Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 27.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Heidi Ristseppä
Kaija Penttala
Ryhmät
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
PSOSTS24
Sosionomi (AMK), Turku, S24
Opintojakso
TH00CA77

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 20.03.2026 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3005/Turun lukioiden tuutorkoulutus
LEM_A308 Oppimistila byod
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_B164 Tapio muunto
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B166 Kullervo
LEM_B163 Vellamo muunto
LEM_A314 Oppimistila byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus perjantaisin, viikot 3-15
muutokset mahdollisia.

***********************************************************************************************
27.2.2026. klo 9.00-15.00 (HR)/ zoom https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
Jakson aloitus;
9-11.30 Jakson aloitus /HR
12.30-15 Turun lukioiden tuutorkoulutusprojektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Anne Lukka ja Nina Östdahl /Turun lukiot

***********************************************************************************************
6.3.2026.
klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
13.3. klo 10-15 Turun lukioiden projektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely (HR)
***********************************************************************************************
20.3. klo 8.00-16.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreillen Turun AMK tiloissa.

***************************************************************************************
27.3. klo 10-14 Projektin esittelyt muille oman ryhmän kesken
14-15.30 Kirjapiirit /HR

*********************************************************************************************


Muutokset mahdollisia.

Suunnitelma valmis 20.3 mennessä ja lopullinen raportti 17.4.

Tavoitteet

• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Sisältö

• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa

Oppimateriaalit

Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus 1 op
Raportin kirjoittaminen 2 op
Ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luento-opetus 1 op
Raportin kirjoittaminen 2 op
Ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Oppimistehtävien tarkemmat kuvaukset löytyvät Itslearningista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella.

Hylätty (0)

• et tiedä, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• sinulle on epäselvää, miten tukea lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• tiedät monipuolisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä käytännössä ja soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tiedät laaja-alaisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja miten niihin voi käytännön työssä puuttua.
• opit laaja-alaisesti, itseohjautuvasti ja soveltaen tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Siirry alkuun