Teknologia musiikkipedagogin työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH10-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Musiikin koulutus
- Opettajat
- Timo Korhonen
- Opintojakso
- KU00CH10
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
1. Johdanto ja alkukartoitus (1 op)
Mitä on teknologia musiikkipedagogin näkökulmasta
• Pieni historiikki: soitin on teknologinen laite
• Digitaalisuus ja musiikkipedagogin työ
• Näkymä tulevaisuuteen (hybridityö, AI, mitä muuta tulevaisuudessa näkyy nyt)
• Opiskelijan videoesittely, vastaukset kysymyksiin opiskelijan tarpeista teknologian hyödyntämisen suhteen
• Kyselylomake: opiskelija itsearvioi osaamistaan eri osa-alueilla
2. Digitaaliset nuotit (2 op)
• Kestävä kehitys
• Saavutettavuus
• Maksuttomat resurssit
• Sovellusosaaminen (Newzik ja MuseScore tai vastaavat)
• Pedagogiset toimintatavat
• Osaamisen voi osoittaa näyttötehtävän tai portfolion avulla
• Halukkaat voivat osallistua demonstraatioihin tai työpajaan
3. Musiikkipedagogin työasema oman instrumentin opiskelun ja opetustyön tukena (2 op)
• Mikä on musiikkipedagogin työasema
• Pedagogiset toimintatavat ja johdanto videoperustaiseen oppimiseen
• Videotallennuksen perusteet (sisältää äänitallennuksen)
• Monikameran käyttäminen opetuksen tukena
• Laite- ja sovellusosaaminen (Zoom, Teams, OBS, kännykkäsovellukset)
• Osaamisen voi osoittaa näyttötehtävän tai portfolion avulla
• Halukkaat voivat osallistua demonstraatioihin ja työpajaan
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää, mitä musiikkiteknologialla tarkoitetaan musiikkipedagogin työn kannalta
- osaa hyödyntää musiikkiteknologiaa opetuksessaan ja taiteellisessa työssään
- osaa digitaalisen äänen ja videon tallentamisen ja muokkaamisen perusteet ammattinsa edellyttämässä määrin
- hallitsee suoratoiston periaatteen ja osaa tehdä suoratoistolähetyksen
- osaa määritellä ja ottaa käyttöön itselleen sopivan musiikkipedagogin työaseman (av- ja it-laitteisto ja ohjelmistot) taiteellista työtä ja etäopettamista varten
- osaa yhdistää opetustyöhön sopivia ohjelmistoja pedagogisiksi työkaluiksi
- ymmärtää eri musiikin jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan.
Sisältö
Opiskelija osaa tallentaa ja muokata digitaalisesti ääntä ja videota sekä tehdä instrumentilleen sopivat asetukset tallentamista ja verkkokokousohjelmistoa varten. Osaa määritellä pedagogisesti perustellun tarvitsemansa laitekokonaisuuden.
Opiskelija ymmärtää musiikin eri jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan. Opiskelija osaa käyttää ja yhdistää verkkokokoussovellukseen opetuksessa tarvittavia ohjelmistoja.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät itsLearning-kurssiympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen, lähiopetus, verkko-opiskelu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen, käänteinen arviointi, vertaisoppiminen, kontaktioppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi jakautuu kolmeen moduuliin joilla hankittava ja osoitettava osaaminen on määritelty kurssisisällössä. Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa noin 135 tunnin työskentelyä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa osaamisensa kurssisisältöjen hallinnassa näyttötehtävillä tai portfoliolla vastuuopettajan hyväksymällä tasolla.
Hylätty
- Opiskelija ei hallitse vaadittuja osaamisia riittävällä tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen osoittaminen:
- Digitaalisten nuottien käyttäminen (nuotinkorjoitussovellus ja diginuottisovellus)
- Musiikkipedagogin työaseman määrittely ja peruskäyttäminen
- Pedagogisten toimintatapojen perusosaaminen (videoperustainen oppiminen, monikamera opetustyössä)
- osaamisen osoittaminen näyttötehtävien tai portfolion avulla
Lisätiedot
Sähköposti.