Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 05.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
05.02.2026 - 05.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
PSOSTS24
Sosionomi (AMK), Turku, S24
Opintojakso
TH00CA81
Toteutukselle TH00CA81-3007 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Marika Kouki(vastuuopettaja) ja Noora Ahvenjärvi.

Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.

Jakso toteutuu viikoilla 6-11. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja ryhmätyöskentelystä.

Viikko 6
to 5.2.2026 Kampuksella
klo 8:15- 9.00 Jakson aloitus ja tehtävät (MK)
klo 9.00 - 11.00 Oppimisen alueet (MK)
klo 12.00 - 14.00 Lapsiryhmän ohjaaminen (NA)

Viikko 7
to 12.2.2026 Kampuksella (MK & NA)
klo 8:15-11.00 Opettajajohtoiset työpajat
klo 12-14 Pedagogisen toiminnan suunnittelu ja omien suunnitelmien työstäminen ja alustavan suunnitelman palautus.

Viikko 8
to 19.2.2026 Itsenäisesti ja päiväkodeissa
klo 9-12 Itsenäinen työskentely annetun tehtävän parissa
Opiskelijat sopivat aikataulun, milloin toteuttavat ja videoivat suunnittelemansa ohjauksen pareittain päiväkodissa

Viikko 9
to 26.2.2026
klo 8:15-11.00 Alle 3-vuotiaiden leikki, leikin ohjaaminen ja leikkiympäristöt (MK)
klo 12.00 -14 Yli 3-vuotiaiden leikki, leikin ohjaaminen ja leikkiympäristöt (NA)


Viikko 10
to 5.3.2026
klo 8:15-11.00 Ohjausvideoiden purku ja reflektointi kahdessa eri ryhmässä (MK & NA)
klo 12-14 Leikki-video ja jakson päätös


Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset ovat mahdollisia.

Tavoitteet

• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat

Opetusmenetelmät

Pari/ryhmätyöskentely
Vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi-, verkko- ja itsenäinen työskentely 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportti parityönä (ohjeet Itsissä) täydennettävä / T1 -K5
1. palautus 19.3.2026
2. palautus 2.4.2026

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
- Opiskelija ymmärtää osittain leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
- Opiskelija ymmärtää hyvin leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista
- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun