Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA85-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 17.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 17.03.2026 - 21.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Ryhmät
-
PSOSERK25VSosionomi (AMK), Turku, K25
- Opintojakso
- TH00CA85
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opettajat:
Marika Kouki
Tiina Suni
Opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.
Viikolla 12 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa.
ti 24.3.2026
klo 14-16 Jakson aloitus ja tehtävät, toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka (MK & TS)
klo 16-18 Kieli, musiikki ja draama, toiminnallista työskentelyä (MK)
ti 7.4.2026
klo 14-16 Matematiikka ja tutkiva oppiminen sekä liikunta, toiminnallista työskentelyä (TS)
klo 16-18 Itsenäistä työskentelyä
ti 21.4.2026
klo 14-18 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat toimintahetket
Kirjallisuustehtävän purku
Opintojakson päätös
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolot korvataan opettajien määräämällä tavalla. Koska jaksolla on vain kolme verkkotapaamista, niin yhdeltä kerralta voi olla sairauden takia pois. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Tavoitteet
• osaat tukea lapsen liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti
• hyödynnät musiikkia ja sen elementtejä toiminnassa
• ymmärrät satujen, lorujen ja draaman merkityksen lapsen oppimiselle
• tuet lapsen matemaattista ajattelua
• hallitset taidekasvatuksen perusteet
Sisältö
• lastenkirjallisuus, musiikilliset ja kielelliset työtavat, taidekasvatus, liikunta ja tutkiminen, matemaattiset taidot ja ympäristökasvatus, median käyttö
• pedagoginen dokumentointi
• erilaiset pedagogiset painotukset varhaiskasvatuksen toteutuksessa esim. liikunta, musiikki, luonto
Opetusmenetelmät
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisuustehtävän palautus 20.4.2026
Toimintatuokioiden palautus 14.4.2026
Reflektiotehtävän palautus 22.4.2026
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti:
Ennakkotehtävä (taidekuvatehtävä) yksilötyönä ja opetus 1 op
Lastenkirjallisuustehtävä parityönä 1,5 op
Toimintasuunnitelmat ja ohjaus parityönä 2 op
Oman oppimisen reflektointi yksilötyönä (vk-sosionomin kompetensseihin peilaten) 0,5 op
Tehtävät arvioidaan asteikolla täydennettävä / hyväksytty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.
Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.