -esitelmä pienryhmissä
- vertaisarviointiin osallistuminen
- reflektiivinen loppuraportti


Opintojakson rakenne on suunniteltu tukemaan opiskelijan työn jakautumista mahdollisimman tasaisesti. Teoriaopetus sekä pienryhmän ja itsenäisen työskentelyn ajoitukset vaihtelevat vuorotellen. Vertais- ja itsearviointi tukevat opiskelijan oppimista. Reflektiivinen loppuraportti ja kurssipalautteen antaminen tukevat opiskelijan oppimisprosessin hallitua päätöstä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- läsnäolo ja osallistuminen opintojakson oppimistehtäviin
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
- oman ajattelun ja reflektion osoittaminen dialogisissa oppimistilanteissa

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun sekä kantaa ammattimaisesti vastuuta yhteisestä työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä tarpeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä loppuraportissaan.

Lisätiedot

It´s learning -alusta
sähköposti: anna.hellsten@turkuamk.fi

Siirry alkuun