Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 27.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
- Opintojakso
- TH00CA77
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 20.03.2026 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3005/Turun lukioiden tuutorkoulutus |
LEM_A308
Oppimistila byod
LEM_B143 Oppimistila muunto LEM_B160b Idea (10 hlö) LEM_B164 Tapio muunto LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen LEM_B160a Aatos (10 hlö) LEM_B166 Kullervo LEM_B163 Vellamo muunto LEM_A314 Oppimistila byod |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus perjantaisin, viikot 3-15
muutokset mahdollisia.
***********************************************************************************************
27.2.2026. klo 9.00-15.00 (HR)/ zoom https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
Jakson aloitus;
9-11.30 Jakson aloitus /HR
12.30-15 Turun lukioiden tuutorkoulutusprojektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Anne Lukka ja Nina Östdahl /Turun lukiot
***********************************************************************************************
6.3.2026.
klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
13.3. klo 10-15 Turun lukioiden projektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely (HR)
***********************************************************************************************
20.3. klo 8.00-16.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreillen Turun AMK tiloissa.
***************************************************************************************
27.3. klo 10-14 Projektin esittelyt muille oman ryhmän kesken
14-15.30 Kirjapiirit /HR
*********************************************************************************************
Muutokset mahdollisia.
Suunnitelma valmis 20.3 mennessä ja lopullinen raportti 17.4.
Tavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento-opetus 1 op
Raportin kirjoittaminen 2 op
Ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetus 1 op
Raportin kirjoittaminen 2 op
Ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Oppimistehtävien tarkemmat kuvaukset löytyvät Itslearningista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella.
Hylätty (0)
• et tiedä, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• sinulle on epäselvää, miten tukea lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tiedät monipuolisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä käytännössä ja soveltaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tiedät laaja-alaisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja miten niihin voi käytännön työssä puuttua.
• opit laaja-alaisesti, itseohjautuvasti ja soveltaen tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.