Teatterihistoria (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011506-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.08.2025 - 08.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 15.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Anna Hellstén
- Opintojakso
- 2011506
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.
Tavoitteet
• Opintojakson tavoiteena on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historiallista jatkumoa.
Opintojakso sijoittuu ajanjaksolle 8.9.2025-15.4.2026. Lähiopetus noin kerran kuukaudessa lukujärjestyksen mukaisesti.
Tavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Oppimateriaalit
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 55
Eurooppalaisen teatterin historiaa
https://disco.teak.fi/euteatteri/
Opetusmenetelmät
Teatterihistorian opintojakso toteutetaan lähiopiskeluna sekä itsenäisenä työskentelynä. Opetus koostuu kirjallisuuteen tutustumisesta, toiminnallisesta lukupiiriopiskelusta sekä essee-tehtävästä. Opiskelija tutustuu useaan eri näytelmäkirjallisuuden klassikkoon, joita käsitellään kutakin historiallista aikakautta peilaten.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu. Tiimioppiminen pienryhmässä sekä koko ryhmän kanssa jaetuissa tehtävissä ja keskusteluissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen perehtyminen oppimateriaaliin sekä näytelmäteksteihin.
Pienryhmässä yhden opetustuokion alustaminen annetusta aikakaudesta.
Toiminnallisen opintopiirin työskentelyyn osallistuminen lähiopetuksessa.
Kirjallinen essee-tehtävä näytelmätekstistä sekä historiallisesta ajankohdasta, jolta kyseinen teksti on peräisin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen yhteiseen oppimisprosessiin, henkinen ja fyysinen läsnäolo.
Osallistuminen toiminnallisen lukupiirin keskusteluihin koko ryhmän kesken.
Oppimistehtävien palauttaminen ja niiden sisällön laadukkuus.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolo tunneilla ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin sekä annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien esittäminen ryhmäkeskusteluissa sekä oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi kyky itsereflektioon sekä oman taiteenalan kehityksen analysointiin.
Lisätiedot
It´s learning, Teatterihistoria 25-26