Leading a group and pedagogy 2 (5 cr)
Code: 2011405-3010
General information
- Enrollment
- 25.08.2025 - 29.09.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 29.09.2025 - 31.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 16
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Anna Hellstén
- Course
- 2011405
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
29.9.-30.11.2025
Opintojaksolla perehdytään ihmis- ja oppimiskäsityksiin erityisesti taidepedagogiikan näkökulmasta sekä pohditaan omaa käyttöteoriaa taidekasvatuksen viitekehyksessä. Teoreettista viitekehystä sovelletaan opintojakson aikana suunnitelluissa työpajakokonaisuuksissa.
Opintojakson puitteissa osallistutaan Culture and Health Forum -tapahtumaan 29.-30.9. Sigyn salissa ja Köysiteatterissa.
Opsin mukaiset oppimistavoitteet:
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille.
- Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan.
- Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.
Objective
Student is able to plan and teach a workshop. Student is able to lead a groupwith participatory methods and ethical way.
Content
Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.
Materials
- Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 2022: Anttila, Eeva (toim.) Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa, https://disco.teak.fi/anttila/
- https://lastenkulttuuri.fi/materiaalit/menetelmaoppaat/
- https://taikusydan.turkuamk.fi/
- https://taikusydan.turkuamk.fi/uploads/2021/10/d2ca3c95-tietokortti_1_2021_taide-nuorten-tulevaisuustaitojen-tukena.pdf
- https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/
- https://oppaat.finfami.fi/wp-content/uploads/sites/36/Omakuva_NYT_Ryhm%C3%A4nohjaajan_luonnoskirja_17012019_P%C3%84IVITETTY.pdf
- https://hyvinvoinnin-valitystoimisto.humak.fi//wp-content/uploads/sites/19/2015/08/Osallistavaa-taidetta-nuorten-parissa-PDF.pdf
Teaching methods
- Ryhmäkeskustelut teoria-alustusten pohjalta
- Pienryhmätyöskentely annettujen tehtävien mukaisesti
- Vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Työparityöskentely
- Itsenäinen työskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen sekä jaettu yhteisreflektio koko ryhmän kesken.
Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen, kehollinen oppiminen.
Completion alternatives
Opintojakson toteutus perustuu läsnäoloa vaativaan työskentelyyn. Huomattavat poissaolot muodostavat arvioinnin esteen. Yksittäisiä poissaoloja voi korvata erikseen pyydettävällä korvaavalla tehtävällä.
Monimuotokoulutukseen osallistuville on tarjolla opintojaksosta itsenäinen toteutus, ilmoittautuminen Pepin kautta. Opettaja Sari Äikää-Torkkeli sari.aikaa-torkkeli@turkuamk.fi.
Student workload
Oppimistehtävät:
- kulttuurihyvinvoinnin lyhytkoulutus
- työpajakokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- soveltavan taiteen teko -esitelmä pienryhmissä
- vertaisarviointiin osallistuminen
- reflektiivinen loppuraportti
Opintojakson rakenne on suunniteltu tukemaan opiskelijan työn jakautumista mahdollisimman tasaisesti. Teoriaopetus sekä pienryhmän ja itsenäisen työskentelyn ajoitukset vaihtelevat vuorotellen. Vertais- ja itsearviointi tukevat opiskelijan oppimista. Reflektiivinen loppuraportti ja kurssipalautteen antaminen tukevat opiskelijan oppimisprosessin hallitua päätöstä.
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet:
- läsnäolo ja osallistuminen opintojakson oppimistehtäviin
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
- oman ajattelun ja reflektion osoittaminen dialogisissa oppimistilanteissa
Failed (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähiopetukseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa annetut tehtävät.
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun sekä kantaa ammattimaisesti vastuuta yhteisestä työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä tarpeiden mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä loppuraportissaan.
Further information
It´s learning -alusta
sähköposti: anna.hellsten@turkuamk.fi