Siirry suoraan sisältöön

Anestesiahoitotyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CD74-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.04.2025 - 30.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Sanna Ojala
Ryhmät
PENHOS23
Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
Opintojakso
TH00CD74

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 16.09.2025 klo 14:00 - 15:00
(1 t 0 min)
Anestesiaharjoittelun palautekeskustelu elokuussa harjoittelussa olleille
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Ti 04.11.2025 klo 16:00 - 17:00
(1 t 0 min)
Harjoittelu info marraskuussa harjoitteluun menijöille Anestesiahoitotyö TH00CD74-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Harjoittelu harjoitteluaiakatualun mukaan/ Jobiili varauksen mukaan.
VarHa anestesiapäivä Syksyllä 2025 lukkarin mukaan

Tavoitteet

Tavoitteet
• osaa työryhmän jäsenenä määritellä potilaan anestesiahoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikuttavuutta
• perehtyy erilaisiin anestesiamuotoihin ja lisää anestesiahoitotyöhön liittyvää lääkehoidon osaamistaan
• osaa anestesialääkkeiden turvallisen annostelun ja tuntee lääkkeen vaikutukset, käyttöaiheet, vasta-aiheet, sivu- ja haittavaikutukset
• saa valmiuksia anestesiahoitotyön toteuttamiseen
• saa valmiuksia potilaan ilmatienhallintaan eri välineillä
• saa valmiuksia potilaan kontrolloituun ventilaatioon sekä hengityskoneen asetuksiin ja parametrien seurantaan ja tulkintaan.
• syventää osaamistaan peruselintoimintojen seuraamiseen ja niiden ylläpitämiseen anestesian aikana, sekä osaa reagoida potilaan tilassa tapahtuviin muutoksiin
• perehtyy leikkaussalissa käytettävään teknologiaan
• osaa kirjata ja raportoida anestesiahoitoprosessinmukaisen potilaan hoidon
• perehtyy potilaan postoperatiiviseen hoitoon heräämövaiheen aikana ja tietää vuodeosastolle siirron kriteerit
• osaa kohdata, auttaa ja ohjata eri ikäisiä potilaita hoidon aikana
• osaa soveltaa hoitotieteellistä ja muiden lähitieteiden tietoa ja hyödyntää sitä potilaan hoitotyössä ja sen kehittämisessä
• osaa tarkastella omien arvojensa ja asenteidensa merkitystä eri ikäisten potilaiden kohtaamisessa ja ammatillisessa vuorovaikutuksessa.

Sisältö

Sisältö:
• potilaan anestesiahoitotyön tarpeiden määrittely, hoidon suunnittelu ja toteutus sekä hoidon vaikuttavuuden arviointi
• erilaiset anestesiamuodot ja anestesiahoitotyöhön liittyvä lääkehoito
• anestesialääkkeiden turvallinen annostelu, lääkkeiden vaikutukset, käyttöaiheet, vasta-aiheet, sivu- ja haittavaikutukset
• anestesiahoitotyö
• potilaan ilmatienhallinta eri välineillä
• potilaan kontrolloitu ventilaatio, hengityskoneen asetukset ja parametrien seuranta ja tulkinta
• potilaan peruselintoimintojen seuraaminen ja niiden ylläpitämiseen anestesian aikana, sekä reagoiminen potilaan tilassa tapahtuviin muutoksiin
• leikkaussalissa käytettävät teknologiat
• anestesiahoitoprosessin mukainen potilaan hoidon kirjaaminen ja raportointi
• potilaan postoperatiivinen hoito heräämövaiheen aikana ja vuodeosastolle siirto
• eri ikäisten potilaiden kohtaaminen, auttaminen ja ohjaaminen hoidon aikana
• hoitotieteellisten ja muiden lähitieteiden tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen potilaan hoitotyössä ja sen kehittämisessä
• arvojen ja asenteiden merkitys eri ikäisten potilaiden kohtaamisessa ja ammatillisessa vuorovaikutuksessa.

Oppimateriaalit

Opintojaksomateriaalit, erikseen osoitettu materiaali harjoittelupaikassa

Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Sähköinen oppimisalusta,SunHarkka -sovellus
Opiskelija kirjaa tavoitteet SunHarkkaan, ohjaaja ja opettaja hyväksyvät tavoitteet
Väliarviointi harjoittelun työelämän ohjaajan kanssa
loppuarviointi kirjataan SunHarkkaan, opiskelijan itsearviointi jaksolta myös
Opettaja hyväksyy jakson, kun arviointi hyväksytty ohjaajan toimesta sekä kaikki harjoittelutunnit ovat täynnä.

Kestävä kehitys:
-Taloudellinen toiminta: sähköiset materiaalit
- opiskelija harjaannuttaa jaksolla osaamistaan kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti ja arvioi toimintaansa esim. ympäristövaikutusten osalta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun poissaolotuneista sovittava korvaus erikseen ohjaavan opettajan kanssa. Tunnit tehdään mahdollisuuksien mukaan harjoittelun aikana tai jatketaan harjoittelua sovitusti korvattavien tuntien verran. Jos tämä ei mahdollista, harjoittelutunnit korvataan toisessa ajankohdassa, toisessa paikassa (sovitaan erikseen).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h
Harjoittelutunnit 162 h
jossa huomioidaan CV +perehdytys+palautetunti = 6h

100% läsnäolo, sairas- ym. poissolot korvattava (sovitaan erikseen ohjaajan ja ohjaavan opettajan kanssa).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Lähestyy asiakkaita/potilaita aktiivisesti, ammatillisesti ja toimii heidän hyväkseen hoitosuhteessa. Toimii avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaan/ potilaan kanssa ja osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa. Osaa toimia terveydenhuollon lainsäädännön mukaan. Kykenee ammatilliseen ja yksilölliseen hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten kanssa. Osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä. Osaa arvioida osaamistaan, toimii sovittujen toimintatapojen mukaan sekä arvioi kehittymistään. Keskustelee rakentavasti saamastaan palautteesta. Tunnistaa itsearvioinnissa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Antaa palautetta työyksiköstä oppimisympäristönä. Toimii eettisten periaatteiden mukaisesti.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA PÄÄTÖKSENTEKO
Osaa hankkia tietoa harjoittelupaikkansa erikoisalasta ja arvioida sitä kriittisesti. Osaa perustella toimintaansa tietoperustaan nojautuen ja toimii suunnitelmallisesti. Osaa ohjattuna ratkaista omien potilaidensa hoitotyön ongelmia ja tehdä päätöksiä. Osaa toteuttaa omien potilaidensa kokonaisvaltaista hoitoa. Osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaisesti. Soveltaa perushoitoa ja erityisalan keskeisiä auttamismenetelmiä potilaan hoidon vaatimalla tavalla. Osaa toteuttaa erikoisalan mukaista lääkehoitoa luotettavasti ja hyödyntää Lääkehoitopassia oman osaamisensa seurannassa. Tarkkailee potilaan tilaa ja lääkehoidon vaikutusta. Osaa kirjata lähes itsenäisesti hoitotyön dokumentteihin. Osaa raportoida omista potilaistaan
TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA DIGITAALISET PALVELUT
Osaa ohjata yksilöitä ja asiakasryhmiä suunnitelmallisesti ja potilaan ja/tai läheisten tarpeista lähtien. Käyttää ohjauksessaan näyttöön perustuvaa tietoa. Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä. Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitoa koskevissa asioissa. Osaa hyödyntää digitaalisia palveluita osana potilaan /asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa realistisesti arvioida itseään ohjaajana ja perustella toimintaansa.
YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Toimii oman osaamisensa tasolla osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja priorisoida työtehtävät. Osaa arvioida työryhmän resursseja ja niihin liittyviä vastuita. Erottaa yksityisen ja ammatillisen toimintatavan sosiaalisen median käytössä. Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja sosiaalista mediaa ammatillisena työvälineenä. Osaa toimia huomioiden asiakkaiden ja työryhmän jäsenten erilaiset kulttuuriset erityispiirteet.
SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Osaa toimia huomioiden potilasturvallisuuden hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Ymmärtää oman toimintansa merkityksen hoitotyön laadun edistämisessä ja ylläpitämisessä. Tietää terveysalan liiketoiminnan perusteet osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia kehityssuuntia. Ymmärtää kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toiminnan periaatteet ja soveltaa niitä hoitotyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointikriteerit /erilliset, löytyy Messistä ja SunHarkka sovelluksesta. Opiskelijan on tutustuttava arviointikriteereihin ennen harjoittelun alkua ja kriteerit käydään läpi harjoittelun perehdytystunnilla.

Hylätty (0)

ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Ei toteuta hoitotyötä vastuullisesti. Ei kykene asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen. Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä hoitotyössä. Ei muuta toimintaansa saamaansa palauteen perusteella. Ei kykene arvioimaan itseään realistisesti eikä ottamaan palautetta vastaan. Ei tunnista omia kehittämiskohteitaan.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA PÄÄTÖKSENTEKO
Tietoperusta, tiedonhakuvalmiudet ja tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa perustella toimintaansa. Merkittäviä puutteita perushoidon taidoissa. Ei osaa työskennellä lainkaan ilman ohjausta. Erityisalan keskeisten auttamismenetelmien osaamisessa on vakavia puutteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaan. Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaarantaen potilasturvallisuuden.
TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA DIGITAALISET PALVELUT
Ei tunnista ohjausta tärkeänä osana hoitotyötä. Ei tunnista potilaan ja/tai läheisten yksilöllisiä ohjaustarpeita. Ei tunnista terveyden edistämisen merkitystä ohjauksessa Ei osaa tuettunakaan hyödyntää digitaalisia palveluita eikä ohjaa potilaita/ asiakkaita käyttämään niitä. Ei arvioi itseään ohjaajana eikä osaa perustella toimintaansa..
YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Ei osaa toimia työyhteisön jäsenenä omalla osaamistasollaan. Ei kykene yhteistyöhön työyhteisössä tai käyttäytyy epäasiallisesti /epäammatillisesti. Toiminta ei ole johdonmukaista tai käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen. Ei ymmärrä ammatillisen ja yksityisen toiminnan rajoja. Ei ota huomioon asiakkaiden ja/tai työryhmän jäsenten kulttuurisia erityispiirteitä.
SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Ei osaa huomioida potilasturvallisuutta. Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä. Ei ole selvillä hoitotyön kehityssuunnasta. Ei ymmärrä kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toimintatavan periaatteita ja eikä toimi näiden mukaan hoitotyössä.

Lisätiedot

SunHarkka sovellus toimii viestintäkanavana opiskelijan, ohjaajan ja opettajan välillä. Opiskelija on vastuussa SunHarkan päivittämisestä ja sen tietojen ajantasaisuudesta esim ohjaavan opettajan /ohjaajiensa suhteen.

Siirry alkuun