Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
englanti
Paikat
26 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Essi Teuri
Sirppa Kinos
Ryhmät
PSOSS25EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S25
Opintojakso
TH00CA41

Toteutukselle Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3021 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Thursday 15.1.2026 9.30-11.30. Orientation (compulsory attendance). 12.30-16.00 Independent work in groups (weekly task 1). SK, ET

Thursday 22.1.2026 8-16.00. Weekly task 1: Independent work in groups.

Thursday 29.1.2026 9.30 -11.30 Presentation of weekly task 1 (group A, compulsory attendance). 12.30-14.30 Presentation of weekly task 1 (group B, compulsory attendance). SK, ET

Thursday 5.2.2026 8.00-16.00 Weekly task 2: Independent work in groups.

Thursday 12.2.2026 9.30 -11.30 Presentation of weekly task 2 (group A, compulsory attendance). 12.30-14.30 Presentation of weekly task 2 (group B, compulsory attendance). SK, ET

Thursday 19.2.2026 8-16.00. Independent studying.

Thursday 26.2.2026 8-16.00 Weekly task 3: Independent work in groups.

Thursday 5.3.2026 9.30-12.00 Presentation of weekly task 3 = simulation training (group A, compulsory attendance). 13-15.30. Presentation of weekly task 3 = simulation training (group B, compulsory attendance). SK, ET

Thursday 12.3.2026 8.15-9.00 ONLINE -you can do it at home. SK, ET

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Sähköinen materiaali löytyy Itslearningista jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam 12.3.2026 8.15-9.00 Exam (ONLINE, YOU CAN DO IT AT HOME)
1. retake 21.5.2026 8.15-9.00
2. retake 11.6.2026 8.15-9.00

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen. Käänteisessä oppimisessa lähiopetuksessa toteutetut keskustelut ja ryhmätöiden esitykset syventävät ja varmistavat oppimista, johon on valmistauduttu itsenäisellä opiskelulla ja pienryhmätyöskentelyllä. Siksi lähiopetuksessa on läsnäolovelvoite.

Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa opintojakson alkaessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Weekly assignments (pass/fail; compulsory attendance), simulation training and exam 3 ECTS (grade 1-5/fail).
Learning assignment 2 ECT. Return dates are: 12.3.26 or 21.5.26.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun